Någon här inne med mops?

Smurfoff

Trådstartare
Någon här som har en mops? Berätta gärna så mycket som möjligt! Finns det mycket sjukdomar i rasen? Vad ska man tänka på när man väljer uppfödare? Är det en lat hund?

Sv: Någon här inne med mops?

Förlåt, men jag kan inte låta bli, men... nyss funderade du på att importera en mops.. läste du inte på om rasen och tog reda på sådan info innan du ens övervägde den tanken? :crazy:

Jag frågade av nyfikenhet gällande import... Sa inte jag SKA göra det nu, det är långt framåt. Snälla håll dig till tråden eller skriv inget alls.

Vi hade Mops på vår intresselista när vi letade hund sist. Har vänner med mopsar och tyvärr ät inga friska hundar, ögon problem, andningssvårigheter, tål ingen värme, allergier osv.
Vi letade inte jättemycket men det verkar inte helt lätt att hitta friska hundar :(

Vi valde Petit Brabancon, inte helt olika mopsen men betydligt sundare och mer sportig i modellen.

Jag frågade av nyfikenhet gällande import... Sa inte jag SKA göra det nu, det är långt framåt. Snälla håll dig till tråden eller skriv inget alls.

Du må ha startat tråden men du bestämmer inte över vilka som får svara o hur.

Vi hade Mops på vår intresselista när vi letade hund sist. Har vänner med mopsar och tyvärr ät inga friska hundar, ögon problem, andningssvårigheter, tål ingen värme, allergier osv.
Vi letade inte jättemycket men det verkar inte helt lätt att hitta friska hundar :(

Vi valde Petit Brabancon, inte helt olika mopsen men betydligt sundare och mer sportig i modellen.

Beror på vad man menar med frisk. Mopsen har inga direkta rasbundna sjukdomar. Att ha ögonproblem behöver inte vara en sjukdom, utan har oftast med att ögonen är mer utsatta på en mops för nosen är så kort.
Tål ingen värme är heller ingen sjukdom, utan har också med att nosen är kort. Andningssvårigheterna likaså... Dessa problem är hur hunden ser ut, inga sjukdomar.

Sen är ju detta problem, men som sagt inga sjukdomar.
Så egentligen är mopsen en frisk ras, men pga dessa saker som tas upp, så kan det bli en del veterinärbesök ändå..

Senast ändrad:

Vi har en mops :D En glad skit som älskar att vara med. En riktig clown :D
Hon har mest en av eller påknapp. Antingen full fart och ska gå omkring i knät, slicka osv... Eller så somnar man pladask :D
En hund som fungerar med alla, gillar barn och människor.

Men sommaren är det jobbigt med promenader, då får våran mest gå i trädgården. Men vår, höst och vinter följer hon med på långa promenader.

Ibland säger jag aldrig mer en mops, för jag får verkligen ågren ang detta med andningen. Samtidigt så är rasen så härlig och man blir glad att träffa en mops :D
Tänk att få en mops med längre nos, då skulle jag inte tveka att alltid ha en här bland schnauzerflocken :)

Beror på vad man menar med frisk. Mopsen har inga direkta rasbundna sjukdomar. Att ha ögonproblem behöver inte vara en sjukdom, utan har oftast med att ögonen är mer utsatta på en mops för nosen är så kort.
Tål ingen värme är heller ingen sjukdom, utan har också med att nosen är kort. Andningssvårigheterna likaså...

Sen är ju detta problem, men som sagt inga sjukdomar.
Så egentligen är mopsen en frisk ras, men pga dessa saker som tas upp, så kan det bli en del veterinärbesök ändå..

Min åsikt är att man bör räkna även såna problem som rasbundna sjukdomar. En ras som på grund av sitt utseende har ögonproblem, andningssvårigheter och extrem värmekänslighet är ingen frisk ras. Om man då säger att det är en frisk ras eftersom problemen inte är direkta sjukdomar gör man både hundarna inom rasen och framtida ägare en rejäl otjänst. De flesta valpköpare är tyvärr inte så kunniga att de förstår att leta vidare efter rasbundna problem utan ser att det är en "frisk" ras och nöjer sig glatt med det...

Min åsikt är att man bör räkna även såna problem som rasbundna sjukdomar. En ras som på grund av sitt utseende har ögonproblem, andningssvårigheter och extrem värmekänslighet är ingen frisk ras. Om man då säger att det är en frisk ras eftersom problemen inte är direkta sjukdomar gör man både hundarna inom rasen och framtida ägare en rejäl otjänst. De flesta valpköpare är tyvärr inte så kunniga att de förstår att leta vidare efter rasbundna problem utan ser att det är en "frisk" ras och nöjer sig glatt med det...

Men då säger man att det är en frisk ras, men de har problem med olika saker pga hur de ser ut, sen kan man säga vilka det är.

Var just detta som en frågade mig häromdagen. Hon frågade om hunden har några sjukdomar, förutom de problemen som finns, som tex andningen. Och det anser i alla fall jag är en mer sanning än säga dom har ögonproblem, för problem med ögonen har de inte. Men kan få skador pga hur de sitter..
Sen får man väl räkna med att uppfödaren talar om hur en mops fungerar pga hur den ser ut..

Jag har ju ochså mops,dock utan utstående ögon och jag kan cyckla med dom i 20 + grader ,men då får dom oxå nedslag på utställning pga den längre nosen,certen kan man glömma men CK har vi trots det :) och det är helt ok med mig så länge mina hundar kan leva som hundar och vara med på allt.

Okej, då byter jag ordet frisk mot sund, det är ingen sund ras överlag.

Jag har ju ochså mops,dock utan utstående ögon och jag kan cyckla med dom i 20 + grader ,men då får dom oxå nedslag på utställning pga den längre nosen,certen kan man glömma men CK har vi trots det :) och det är helt ok med mig så länge mina hundar kan leva som hundar och vara med på allt.

Helt underbart :love:

Vår var med ganska länge på promenader oavsett årstid. Men sen när hon kom upp i ca 3 år började jag märka att sommarvädret ställde till det för henne.

Har du ingen bild du vill visa?

Helt underbart :love:

Vår var med ganska länge på promenader oavsett årstid. Men sen när hon kom upp i ca 3 år började jag märka att sommarvädret ställde till det för henne.

Har du ingen bild du vill visa?

Jo visst har jag det! Men jag är teknisk idiot så sen dom tog bort pixbox (tror jag det hette) så vet jag inte hur man gör :o Och nej det är ingen ide att förklara för mig.............jag är verkligen idiot :banghead:

Vill någon hjälpa tanten?!

Varför i allsin dar ska man kalla raden frisk med så mycket problem bara för att dey inte är regelrärra sjukdomar? Det tycker jag bara ger risk för mörkning och förnekelse.

Ts: jag är skeptisk pga hälsan, men känner två skittuffa mopsar. Obrydda, glada och livliga. Dock kvävande, men jag skulle tro att det är rätt inlärt på dessa två.

Varför i allsin dar ska man kalla raden frisk med så mycket problem bara för att dey inte är regelrärra sjukdomar? Det tycker jag bara ger risk för mörkning och förnekelse.

Ts: jag är skeptisk pga hälsan, men känner två skittuffa mopsar. Obrydda, glada och livliga. Dock kvävande, men jag skulle tro att det är rätt inlärt på dessa två.

Man får väl säga det på rätt sätt. När folk frågar om mopsen är en frisk ras så säger jag den har inga direkta rasbundna sjukdomar, men den har problem med vissa saker (som jag räknar upp) pga av sin osundhet.
Hur svårt kan de va ;)

Senast ändrad:

Ibland säger jag aldrig mer en mops, för jag får verkligen ågren ang detta med andningen. Samtidigt så är rasen så härlig och man blir glad att träffa en mops :D
Tänk att få en mops med längre nos, då skulle jag inte tveka att alltid ha en här bland schnauzerflocken :)

Pst... en brab är en mops i en något sundare förpackning ;) Jag umgås lite med en mopsuppfödare (ok, visst, mest på utställningar, men ändå) och upplever att de har exakt samma grundtemperament, det är bara det fysiska som skiljer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben