Någon som är bra på bilmotor er?

Nej. Det är vad biltillverkaren angett. Vikterna finns även om bilen saknar drag. Det är helt enkelt vad tillverkaren vill garantera att bilen klarar. Och det är bara att finna sig i den även om tillverkaren fegat och satt en "för låg" vikt.

Men det borde ju ha något att göra med hållfastheten (nu snackar jag enbart om max släpvagnsvikt, inte B och B96).

Nej. Det är vad biltillverkaren angett. Vikterna finns även om bilen saknar drag. Det är helt enkelt vad tillverkaren vill garantera att bilen klarar. Och det är bara att finna sig i den även om tillverkaren fegat och satt en "för låg" vikt.
(Skulle vart Antenas inlägg)
Nja - kommersiella avvägande. Två likadana bilar, helt lika kan ha olika lastvikt och olika max släpvagnsvikt. Enda skillnaden är att den ena var en snikvariant där den som tog ut bilen inte ville betala för mer, eller tvärtom, de betalade för att få ner vikten med tanke på B-kort eller för att få ner skatten.
Försökte att registrera upp vikten på en bil en gång, men då behövde jag göra en förändring om innebar att det som begränsade vikten byttes ut - men ingen kunde svara på vad det var. Eller jo, där finns eller fanns ett register om det men de vägrade lämna ut information annat än det som heter "utdrag ur trafikregistret". Generalagenten för märket kunde svara men skulle då ta betalt men upplyste om registret som de skickar dokumentation till där det borde gått att få ut en utskrift eftersom det borde vara offentligt. Medan jag bökade med detta rostade bilen och orken tog slut, det vart skroten för forden!

Så som jag förstått det hela är snarare om hur fordonets vägegenskaper förändras med vikt släpande bakom, t.ex vad som händer vid inbromsningar.

Spännande, undrar då om att det har att göra med att min bil är en Greyline, dvs lite extra lull-lull och lite större motor än vad den modellen normalt har?

Nja - kommersiella avvägande. Två likadana bilar, helt lika kan ha olika lastvikt och olika max släpvagnsvikt. Enda skillnaden är att den ena var en snikvariant där den som tog ut bilen inte ville betala för mer, eller tvärtom, de betalade för att få ner vikten med tanke på B-kort eller för att få ner skatten.
Försökte att registrera upp vikten på en bil en gång, men då behövde jag göra en förändring om innebar att det som begränsade vikten byttes ut - men ingen kunde svara på vad det var. Eller jo, där finns eller fanns ett register om det men de vägrade lämna ut information annat än det som heter "utdrag ur trafikregistret". Generalagenten för märket kunde svara men skulle då ta betalt men upplyste om registret som de skickar dokumentation till där det borde gått att få ut en utskrift eftersom det borde vara offentligt. Medan jag bökade med detta rostade bilen och orken tog slut, det vart skroten för forden!
Nuförtiden går det inte att laborera med bilars vikt iom att det bestäms av EU-typgodkännande.

Som redan sagts. Det där gäller inte nya bilar.

Nuförtiden går det inte att laborera med bilars vikt iom att det bestäms av EU-typgodkännande.
Nä inte ändra i efterhand i alla fall. De kan laborera med helbilsgodkännandet vid registrering möjligtvis, hitta på olika modellervarianter och liknande. En del bilar är förvillande lika och svårt för oss vanliga att förstå vad som ger de olika vikterna mm. Detaljer som däck mm kan skilja.

Liknande trådar

Äldre Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min...
Svar
11
· Visningar
6 152
Senast: Tora
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 216
Senast: Skruttan
·
Utrustning TV programmet Motorist gjorde idag ett test på olika dragbilar, som tydligen med släp skulle vara tillåtna att köra med B-körkort. Bengt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 810
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix