Sv: Bästa dragbilen
Jag väcker liv i den här tråden igen. Behöver tips o råd då min bil håller på att lämna in. Vad ska jag köpa? Minsta dragvikt för b-kort bör ju vara 1350kg. Bensinsnäl eftersom jag pendlar 6 mil om dan till jobbet.
Jag kan inte säga det nog många gånger - jag är helt förälskad i min Audi A4 TDI Quattro!!!!
Jag sökte, precis som dig, en bra dragbil och hittade den ulitmata bilen!
Och jag är ändå en sån där motortjej som hittills ägt 7 bilar varav två jänkare med rejäla motorer...
Audin får dra 1570 kg på B-kort, drar ca 0,65 diesel blandad körning (0,55 långkörning) och jag har fått den att dra som mest 0,78 med hästfinka och rejält kuperad terräng samt hyfsat offensiv körning. Mer GÅR det inte att få den att dra!
Mycket, mycket stark att dra med - jag vet för jag har verkligen isigit vinterunderlag med rejäla backar och den fallerar aldrig.
Skatten är exakt 6074 med glesbygdsavdrag och det tjänar jag in mot för min 740 som jag hade innan och jag har ingen pendlingsväg alls på jobbet...
Inte alls så dyr i reservdelar som många vill varna för när det gäller Audi (kraftiga överdrifter ibland) och är mycket lättservad så man kan göra det mesta själv. Fyrhulsdriften är en av de driftsäkraste!
Då är det ju förstås priset då. Jag hittade en begagnad ( en 97:a) som jag betalade rätt mycket för (62 000 kr) men då var den också pedantskött och extrautrustad med sportchassi.
Det är den absolut bästa bil jag kan tänka mig om man vill ha alla dessa bilar i en:
* bra och stark dragbil
* bränslesnål
* trevlig att vardagsåka i (supersköna stolar och körställning!)
* rymlig för sin storlek (jag har en avant, dvs kombi)
Mitt alternativ var Skoda Octavia eller Passat 4Motion men jag funderade i 6 månader (!!), provkörde lite olika och valde sedan Audin vilket jag INTE ångrar. Från början funderade jag på en Cheva pickup (en S10) men då uppfyller den ju inte dirket bränslesnålheten eller vardagsbilsfaktorn...
Lycka till!
/Camilla