Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förlåt, men jag kan inte låta bli, men... nyss funderade du på att importera en mops.. läste du inte på om rasen och tog reda på sådan info innan du ens övervägde den tanken?
Jag frågade av nyfikenhet gällande import... Sa inte jag SKA göra det nu, det är långt framåt. Snälla håll dig till tråden eller skriv inget alls.
Du må ha startat tråden men du bestämmer inte över vilka som får svara o hur.
Vi hade Mops på vår intresselista när vi letade hund sist. Har vänner med mopsar och tyvärr ät inga friska hundar, ögon problem, andningssvårigheter, tål ingen värme, allergier osv.
Vi letade inte jättemycket men det verkar inte helt lätt att hitta friska hundar
Vi valde Petit Brabancon, inte helt olika mopsen men betydligt sundare och mer sportig i modellen.
Beror på vad man menar med frisk. Mopsen har inga direkta rasbundna sjukdomar. Att ha ögonproblem behöver inte vara en sjukdom, utan har oftast med att ögonen är mer utsatta på en mops för nosen är så kort.
Tål ingen värme är heller ingen sjukdom, utan har också med att nosen är kort. Andningssvårigheterna likaså...
Sen är ju detta problem, men som sagt inga sjukdomar.
Så egentligen är mopsen en frisk ras, men pga dessa saker som tas upp, så kan det bli en del veterinärbesök ändå..
Min åsikt är att man bör räkna även såna problem som rasbundna sjukdomar. En ras som på grund av sitt utseende har ögonproblem, andningssvårigheter och extrem värmekänslighet är ingen frisk ras. Om man då säger att det är en frisk ras eftersom problemen inte är direkta sjukdomar gör man både hundarna inom rasen och framtida ägare en rejäl otjänst. De flesta valpköpare är tyvärr inte så kunniga att de förstår att leta vidare efter rasbundna problem utan ser att det är en "frisk" ras och nöjer sig glatt med det...
Du må ha startat tråden men du bestämmer inte över vilka som får svara o hur.
Jag har ju ochså mops,dock utan utstående ögon och jag kan cyckla med dom i 20 + grader ,men då får dom oxå nedslag på utställning pga den längre nosen,certen kan man glömma men CK har vi trots det och det är helt ok med mig så länge mina hundar kan leva som hundar och vara med på allt.
Okej, då byter jag ordet frisk mot sund, det är ingen sund ras överlag.
Helt underbart
Vår var med ganska länge på promenader oavsett årstid. Men sen när hon kom upp i ca 3 år började jag märka att sommarvädret ställde till det för henne.
Har du ingen bild du vill visa?
Varför i allsin dar ska man kalla raden frisk med så mycket problem bara för att dey inte är regelrärra sjukdomar? Det tycker jag bara ger risk för mörkning och förnekelse.
Ts: jag är skeptisk pga hälsan, men känner två skittuffa mopsar. Obrydda, glada och livliga. Dock kvävande, men jag skulle tro att det är rätt inlärt på dessa två.
Ibland säger jag aldrig mer en mops, för jag får verkligen ågren ang detta med andningen. Samtidigt så är rasen så härlig och man blir glad att träffa en mops
Tänk att få en mops med längre nos, då skulle jag inte tveka att alltid ha en här bland schnauzerflocken