Någon med samma blandning?

Elsaa

Trådstartare
Tänkte att det kunde vara intressant att se om det finns någon som har en hund med samma blandning som min? ( vet att hon har några kullsyskon iaf)
Hennes pappa är karelare och mamman engelsk setter, hon är världens snällaste, tryggaste, gladaste lilla tjej! :)

1604681_10152054548691696_401521914_n.jpg

Sv: Någon med samma blandning?

Grattis säger jag! De karelare jag har träffat har varit allt annat än snälla och trevliga… En av dem dödade en annan hund som kom för nära och fick de upp ett viltspår kunde de vara borta i timmar. Samma ägare till hundarna dock.

Jag har tyvärr också dålig erfarenhet av karelare, förstår inte varför man väljer att stödja sådan avel.

Men var glad att din hund har blivit bra och vettig :)

Jag bodde några år med en blandras gissningsvis kalerlare/jack russel men ingen vet säkert, inte ens hur gammal hunden är. Han var och är iaf löjligt snäll mot allt och alla men i övrigt rent ut sagt en hemsk hund att leva med, stressad, översexuell, skällig, matfixerad, rymmer och näst intill oträningsbar. Mycket kan dock bero på understimulans, det blir ju en ganska krävande hund och han fick/får inte göra något vettig i öht utöver kort kissrundor. Han var ganska stilig att se på innan han kastrerades, nu är han väldigt överviktig och har ful päls.

Själv skulle jag inte ta en sådan korsning om jag ens fick betalt och skulle aldrig betala en "uppfödare" för en blandrasvalp oavsett korsning.

Förstår att det finns många som inte gillar karelare och inte gillar blandraser öht, smaken är som baken.. Men nu ville jag ju bara se om jag kunde hitta nån som har en hund med samma raser som min. :) Har redan läst en tråd om hur blandningen är "vansinning" och inte har nått som helst syfte :) Men gillar min hund, punkt slut :)

Inte menat så, din hund behöver ju inte vara knasig bara för att karelare kan vara lite otäcka :). Men gör inte fler ;). Hunden var väldigt söt hur som helst och blandraser som redan finns har jag inget emot alls.

Söt, hon ser inte helt olik ut grannens gamla hund som jag var dagmatte till tidigare.

Engelsk setter är väl den gemensamma nämnaren, hon hade dock andra raser i sig i övrigt.

Jag bodde ihop med en, hon spydde i min säng klockan tre på natten och brukade väcka mig istället för matte på morgonen:meh:

Men hon var en trevlig hund, extremt mycket jakt men det var hennes användninsområde

Har inte träffat någon blandning mellan just de två raserna, däremot en karelare/bc som faktiskt fungerade i familjehem. Funderar fortfarande hur man tänkte där - tala om två extremer och hur snett det kunde slutat.

Annars är min erfarenhet av karelare bara plus - men så har de få individer jag träffat kommit från hem där man jagat med spets i många år och där hundarna lever Med familjen, arbetar hårt och trivs.
Chika och Siri.

Inte för att en bild förändrar fakta eller upplevelser, jag känner bara att det är en ras som kanske döms hårt eftersom de flesta träffar dem i miljöer och situationer där de inte hör hemma.

Senast ändrad:

Jag som jägare träffar på en del karelare och de är himla trevliga, lugna och mysiga hundar. Duktiga i skogen och väldigt trevliga hemma.
Den "gamla" aggresiva karelaren tror jag inte det finns mycket kvar av i dagens individer. Livet för en jakthund har förändrats och de är med i familjen.
Att en hund biter ihjäl en annan hund har inget med rasen att göra.

Karelare/border collie har jag ingen erfarenhet av, men en veterinär jag jobbade med en period berättade att på 70-80- talet när hon bodde och jobbade i umeå tror jag det var, kom ofta i kontakt med den korsningen som hon kallade för "livsfarlig". Jägare korsade dem, behöll till ca 6 månader och utvärderade individerna och valde sen att sälja dom som va vettiga i huvudet till jakt och avliva dem som de blev "kortslutning" i huvudet på.

Åh, bra avelsstrategi :/

Men ang karelare antar jag att det är som de flesta andra, får de göra det de ska och får ett meningsfullt liv så är de oftast trevliga.

Grattis säger jag! De karelare jag har träffat har varit allt annat än snälla och trevliga… En av dem dödade en annan hund som kom för nära och fick de upp ett viltspår kunde de vara borta i timmar. Samma ägare till hundarna dock.

Fast det där låter ju mer som en dålig ägare än en rättvis bild av en ras... De karelare jag har träffat och då inom jakten som är deras rätta element så har det varit trevliga hundar som har kommit bra överens med andra hundar. Att de håller i ett spår i flera timmar är ju något som är bra i jakthundsvärlden.

Nej det var ingen dålig hundägare i den meningen. Han har god hand med de flesta djur och hundarna blev väl omhändertagna. Men de var ökända i hela området! Detta var dock under 80-90-talet så de har kanske blivit mildare?

Det står ju tom i deras rasstandard att de är en självsäker hund och kan uppträda aggressivt mot andra hundar. Sen tror jag absolut det hänt mycket med individerna på 20-30 år.
Jakten förändras och då är hundarna tvunga att göra det också.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 353
Senast: Gunnar
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar