Bästa dragbilen

Sv: Bästa dragbilen

Kanske ska tillägga att de olika eftermonterade drag jag tittat på till nya bilar givetvis är specade så att dom klarar samma vikter som bilen i övrigt.

tar man inte 3500 kg minus bilens vikt o så får man fram vad man får dra. Och man får väl inte dra mer än vad bilen väger om du har b- kör kort DESSUTOM. Så har man en jeep på över 2000 kg så är den ändå intte den bästa lösningen om du vill kunna dra så tunkt som möjligt med b-körkort. Eller?

fjordinghanna skrev:
tar man inte 3500 kg minus bilens vikt o så får man fram vad man får dra. Och man får väl inte dra mer än vad bilen väger om du har b- kör kort DESSUTOM. Så har man en jeep på över 2000 kg så är den ändå intte den bästa lösningen om du vill kunna dra så tunkt som möjligt med b-körkort. Eller?

Var det inte det jag skrev? :confused:

Det optimala för en förare med B kort borde vara en bil med ca 1500 kg tjänstevikt och ca 2000 kg totalvikt.

Senast ändrad av en moderator:

Min 245a är kanon som dragbil och kostade inte skjortan ;)

Hyr boggiesläp som ligger mellan 1350-1450kg (1450 är max för B på min bil).

Himla smidigt :)

(Bor i stan = inte så mkt slirande i lera och backar som inte är plogade etc).

Jag har en xc70 av årsmodell 06.
På b- kort får den dra 1280 kg och på e-kort 1800
Jag är supernöjd med den bilen.

Vi har en Subaru Forester (04:a) som är helt suverän att dra med! Den får dra 1520 på B- kort, och fördelen med den jämfört med mga andra jeepaktiga bilar är att den ändå inte är SÅÅÅ stor. Den är nästan som en "vanlig" bil, och känns bra att köra även stadskörning etc med. Jag har till den ett UME A60- släp, som är ganska stort, men får ändå lasta 650 kg = en rejäl hbl- häst. Om jag någon gång tar E- kort kan samma ekipage (om än efter upptypning av transporten) ta 1150 i lastvikt, m a o två stora hästar.

Drog tidigare med framhjulsdriven SAAB 9-3 (som får dra 1400 på B- kort). Funkade bra så länge det inte var väldigt lerigt eller i hala uppförsbackar. Kändes dock betydligt mer ansträngt att dra med den.

Senast ändrad:

poff skrev:
Att säga att en fyrhjulsdriven bil som drar 0,99 drar mycket, känns väldigt märkligt.

Min drar 1,5 liter utan släp och 2,5 liter med, bensin :crazy: . Men jag älskar min bil ändå :love: !
Jag kom att tänka på en sak till gällande Subaru och bensinförbrukning. Om man vill ha en snål bil, varför testar man då 3,0R med 245hk och inte 2,5i med 165 hk? 2,5an får dessutom dra mer på B-kort.

Det känns inte så seriöst att prova värstingmodellen och sen klaga på bränsleförbrukningen!

Kan inte annat än hålla med - har svårt att se Motorists test som seriöst. Man kan inte jämföra äpplen & päron..eller det kan man ju såklart- men det blir inte rättvisande.
Hoppas på ett nytt mer ingående test som man faktiskt kan utläsa nåt av.

Vi har en VW Passat TDI 4Motion - 00
Den är suverän att dra med :)
Att den sen får dra 1500 kg på B-kort är ett stort plus, mycket därför vi köpte den.
Tycker inte att den är så jättetörstig - den drar runt litern med släp, utan ca. 0,62.

Det är suveränt med fyrhjulsdrift :love:

Jag väcker liv i den här tråden igen. Behöver tips o råd då min bil håller på att lämna in. Vad ska jag köpa? Minsta dragvikt för b-kort bör ju vara 1350kg. Bensinsnäl eftersom jag pendlar 6 mil om dan till jobbet. Har kollat på lite SUV-modeller och är sugen på en Hyundai Santa Fe. Är det någon som har några bra tips att komma med...
Får ju inte vara för dyr heller. Drömmen vore en Volvo V70 XC, men de ligger för högt i pris fortfarande på begagnat marknaden. Helst runt 50-60 000:-
Hjälp!!

Hej!

Vår volvo får dra ca 1500 (var det 1520?) med BE, men dragkroken tar max 1400. Kan du då förklara detta?

/ Lavinia

Vår Subaru Legacy får dra 1500 kg med B-kort. En riktig dröm att köra hästsläp med för övrigt.

Jag har en volvo 945:a som får dra 1500kg på b-kort.
Men jag måste ändå byta bil då jag har en "liten" pålle som väger nästan ett ton :) Lyckligtvis fick jag E-kortet när jag tog lastbil+släp :)
Funderar på en nyare 945a eller en V70.

jag har också en som riskerar bli liten tyvärr, shire/nordsvensk bara 580kg och 2 år

Ditt problem tror jag är svårt att komma runt, du behöver en så pass hög lastvikt att det kommer att bli snärjigt att hitta ett släp med låg tjänstevikt...

Volvo 945 är en bra drabil, men inte särskilt bensinsnål (även om jag tycker den är OK att pendla med, vår drar strax under litern utan släp, strax över med).

Saab 9000 får dra vad du efterfrågar, men är en kass dragbil och drar inte mycket mindre än 944:an...

Eftersom du kör såpass mycket - räkna på dieseldriven bil också. Det är mycket möjligt att du får lägre driftkostnader då totalt sett.

Jag väcker liv i den här tråden igen. Behöver tips o råd då min bil håller på att lämna in. Vad ska jag köpa? Minsta dragvikt för b-kort bör ju vara 1350kg. Bensinsnäl eftersom jag pendlar 6 mil om dan till jobbet. Har kollat på lite SUV-modeller och är sugen på en Hyundai Santa Fe. Är det någon som har några bra tips att komma med...
Får ju inte vara för dyr heller. Drömmen vore en Volvo V70 XC, men de ligger för högt i pris fortfarande på begagnat marknaden. Helst runt 50-60 000:-
Hjälp!!

Citroen är ju ofta en bil man endera älskar eller hatar. Men Citroen Xantia i kombimodellen drar 1490 kg på B-kort (1500 på E, så vill man kunna dra mer än 1500 kg någon gång så inte med den bilen). Citoen drar lite bränsle överlag, vet int vad Xantian drar i bensinvariant, men turbodieseln dricker ca 0,6 l blandad körning utan släp, och bara marginellt mer med lätt släp (1200 kg), de gånger jag kollat har den legat kring 0,8 med släp.

Nu är ju det här med straffskatten på diesel ett aber, och frågan är om du kör tillräckligt mycket för att tjäna på det. Men det går ju räkna på. Annars kolla upp vad bensinmodellerna har för bränsleförbruk.

Om du kikar årsmodeller kring 98 - 99 borde du kunna hitta i din prisklass med. Ingen jättekoll men pappa sålde sin 99:a med lyxutrustning, 12 000 mil, för 60 000 kr nyss, dock kompispris, och mamma gav 80' för sin 00:a, 12 000 mil, gått i osaltat län så därav högre pris. Både turbodieslar och kombimodellen av Xantia.

Hjälp!!
Jag ger några förslag: Audi A4 Quattro (TDI kanske), Subaru Forester, Legacy eller Outback, VW Passat Syncro( TDI kanske). Alla dessa bilar bör gå att hitta som klarar 1500 kg på B-kort

Jag ger några förslag: Audi A4 Quattro (TDI kanske), Subaru Forester, Legacy eller Outback, VW Passat Syncro( TDI kanske). Alla dessa bilar bör gå att hitta som klarar 1500 kg på B-kort

Sålde min volvo v70xc -98 här om dagen det var en bra dragbil o den ligger runt de pengar du tänkte på. Men kanske du borde tänka på dieselbil Passat syncro är nog inte fel. Själv har jag uppfyllt mitt önskemål en xc70 d5 vilken dragbil den släpper jag nog alldrig

Jag väcker liv i den här tråden igen. Behöver tips o råd då min bil håller på att lämna in. Vad ska jag köpa? Minsta dragvikt för b-kort bör ju vara 1350kg. Bensinsnäl eftersom jag pendlar 6 mil om dan till jobbet.

Jag kan inte säga det nog många gånger - jag är helt förälskad i min Audi A4 TDI Quattro!!!!

Jag sökte, precis som dig, en bra dragbil och hittade den ulitmata bilen!

Och jag är ändå en sån där motortjej som hittills ägt 7 bilar varav två jänkare med rejäla motorer... ;)

Audin får dra 1570 kg på B-kort, drar ca 0,65 diesel blandad körning (0,55 långkörning) och jag har fått den att dra som mest 0,78 med hästfinka och rejält kuperad terräng samt hyfsat offensiv körning. Mer GÅR det inte att få den att dra!

Mycket, mycket stark att dra med - jag vet för jag har verkligen isigit vinterunderlag med rejäla backar och den fallerar aldrig.

Skatten är exakt 6074 med glesbygdsavdrag och det tjänar jag in mot för min 740 som jag hade innan och jag har ingen pendlingsväg alls på jobbet...

Inte alls så dyr i reservdelar som många vill varna för när det gäller Audi (kraftiga överdrifter ibland) och är mycket lättservad så man kan göra det mesta själv. Fyrhulsdriften är en av de driftsäkraste!

Då är det ju förstås priset då. Jag hittade en begagnad ( en 97:a) som jag betalade rätt mycket för (62 000 kr) men då var den också pedantskött och extrautrustad med sportchassi.

Det är den absolut bästa bil jag kan tänka mig om man vill ha alla dessa bilar i en:
* bra och stark dragbil
* bränslesnål
* trevlig att vardagsåka i (supersköna stolar och körställning!)
* rymlig för sin storlek (jag har en avant, dvs kombi)

Mitt alternativ var Skoda Octavia eller Passat 4Motion men jag funderade i 6 månader (!!), provkörde lite olika och valde sedan Audin vilket jag INTE ångrar. Från början funderade jag på en Cheva pickup (en S10) men då uppfyller den ju inte dirket bränslesnålheten eller vardagsbilsfaktorn...

Lycka till!

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka