Någon som är bra på bilmotor er?

Bilen är grundservad med oljebyte och oljefilterbyte på bilfirman innan jag hämtade ut den. Ska sätta mig och lusläsa serviceboken. Får prata verkstadskillen på bilfirman och se ifall de kan ha några tips. Är det något som går att åtgärdas så lär det ju i alla fall inte gå på försäkringen för begangantbilköp - den gäller ju bara för trafiksäkerhetsåtgärder.

/Lizzie
Var bilen en 05?

Jag hade absolut tagit diskussionen med bilfirman du köpte bilen av om det är så att det bara är två månader sedan du köpte bilen.
 
Jag är absolut ingen expert på bilar och kör diesel. Men det där låter absolut inte friskt?

Jag körde hästtransport (1200 kg) med en gammal liten bensindriven Citroën Bx. Som jag fick vikta upp för den ens skulle få dra 1200. Den hade inga problem alls med att orka det varken uppför eller nedför. Däremot var det inget jag ens försökte med vintertid.
 
Var bilen en 05?

Jag hade absolut tagit diskussionen med bilfirman du köpte bilen av om det är så att det bara är två månader sedan du köpte bilen.

Det är 18 dagar sedan jag köpte bilen (1/6). Det är en 05:a så lite garanti finns som rör rena trafiksäkerhetsåtgärder. T ex hade jag bilen inne i torsdags hos säljaren eftersom det knackade från framhjulen när jag körde. Visade sig att någon satt dit bromsskivor och bromsklossar av för liten storlek - så det bytte de åt mig utan problem.

Så jag ska ringa till bilfirman i morgon och be om ytterligare felsökning.

/Lizzie
 
Jag är absolut ingen expert på bilar och kör diesel. Men det där låter absolut inte friskt?

Jag körde hästtransport (1200 kg) med en gammal liten bensindriven Citroën Bx. Som jag fick vikta upp för den ens skulle få dra 1200. Den hade inga problem alls med att orka det varken uppför eller nedför. Däremot var det inget jag ens försökte med vintertid.

Nej, det känns absolut inte alls friskt! Honda CR-V är ju kända för att vara bra dragbilar och den här är sämre än min gamla Volvo 945:a som var helt slut....

/Lizzie
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Något verkar inte vara som det ska med den snurran, det KAN vara kamremmen som hoppat ett hack eller är felmonterad, sånt brukar resultera i svårstartad-trög-varvovillig och alla kombinationer av ovanstående. Hoppad kamrem behöver inte betyda ventilsallad, ett hack klarar alla motorer men dom blir VÄLDIGT trötta och skumma.
Byter man kamrem på motorer med dubbla överliggande kammar och råkar få den ena ett hack före eller efter så blir det en "tuggummimotor" med ett ax som en 50-talsmoppe.

Det är kamkedja på bilen. Inga som helst missljud från motorn

/Lizzie
 
Det är 18 dagar sedan jag köpte bilen (1/6). Det är en 05:a så lite garanti finns som rör rena trafiksäkerhetsåtgärder. T ex hade jag bilen inne i torsdags hos säljaren eftersom det knackade från framhjulen när jag körde. Visade sig att någon satt dit bromsskivor och bromsklossar av för liten storlek - så det bytte de åt mig utan problem.

Så jag ska ringa till bilfirman i morgon och be om ytterligare felsökning.

/Lizzie
Är det så pass kort tid sedan du köpte den så hade jag absolut haft en dialog med firman om problemet. Tycker inte det låter normalt.

Min gamla Escort drog bättre än vad din gör.

Hur mycket gav du för bilen? Ju högre pris ju mer krav kan man ställa på bilens skick.
 
Tycker också, utifrån beskrivningen, att motorn inte verkar frisk. Man bör kunna vänta sig betydligt bättre prestanda än så. Jag tänkte också kuggad kamrem (om den har rem), eller rent av dubbelkolla om den verkligen går på alla cylindrar? Och, som redan nämnts, servicepunkter som luft- och bränslefilter?

Bilen har kamkejda. Motorn låter hur bra som helst. Jag vet hur det låter när den inte går på alla cylindrar.

Ska kolla luft och bränslefilter.

/Lizzie
 
Är det så pass kort tid sedan du köpte den så hade jag absolut haft en dialog med firman om problemet. Tycker inte det låter normalt.

Min gamla Escort drog bättre än vad din gör.

Hur mycket gav du för bilen? Ju högre pris ju mer krav kan man ställa på bilens skick.

Den kostade 50 000 kr.

/Lizzie
 
Köpt på bilfirma så är där två månade garanti med - låt dem inte sega ut på tittandet i så fall.

Bilfirman är jättebra att ha att göra med. Det är 3:e bilen vi köper där och det har aldrig varit några problem när vi funderat något eller behövt få något åtgärdat på garantin.

Jag börjar själv misstänka att det är katalysator eller lambdasond som inte är som de ska. Bilen har gått rätt långt, så det skulle inte vara så konstigt om det är där problemet sitter.

/Lizzie
 
Bilfirman är jättebra att ha att göra med. Det är 3:e bilen vi köper där och det har aldrig varit några problem när vi funderat något eller behövt få något åtgärdat på garantin.

Jag börjar själv misstänka att det är katalysator eller lambdasond som inte är som de ska. Bilen har gått rätt långt, så det skulle inte vara så konstigt om det är där problemet sitter.

/Lizzie
Är det något fel på dom båda så lyser motorlampan
 
Det är kamkedja på bilen. Inga som helst missljud från motorn

/Lizzie
Kammen-kammarna kan stå fel iallafall, både motorer med rem och kedja har avlånga hål i rem/kedjehjulen eller kona utan kil på hjulen och har nån av hjulen släppt och "vandrat" i justeringen så blir motorn seg trots att den inte låter illa.

McG - med 42 års erfarenhet av motorer.
 
Jag är absolut ingen bilexpert, men det låter som att något är knas där. Vet dock inte riktigt vad.
Att den inte orkar mer än kanske 80-100 km/h ens med en 600 kg häst skulle jag absolut kunna köpa, särskilt som det också är en lite "äldre" bil, men inte sådär.

Våran från början tilltänkta dragbil (Skoda Octavia Combi 4x4 -15 med turbo diesel 150 hk motor) kunde också vara lite sådär "småseg" om man körde med hästsläp - i detta fall en 560 kg häst i ett 1300 kg enaxlat Tranesläp - men då visade det sig genom att den inte orkade mer än typ 60-70 km/h på slät landsväg, eller mer än 2ans växel i 40 km/h i uppförsbackar. Den kollades dock och det var inget fel på den enligt verkstaden. Så i det fallet var det helt enkelt bara att "bilen orkade inte mer". Det lät ju dock lindrigare än ditt fall....
(Och vi löste det med att köpa en automatväxlad 850 -96 med 150 hk motor istället - den klarar 60 km/h i uppförsbacke med nyss nämnda bakom. :cool:)

Jag tror jag svarat dig förut när du påstått samma sak om er Skoda. Det måste ha varit något fel på den! Vi har haft ex antal skodor i familjen med samma motor och dom har aldrig haft några problem att dra. Mitt hästsläp har en tomvikt på 900kg så inkl häst är det ca 1600 kg som är ute och rullar och våra skodor har haft nemas problemas med att dra. Har kunnat axa i uppförsbackar och har inga problem med att komma upp i 100 och däröver som har skett någon enstaka gång. Det blir lite fel när du utefter en enda bil går ut tvärsäkert och säger att dom inte orkar!
 
I så fall hade jag absolut ställt krav på bilfirman. Väldigt vänligt men bestämt :)

Ja, det ska jag göra. Jag tycker inte det är normalt för en Honda CR-V att den ska behöva köras på 3:an med gaspedalen i botten för att hålla 60 km/h uppför en tämligen lång, men inte superbrant backe - när släpet är på med häst i.

/Lizzie
 
Ja, det ska jag göra. Jag tycker inte det är normalt för en Honda CR-V att den ska behöva köras på 3:an med gaspedalen i botten för att hålla 60 km/h uppför en tämligen lång, men inte superbrant backe - när släpet är på med häst i.

/Lizzie
Nej det är inte alls normalt, jag kan nästan svära på att den "tappat botten" som det blir när kammarna står "helt åt arslet". :angel: :D Skulle det vara soppafel skulle den gå orent, ev. bluddra och tjuvstanna vid rödljus och inte svara på gasen alls vid kraftigt axx. Likadant om tändningen står fel, oren gång, tjuvstopp och startproblem.

Problemet med att felsöka moderna bilar är att det måste bli jättefel innan det märks eftersom datorn försöker styra upp det hela och lyckas ända tills nåt brakar rejält eller besiktningen klagar på utsläppsvärden.
 
Fast sen kan det vara oxid i någon av alla kontakter som gör att där blir tiotals felkoder och sätter motorn i reducerat läge. Bara man lyckats reda ut i vilken kontakt det ärjat så är det lätt fixat. Det är några att välja på!
 
Nu har jag pratat med bilfirman. På torsdag ska jag lämna in bilen för felsökning. Dock tyckte de att jag överdrev något. "köper man en 12 år gammal bil som gått 26 000 mil, så kan man inte förvänta sig att den ska dra som en ny". Nä, det vet jag också, men den ska kunna dra rätt OK ändå. Framför allt bättre än min gamla Honda CR-V som var 19 år gammal och gått 30 000 mil.

Jag vet ju inte hur just den här årsmodellen av bensinare ska kännas. Men det finns absolut inget ax i den när man ska köra iväg. Det är inga problem att starta på 1:an, men när jag väl lagt i 2:an och ska köra iväg - då får jag lägga gaspedalen i botten för att komma upp i fart så det går att lägga i 3:an.

Jag tycker inte det ska vara så även om bilen gått långt.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Äldre Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min...
Svar
11
· Visningar
6 152
Senast: Tora
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 216
Senast: Skruttan
·
Utrustning TV programmet Motorist gjorde idag ett test på olika dragbilar, som tydligen med släp skulle vara tillåtna att köra med B-körkort. Bengt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 810
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp