Någon som är bra på bilmotor er?

Jag har också en CR-V, en -01 som har gått 24 800 mil än så länge.
Jag brukar också få växla ner till trean i slutet av seeeeega uppförsbackar, men jag släpar på ett 1500 kg EH Bojsläp med häst på närmare 650 kg i, full packning på "andra sidan" osv.
Men trött - nä, det skulle jag inte beskriva den som, den är pigg på lägre växlar och drar bäst på femman i 90 tycker jag, då ligger den på 3500 varv.

Vi får växla ner till 3:an på en backe som är relativt brant och cirka 300-400 m lång och redan i mitten av backen. Med tomt släp.

Det behövde jag inte ens göra med min gamla 945:a och absolut inte med min Honda CR-V -98.

/Lizzie
 
Amatör-gissning: Turbon är ur funktion.
Tror jag inte, då skulle den gå som en 50-talsmoppe och inte ens varva ur stillastående. Däremot kan wastegate-spjället sitta fast i öppet läge av en eller annan anledning men det är ytterst ovanligt. Snurrar bara "fläkten" så funkar den och det kan man enkelt kolla genom att ta bort insugsslangen från turbon och snurra fläkthjulet för hand och när man ändå pillar där så känner man efter så inte glappet i lagret är för stort för då dricker bilen olja och avgasvärdena blir höga.

Det är då man får ställa sig vid svarven och svarva nya lagerbussningar för utbytes finns inte att köpa för "vanligt folk" iom. att en turbo är rymdteknologi enligt förstå-sig-påarna på verkstäderna. ;)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Amatör-gissning: Turbon är ur funktion.

En gammal CR-V bensinare har inte turbo om jag minns rätt.

Däremot funderar jag på motorkaraktären, Honda har väl V-tec teknik och lever på varvet så man kanske måste ha lägre växel och högre motorvarv för att få vridmoment?

Att jämföra med mina gamla Volvos. 850 GLT 2,5 170 hästar har en karaktär där vridet kommer högt upp i registret, typ över 4000 varv/min. Pinar upp den i 110 km/h i timmen på fyrans växel, när sedan 5:an kommer i så sackar den den för minsta lilla motlut och plötsligt går det i 80 km/h och man får växla ner. 940 2,3 lättrycksturbo däremot har ett helt annat vrid trots mindre hästkrafter, bara 135.

Att CR-V:n är ansedd som bra dragbil beror väl inte på en lysande konstruktion utan att bensinaren är en av få hyfsat moderna bilar där man får dra 1500 kg på B-kort och man får inte ens dra mer om man har BE utan det är max för bilmodellen.
 
Att CR-V:n är ansedd som bra dragbil beror väl inte på en lysande konstruktion utan att bensinaren är en av få hyfsat moderna bilar där man får dra 1500 kg på B-kort och man får inte ens dra mer om man har BE utan det är max för bilmodellen.

Min tidigare Honda CR-V årsmodell -98 var helt suverän att dra släpet med. Mycket bättre än Volvo 945 eller Volvo 850.

Min nuvarande Honda får dra 2260 kg på B96, så 1500 kg är inte alls max för bilmodellen.

/Lizzie
 
En gammal CR-V bensinare har inte turbo om jag minns rätt.

Däremot funderar jag på motorkaraktären, Honda har väl V-tec teknik och lever på varvet så man kanske måste ha lägre växel och högre motorvarv för att få vridmoment?
...
Hittade den här länken http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?44772-Vad-g%F6r-VTEC-med-motorn

Pojkvännen brukar säga att CR-Vns motor skulle göra sig bättre i en sportbil, eftersom den har kort slaglängd. Han tycker att det är lite märkligt att man sätter in en sportig, varvvillig motor i en typisk dragbil.
Mig gör det inte så mycket att jag behöver använda växelspaken lite nu och då när jag drar släp. :)
Har sagt att jag ska köra min "Champis" tills den består av ståltråd och silvertejp just för att den får dra 1500 kg på B-kort. :D
 
@lizzie jag har googlat runt lite och hittat att 2.0 liters motorn i vissa tester anses som för klen. Fördelen skulle vara låg förbrukning men att då bilen tappar som dragbil. Bilen är helt enkelt för tung som dragbil för den motorvarianten. Kapaciteten räcker inte riktigt till för att vara en bra dragbil.

Nu kan jag vara helt ute och cykla men kom det inte en ny CR-V 2004? Det kanske skulle förklara varför din gamla bil är bra att dra med men inte den nya.

Fast samtidigt så verkar de flesta CR-V ägare nöjda med sin bil när det kommer till att ha som dragbil. Fast det vanligaste verkar då vara dieselvarianten.
 
Att en bil inte orkar accelerera på alla olika varvtal eller alla olika växlar ÄR INTE KONSTIGT. Är motorn svag eller underdimensionerad (läs både och) orkar den inte gasa upp från det varv den har utan kanske bara orkar hålla varvtalet. En svag motor tillsammans med en växellåda med hög utväxling kan ge lägre förbrukning vid körning utan släp, men kan vara väldigt svår att köra med släp. Finns ju en anledning till att lastbilar som drar släp dagarna i enda inte kör med 2.0bensinare med 5-6vxl låda utan >12liters turbodiesel och >12växlar...

Så fel är det nog inte på varken motor eller låda utan konstruktionen i sig. Dessutom har nog motorn 150hk på svängljulet när motorn var ny, tänk dig nu att den har slitits avsevärt och dessutom har en drivlina (koppling, växellåda, differentialer, drivaxlar och hjul) som själ en del av kraften...

Så håll HÖGA varv, LÅG växel och STUMT gasen i botten.... Eller köp en bil med bättre låda och högre drag (Nm) som ovan nämnts :-)
 
Jag har nu hämtat ut min bil från bilfirmans verkstad. Det är inga fel på den, utan den är så här svag :banghead:

Det fanns inga felkoder vid testning, och de har provkört och bilen uppför sig precis så som den ska göra.

Alltså får jag ändra mitt körsätt och göra som @Elisha här ovan har beskrivit.

Jag har en tid funderat på att ta B96 och det är bara att ta sig i kragen och få det gjort. Då kan jag i alla fall använda sambons dieselhonda och så kommer jag har möjlighet att hitta en annan bättre dragbil.

Tack för allt engagemang i tråden - jag har lärt mig massor :D

/Lizzie
 
Många nyare motorer mår bra av ett högre varvtal när man kör. Bitter erfarenhet att kopplingen inte höll för släpkörning, men det var för höga växlar som var problemet. Höll jag varvet över 3000 rpm så fungerade det bra.
Mitt dieselskåp går knackigt om den körs för mycket på lågt varv och går inte genom besiktningen, men med lite högre varv generellt så är det problemet borta. Femman används numera bara på slättland med medvind eller i lätt utförslutning. Med släp är det fyran i 80 och ungefär det varvtalet som då blir även på de andra växlarna. Surrigt och tråkigt samt känns som det skulle dra onödigt med bränsle vilket en del påstår det inte gör, bara man inte överdriver.
Nåja.
 
Min tidigare Honda CR-V årsmodell -98 var helt suverän att dra släpet med. Mycket bättre än Volvo 945 eller Volvo 850.

Min nuvarande Honda får dra 2260 kg på B96, så 1500 kg är inte alls max för bilmodellen.

/Lizzie

B och B96-vikter är "pappersvikter" som inte behöver ha något med verkligheten att göra. Man måste alltid kolla "Max släpvagnsvikt". Den anges av tillverkaren. Den gäller även om B eller B96 vikt säger högre.

Dvs Max släpvagnsvikt 1500 kg innebär att bilen får dra Max 1500 kg oavsett behörighet. Även om regbeviset säger att bilen får dra 1600 på B och 2290 på B96.

Så b96 säger inget om vad en bilmodell får dra. Och din får inte dra 2260 kg oavsett vad du har för körkort.
 
Jag kan ta min bil som exempel.

Max vikt för B-kort är 1640 kg
Max vikt för B96-kort är 2390 kg.
Max släpvagnsvikt 1400 kg
Max sammanlagd bruttovikt 3260 kg

Det innebär att oavsett körkortsbehörighet får jag aldrig dra tyngre än 1400 kg. Dessutom får bilens tjänstevikt + släpets tjänstevikt + last aldrig överstiga 3260 kg.

Således en bil som det inte "lönar sig" att ha annan behörighet än B på sett ur perspektivet hur mycket jag får dra på kroken.

Och B och B96-vikterna kan man helt strunta i, de är pappersprodukter och har inget med verkligheten att göra.
 
Jag kan ta min bil som exempel.

Max vikt för B-kort är 1640 kg
Max vikt för B96-kort är 2390 kg.
Max släpvagnsvikt 1400 kg
Max sammanlagd bruttovikt 3260 kg

Det innebär att oavsett körkortsbehörighet får jag aldrig dra tyngre än 1400 kg. Dessutom får bilens tjänstevikt + släpets tjänstevikt + last aldrig överstiga 3260 kg.

Således en bil som det inte "lönar sig" att ha annan behörighet än B på sett ur perspektivet hur mycket jag får dra på kroken.

Och B och B96-vikterna kan man helt strunta i, de är pappersprodukter och har inget med verkligheten att göra.

Det har väl med själva hållfastheten på draget att göra? Dvs vikten det är dimensionerat för. Min Volvo har högre max släpvagnsvikt än vad motsvarande modeller har men det monterades på senare, dvs inte på fabrik. Jag har antagit att de hade dit ett kraftigare drag helt enkelt.
 
Det har väl med själva hållfastheten på draget att göra? Dvs vikten det är dimensionerat för. Min Volvo har högre max släpvagnsvikt än vad motsvarande modeller har men det monterades på senare, dvs inte på fabrik. Jag har antagit att de hade dit ett kraftigare drag helt enkelt.

Nej. Det är vad biltillverkaren angett. Vikterna finns även om bilen saknar drag. Det är helt enkelt vad tillverkaren vill garantera att bilen klarar. Och det är bara att finna sig i den även om tillverkaren fegat och satt en "för låg" vikt.
 

Liknande trådar

Äldre Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min...
Svar
11
· Visningar
6 152
Senast: Tora
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 216
Senast: Skruttan
·
Utrustning TV programmet Motorist gjorde idag ett test på olika dragbilar, som tydligen med släp skulle vara tillåtna att köra med B-körkort. Bengt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 810
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp