Bästa dragbilen

Sv: Bästa dragbilen

Camilla_H skrev:
Nu orkar jag inte läsa under länken men SAAB:en är väl framhjulsdriven? Visserligen är moderna framhjulsdrivna bilar bättre men jag är ändå tveksam till att ha den som dragbil?
Jäpp, SAAB är framhjulsdrivet. Vad man ska ha för drivning på bilen tycker jag bör avgöras av vad man använder bilen mest till och hur stor sannolikhet det är att man får problem vid körning med släp. Ofta släp på släp - 4-hjulsdrivet och törstigt, sällan släp på släp - 2-hjulsdrivet och bränslesnålt. Grovt förenklat...

Vi kör minst en gång i vecka året runt i alla väder.. så här blir det då 4*4 i varje fall.. helt säkert.. trött på att slira runt:crazy:

är det inte så att en volvo XC70 bara får dra runt 1200 på b kort för att den är så tung? eller är jag helt ute och cyklar...:confused:

JO, men många hästägare vill byta upp sig till boggie och behöver ha en lastvikt på minst 600 - 650 kg, då blir dte lite jobbigare, min Volvo 945 får tyvärr bara dra 1450 på b-kort, de flesta boggies väger 1500...

Ja, det var därför dom i tv-programmet satt fast i leran och därför kom sist i testet.

När man köper en ny bil så står det i bilenspapper att bilen får dra exv. 1650 kg.(det är vad biltillverkaren har tillverkat bilen för att klara) Men vad man måste kolla är ; vad får själva draget dra. (kultillverkaren har oftast en annan vikt). De flesta dragkulor är gjorda för 1500 kg om man ska ha större vikt så måste man oftast gå på 60 mm kula (vanligast 50 mm).

Jag drar min transport med en Volvo V50 T5 AWD, den är verkligen asgrym att dra med. Väldigt stark på alla växlar.

Jag blir lite fundersam när det står att han gillar Subaru Outbacken men sen skriver att han inte gillar den höga bensinförbrukningen, det står att den drar 9,9 per 100.. Det är väl inte mycket? Strax under litern, mindre än så tror iaf inte jag att det går att hitta en bra dragbil som drar..??

Vi har en Audi 1,8T quattro -97:a & jag är verkligen supernöjd. Vi drar två stora hästar även på vintern utan några som helst problem. Den drar iofs ca 1 liter per mil blandad körning & ca 1,5 med transport - men det är det värt.

Har haft en framhjulsdriven Mitsubishi Galant oxå - det var katastrof. Däremot har vi haft två Opel Omegor med bakhjulsdrift som funkat ok - fast inte lika bra som Audin.

Liselott76 skrev:
Jag blir lite fundersam när det står att han gillar Subaru Outbacken men sen skriver att han inte gillar den höga bensinförbrukningen, det står att den drar 9,9 per 100.. Det är väl inte mycket? Strax under litern, mindre än så tror iaf inte jag att det går att hitta en bra dragbil som drar..??

Vi har en Audi 1,8T quattro -97:a & jag är verkligen supernöjd. Vi drar två stora hästar även på vintern utan några som helst problem. Den drar iofs ca 1 liter per mil blandad körning & ca 1,5 med transport - men det är det värt.

Har haft en framhjulsdriven Mitsubishi Galant oxå - det var katastrof. Däremot har vi haft två Opel Omegor med bakhjulsdrift som funkat ok - fast inte lika bra som Audin.
Nej vill man ha en bra dragbil som är 4wd så är det nog svårt att hitta så mycket snålare bensindrivna bilar än Subarun i alla fall.

Vi hade en Audi A4 TDI Quattor innan och den var faktiskt en bra dragbil plus att den var snål. ca 0,60 l/mil utan släp och 1550 kg på B-kort. Så vill man ha en snål dragbil är diesel enda chansen. Jag tröttnade dock på bilen pga alla dyra verkstadsbesök.

Att säga att en fyrhjulsdriven bil som drar 0,99 drar mycket, känns väldigt märkligt.

Min drar 1,5 liter utan släp och 2,5 liter med, bensin :crazy: . Men jag älskar min bil ändå :love: !

När ni ändå diskuterar och verkar ha koll på saker och ting;

Är Jeep grand cherokee en bra dragbil? Skulle så gärna ha en sådan men inte om det inte är en bra dragbil!

Dock är jag van vid Volvo 850 = framhjulsdrivet så jag är inte bortskämd med bra dragbil ;)

det är en mkt bra dragbil, men tyvärr slurkar den väldigt mkt soppa, t.o.m mer än min tror jag.

Våran förra bil var en Subaru Legacy och den drog 0,90. Den fick dra ca1400 med B-kort. Jag tycker det är en bra grej med subborna att dom inte drar så mycket soppa.

SaraXX

TomasN skrev:
Det verkar inte stämma.

Se tex http://www.subaru.se/specifikationer_outback.aspx

Ingen Outback får dra mer än 1520 på B-kort

För Forester är det tydligen bara en modell som klarar precis 1500 kg numera.

Det som händer med de flesta bilar är att de blir allt tyngre och då hamnar hela ekipagets totalvikt över 3500kg. Det är därför lättare att hitta en begagnad bil som får dra mycket på B-kort.

Stämmer visst det. Subaru Outback 3.0R med 6 cylindriga motorn får dra 1620 kg på B-kort, och 2060 kg på E-kort. Vart dock lite osäker på B-kortet nu, har läst både 1620 kg och 1510 kg... Men den får i alla fall dra hela 2060 kg på E kort, vilket jag tycker är ganska anmärkningsvärt för en såpass "liten" bil. Outbacken får ju tex dra mer än Forestern som "bara" drar 2000 kg på E kort.

Bra att du sa det... För jag har ingen aning om vad de drar :smirk: Men jag ÄLSKAR den bilen! Såg dock i en annons där de hade skrivit att den absolut inte drar över 1 l, så det kanske beror på årsmodell o annat tjafs. Tack!

Det stämmer nog inte riktigt.
Jag har precis köpt mig en Chevrolet Trail Blazer och jag valde mellan den och en Grand Cherokee. På bilfirman sade dom att Cherokeen drog mer än Trail Blazern, och den drar rätt mkt. Jag kan nog komma ner runt 1,2- 1,3 liter/ mil, utan släp, om jag kör lugn landsvägskörning, men mindre är nog väldigt svårt. Stora bilar med stora motorer drar mkt soppa, så är det tyvärr.

Det kan ju såklart variera från bil till bil beroende på utrustning.

Ta inte illa upp men jag litar mest på den informationen som finns på Subarus hemsida där jag hittade min information.

Har en volvo xc 70 cross country -98 har nu gått 21000 mil. Underbar bil att dra med dra ca 10.2 l / 100km tomme 13 l/100 med boggiesläp o ett halvblod. Kommer fram överallt nästan. Har inte haft några större problem ännu , kan rekomendera den för de som inte har så många penga så de kan köpa ny 4 wd. Min drömdragbil är volvos cross country med diesel , men det dröjer många år innan den har rätt prisläge för mig.

allroundhästarna skrev:
När man köper en ny bil så står det i bilenspapper att bilen får dra exv. 1650 kg.(det är vad biltillverkaren har tillverkat bilen för att klara) Men vad man måste kolla är ; vad får själva draget dra. (kultillverkaren har oftast en annan vikt). De flesta dragkulor är gjorda för 1500 kg om man ska ha större vikt så måste man oftast gå på 60 mm kula (vanligast 50 mm).

Fel och fel igen.

I bilens registeringsbevis (papper) står vad bilen i det skick den är i för tillfället får dra dvs med aktuell dragkrok. Dvs det är felaktigt att påstå att man måste kolla vad draget klarar, registreringsbeviset gäller.

Med 50mm kula får man dra upp till 2 ton och med ett helbilsgodkännande så får man dra upp till 3.5 ton med 50 kula. Det är möjligt att en del dragkulor är gjorda för max 1500 kg men att säga att man över det oftast måste välja en 60 kula är alltså om inte felaktigt så i alla fall bara en liten del av sanningen.

lill_flesky skrev:
Stämmer visst det. Subaru Outback 3.0R med 6 cylindriga motorn får dra 1620 kg på B-kort, och 2060 kg på E-kort. Vart dock lite osäker på B-kortet nu, har läst både 1620 kg och 1510 kg... Men den får i alla fall dra hela 2060 kg på E kort, vilket jag tycker är ganska anmärkningsvärt för en såpass "liten" bil. Outbacken får ju tex dra mer än Forestern som "bara" drar 2000 kg på E kort.

Nja, nu har du nog rört till det lite. De vikter du anger är den bilens tjänstevikt respektive totalvikt. Den får dra 1440 med B (dvs 3500-2060) och 2000 med BE. Vilket är bra det också för en relativt kompakt bil. Också jag hänvisar till:

http://www.subaru.se/specifikationer_outback.aspx

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka