Någon som är bra på bilmotor er?

Jag har också en CR-V, en -01 som har gått 24 800 mil än så länge.
Jag brukar också få växla ner till trean i slutet av seeeeega uppförsbackar, men jag släpar på ett 1500 kg EH Bojsläp med häst på närmare 650 kg i, full packning på "andra sidan" osv.
Men trött - nä, det skulle jag inte beskriva den som, den är pigg på lägre växlar och drar bäst på femman i 90 tycker jag, då ligger den på 3500 varv.

Jag har precis bytt bil och funderar på om den är som den ska.

Det är en Honda CR-V -05, 2,0 l motor och 150 hk. Märkte inte någonting när jag provkörde, men när jag hänger på hästsläp med kusen i!!! Bilen fruktansvärt seg och svag. Min gamla Honda cr-v med färre hästkrafter var mycket starkare. Om det är en lite uppförsbacke och jag kör på 2:an blir det 0 acceleration, utan måste växla ner till 1:an för att komma upp.

Om det är usel acceleration - vad kan det vara för fel då. Dessa bilar brukar ju vara bra dragbilar, så det känns konstigt. Nog för att jag jämför med sambons Honda CR-V 06:a, diesel, men ska en bensinpriserna vara helt usel.

Det händer absolut ingenting när jag trycker gaspedalen i botten, om jag inte kör på 1:an

Lizzie

Går den på alla cylindrar?
Har upplevt samma känsla med en Citroen XM td 2.5 som i normala fall var pigg, men som helt plötsligt betedde sig som en "död bäver". Den gick att dra med men ingen acceleration alls, den visade sig gå på 3 istället för 4 cylindrar.

Går den på alla cylindrar?
Har upplevt samma känsla med en Citroen XM td 2.5 som i normala fall var pigg, men som helt plötsligt betedde sig som en "död bäver". Den gick att dra med men ingen acceleration alls, den visade sig gå på 3 istället för 4 cylindrar.

Den går på alla cylindra - som det låter i alla fall. Det är inga missljud från motorn över huvud taget.

/Lizzie

Jag har också en CR-V, en -01 som har gått 24 800 mil än så länge.
Jag brukar också få växla ner till trean i slutet av seeeeega uppförsbackar, men jag släpar på ett 1500 kg EH Bojsläp med häst på närmare 650 kg i, full packning på "andra sidan" osv.
Men trött - nä, det skulle jag inte beskriva den som, den är pigg på lägre växlar och drar bäst på femman i 90 tycker jag, då ligger den på 3500 varv.

Att man kan behöva växla ner i långa och sega backar, det är inget konstigt. Men det backen vi körde i är inte lång och seg. Min gamla Honda kunde dra uppför den på 4:an utan problem. Sambons Honda diesel drar ju upp på 5:an utan problem.

Jag kan inte dra mitt släp på 5:an i normal hastighet på slät väg ens en gång.

/Lizzie

Jag kan inte dra mitt släp på 5:an i normal hastighet på slät väg ens en gång.

/Lizzie
Hur betedde den sig när du provkörde? Var den ungefär likadan eller har det kommit efteråt?

hur som helst låter det inte det minsta normalt. Vad som är felet vet väl bara en verkstad.
Jag tycker att du ska försöka häva köpet om det går. Det var ju en dragbil du köpte. Den här är ju uppenbarligen ingen dragbil.

Hur betedde den sig när du provkörde? Var den ungefär likadan eller har det kommit efteråt?

hur som helst låter det inte det minsta normalt. Vad som är felet vet väl bara en verkstad.
Jag tycker att du ska försöka häva köpet om det går. Det var ju en dragbil du köpte. Den här är ju uppenbarligen ingen dragbil.

Jag provkörde ju utan släp och det har inte blivit någon skillnad.

Jag ska iväg till en annan bilhandlare i dag och provköra en annan Honda CR-V 05:a som gått 22 500 mil. Jag behöver jämför och se om den känns likadan som den jag köpt.

/Lizzie

Jag provkörde ju utan släp och det har inte blivit någon skillnad.

Jag ska iväg till en annan bilhandlare i dag och provköra en annan Honda CR-V 05:a som gått 22 500 mil. Jag behöver jämför och se om den känns likadan som den jag köpt.

/Lizzie
Om du köpte bilen som dragbil och klart och tydligt upplyste försäljaren att du ville ha en bra dragbil så kan det vara läge att försöka häva köpet alternativ byta till annan bil.

Sen kan det ju bli en diskussion om att du borde kanske ha provdragit med bilen innan och inte bara litar på försäljarens ord att det är en bra dragbil (om du nu upplyst försäljaren att du ville ha en bil att dra med).

(Om bilen hos den andra försäljaren också är lika seg)

Om du köpte bilen som dragbil och klart och tydligt upplyste försäljaren att du ville ha en bra dragbil så kan det vara läge att försöka häva köpet alternativ byta till annan bil.

Sen kan det ju bli en diskussion om att du borde kanske ha provdragit med bilen innan och inte bara litar på försäljarens ord att det är en bra dragbil (om du nu upplyst försäljaren att du ville ha en bil att dra med).

(Om bilen hos den andra försäljaren också är lika seg)

Det finns inga släp hos bilfirman som man kan testa med.

Det är vår 3:e Honda CR-V och de andra två har funkat och funkar utmärkt som dragbil.

Om det sedan är något fel som jag måste åtgärda själv. Det kan jag ta eftersom det är en gammal bil. Bara jag vet vad som behöver göras.

/Lizzie

Nu har jag varit iväg till en annan bilhandlare. Ungefär samma känsla. Bilhandlaren provkörde min bil och sa att den går hur bra som helst. Han har och har haft flera stycken just av Honda CR-V så han tyckte just min uppförde sig som den ska. I alla fall utan släp.

Just nu känns det som om det är jag som inte kan köra bil... :meh:

/Lizzie

Nu har jag varit iväg till en annan bilhandlare. Ungefär samma känsla. Bilhandlaren provkörde min bil och sa att den går hur bra som helst. Han har och har haft flera stycken just av Honda CR-V så han tyckte just min uppförde sig som den ska. I alla fall utan släp.

Just nu känns det som om det är jag som inte kan köra bil... :meh:

/Lizzie

Men du måste väl prova den andra med släp för att avgöra om din beter sig normalt med släp eller ej? Eller låt någon kunnig provköra din med släp.

Men du måste väl prova den andra med släp för att avgöra om din beter sig normalt med släp eller ej? Eller låt någon kunnig provköra din med släp.

Jag ska lämna in min bil på torsdag till bilfirmans verkstad. Jag erbjöd mig att ta med mitt släp så de får provköra med släpet. Dock var de inte alls intresserade av det. Utan de kopplar väl in bilen mot en dator och letar felkoder... fortsättning följer alltså.

/Lizzie

Jag ska lämna in min bil på torsdag till bilfirmans verkstad. Jag erbjöd mig att ta med mitt släp så de får provköra med släpet. Dock var de inte alls intresserade av det. Utan de kopplar väl in bilen mot en dator och letar felkoder... fortsättning följer alltså.

/Lizzie

Fast jag menade att det för dig kan vara av intresse att veta hur den andra känna med släp eller få någon kunnig uttala sig om din med släp. Oavsett vad verkstan gör.

Att kunna jämföra är guld värt!

Fast jag menade att det för dig kan vara av intresse att veta hur den andra känna med släp eller få någon kunnig uttala sig om din med släp. Oavsett vad verkstan gör.

Att kunna jämföra är guld värt!

Sambon ska ut och dra med min bil innan jag lämnar den till verkstaden. Hittills är det bara jag som kört när jag haft släpet på. Sambon vet också hur min gamla Honda uppförde sig med släp.

/Lizzie

Bara slog mig - det är inte ett ekonomiläge på den där? En lite fånig knapp nånstans att trycka på så att det byter program mellan tex E och S eller liknande.

Bara slog mig - det är inte ett ekonomiläge på den där? En lite fånig knapp nånstans att trycka på så att det byter program mellan tex E och S eller liknande.

Denna funktion finns inte på min bil. Den finns dock på nyare versioner av Honda CR-V, så det var ingen dum tanke :)

/Lizzie

Sambon ska ut och dra med min bil innan jag lämnar den till verkstaden. Hittills är det bara jag som kört när jag haft släpet på. Sambon vet också hur min gamla Honda uppförde sig med släp.

/Lizzie

Igår åkte vi ut en sväng med min bil och tomt släp. På vanlig slät väg märks det inget speciellt, men så kom vi till en backe - och bilen tappade fart på en gång. Innan vi var uppe så hade sambon fått växla ner till 3:an och hade gaspedalen i botten för att upprätthålla en hastighet av max 60 km/h.

Visst att en bensinare inte är lika stark som en dieselbil, men det här är ju rena skämtet. Min gamla 945:a -91 orkade uppför denna backe på 4:an utan problem och i rätt hastighet (det är en 80-väg).

I morgon lämnas bilen in på verkstad för felsökning i vilket fall som helst.

/Lizzie

Igår åkte vi ut en sväng med min bil och tomt släp. På vanlig slät väg märks det inget speciellt, men så kom vi till en backe - och bilen tappade fart på en gång. Innan vi var uppe så hade sambon fått växla ner till 3:an och hade gaspedalen i botten för att upprätthålla en hastighet av max 60 km/h.

Visst att en bensinare inte är lika stark som en dieselbil, men det här är ju rena skämtet. Min gamla 945:a -91 orkade uppför denna backe på 4:an utan problem och i rätt hastighet (det är en 80-väg).

I morgon lämnas bilen in på verkstad för felsökning i vilket fall som helst.

/Lizzie

Det låter helt galet. SÅ mycket väger ju inte ett tomt släp. Bra att du lämnar in den :up: Om den nu faktiskt mår bra trots allt är det ju läge att titta efter något annat.

Om jag var du hade jag insisterat på att verkstaden skulle provköra med släp, allt tyder ju på att det är ett specifikt fel som bara märks just då.

Jag håller med!

Jag har också pratat med en kollega som har förflytet som bilmekaniker. Han fick titta på motorspecifikationen och sa att den inte ska ha några problem att dra ett släp. Det är en stark bil.

Berättade då om att den inte klarar backar och då tyckte han att jag ska avkräva ett kompressionstest och ett diagnostest i morgon. För något fel är det.

/Lizzie

Liknande trådar

Äldre Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min...
Svar
11
· Visningar
6 152
Senast: Tora
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 216
Senast: Skruttan
·
Utrustning TV programmet Motorist gjorde idag ett test på olika dragbilar, som tydligen med släp skulle vara tillåtna att köra med B-körkort. Bengt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 810
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix