Någon här med västgötaspets?

solan64

Trådstartare
Min dotter har börjat funderat på att skaffa egen hund och blivit lite intresserad av västgötaspets. Någon här som har eller känner till rasen? Passar det en aktiv ung vuxen, som visserligen är uppfödd med hundar, men ingen direkt egen träningsvana?

Jag är ju bruksmänniska själv och på brukshundklubben träffar vi tyvärr inte så många av denna ras. Bör man valla med den? Kan den passa till enklare bruks-och lydnadstävlande? Agility?

Vore kul att få lite personlig "input" på rasen!

Sv: Någon här med västgötaspets?

Barbro Börjesson har skaffat Väsgötaspets nu...och hon kommer från bruks Schäfer :D
Här har du en tjej som även hon aktiverar sina mycket.. http://stubbochsvans.webs.com/

Det är en i mina ögon lagom stor hund som passar väldigt bra för aktiva människor...men kanske inte lika lätt tränad som många brukshundar, kräver en klurig matte med lite mera tålamod kanske....;)

Tack för nättipset! Hade ingen aning att Barbro skaffat en! Då ska jag slå henne en signal.

Vilken liten stjärna! jag blir nästan sugen själv! Verkar ju som om det finns en del schäferfolk som går över till dessa.... kanske det får bli en sån däringa istället för en dvärgschnauzer.....

Njaäe...dvärgshcnauzer är ju rasen....*hintar åt bilden till vänster*
Fast åtminstone inhysingens Västgöte är mycket trevlig.

Det finns f ö fler filmer med Ymer,som hunden i filmen heter

Senast ändrad:

Västgöta är superhärlig och frisk ras. Titta även på släktingen Welsh Corgi Pembroke resp. Cardigan (föder själv upp Cardigan och tävlar lydnad + agility) :).

31989084.jpg

Jag har en 8-årig västgöte. Det är min första hund som jag skaffade i vuxen ålder.

Själv hoppas jag kunna ha västgötaspets i hela mitt liv, även om jag ibland blir sugen på andra raser också. Det är en rolig, kaxig, självständig och sund ras. Är man intresserad av att jobba lite med sin hund så är den väldigt trevlig, men kanske inte den vanligaste man ser på lydnadstävlingar.

Själv tycker jag att man får vallhundens samarbetsvilja och intelligens, men däremot är det inget tvång att valla, den har inte samma behov som en bordercollie till exempel. Dock bör den få göra något - för egen del är det mest spår och trix som gäller, även om vi provat på vallning också.

Man får ha lite humor; en västgöte tycker ofta att "själv är bäste dräng", samtidigt som den gillar att jobba ihop med sin ägare.

Nackdelarna för min personliga del är att min hane är ganska tjurig på andra hanar och att han låter en del. Men han går att ha lös i stort sett överallt, hans vardagslydnad funkar utmärkt och han är en vädligt rolig hund! Men så gillar jag också djur med personlighet, envishet och jävlaranamma - och det är precis vad jag har! ;)

Min dotter är ju uppvuxen med schnauzer i olika storlekar, så lite självständighet o jävlaranamma är hon van med! Och gillar det! Jag har ju varit mest fundersam på hur mycket vall det är i rasen. Om den blir "olycklig" utan detta jobb. Något speciellt problem med hälsan?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 595
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 225
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
862
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka