Någon här inne med mops?

Sv: Någon här inne med mops?

Då gäller det ju att man alltid kommer ihåg att lägga till att det visserligen är en frisk ras ur sjukdomssynpunkt men inte en sund ras om den ska se ut så som man önskar i utställningsringen. Tyvärr verkar det väldigt lätt att bara skriva/säga att det är en frisk ras och det är nog väldigt få potentiella valpköpare som kommer på att man också ska ställa frågan om det är en sund ras..

Då gäller det ju att man alltid kommer ihåg att lägga till att det visserligen är en frisk ras ur sjukdomssynpunkt men inte en sund ras om den ska se ut så som man önskar i utställningsringen. Tyvärr verkar det väldigt lätt att bara skriva/säga att det är en frisk ras och det är nog väldigt få potentiella valpköpare som kommer på att man också ska ställa frågan om det är en sund ras..

Jaha, jag har då aldrig sett att folk skriver det är en frisk ras. Utan snarare tvärt om, att det är en sjuk ras, fast det egentligen är det faktiska felet.
Vi som har mops vet nog precis hur vi ska förklara för folk, både fördelarna och nackdelarna.

Är det något mopsintresserade verkar vilja fråga om så är det just om sundheter. Är precis det som TS frågade om.

Pst... en brab är en mops i en något sundare förpackning ;) Jag umgås lite med en mopsuppfödare (ok, visst, mest på utställningar, men ändå) och upplever att de har exakt samma grundtemperament, det är bara det fysiska som skiljer.

Nu är ju schnauzer min ras :D Men har faktiskt tittat lite på brab om jag någon gång skulle vilja ha en ras till :)

Pst... en brab är en mops i en något sundare förpackning ;) Jag umgås lite med en mopsuppfödare (ok, visst, mest på utställningar, men ändå) och upplever att de har exakt samma grundtemperament, det är bara det fysiska som skiljer.

Precis!
Ture är kortnosad men inga andningssvårigheter och inga problem med värme. Snarkar och snörvlar inte.
Kan däremot göra medvetna snooork ljud som låter väldigt festligt när han vill något :-P

Min mellantik gör det där ljudet också... jag blir tokig ibland :) Men det är effektivt, man förstår att hon vill något.

Nu är ju schnauzer min ras :D Men har faktiskt tittat lite på brab om jag någon gång skulle vilja ha en ras till :)

Det finns ALLTID plats för en griffon eller två i ett hem. Tar du en strävhårig får du ju också det bästa av mops och det bästa (enl mig ;) ) av schnauzern :D

Iom mitt svar ovan till Grana lägger jag till en förklaring, även om du kanske inte behöver den :)
Petit Brabancon (braben) ingår i de belgiska dvärggriffonerna, de andra två är Griffon Bruxellois (brux) och Griffon Belge (logiskt förkortad till belge). Världens bästa raser *inte alls partisk*

En Griffon Bruxellois har en fd. kollega - kan intyga att det är en av de trevligaste hundar jag har mött! Så himla okomplicerad och trevlig och GLAD! :banana:

Jaha, jag har då aldrig sett att folk skriver det är en frisk ras. Utan snarare tvärt om, att det är en sjuk ras, fast det egentligen är det faktiska felet.
Vi som har mops vet nog precis hur vi ska förklara för folk, både fördelarna och nackdelarna.

Är det något mopsintresserade verkar vilja fråga om så är det just om sundheter. Är precis det som TS frågade om.

Anledningen till att jag reagerar så starkt är för att jag bara häromdagen var inne på en annan rasklubbs hemsida och de hade skrivit i sitt faktablad att rasen är frisk och utan kända rassjukdomar men när jag letade lite mer hittade jag en hel rad raskopplade problem som kan ha allvarliga konsekvenser för hunden... En närbesläktad ras som inte är lika populär (eller lika utseendeavlad) har föredömligt nog en egen flik på sin hemsida om hälsa och åtgärdsplaner.

Precis som Bison säger: Petit Brabancon. Alla korthår är Petit Brabanconer, det är strävhåren som delas upp, i röda eller icke-röda (snacka om ologiskt, men men, så ser det ut just nu iaf :) )

Alla talar så väl om petit brabancon att man blir sugen. Tyvärr har de tre brabar som jag har träffat inte varit särskilt trevliga, utan ganska reserverade och sura mot andra hundar. Jag har mopsar och de har ju attityden att hela världen är deras bästa vän, men brabarna har varit helt anti och har bara försökt jaga bort mopparna. Jag har hört talas om andra brabar som har varit ganska otrevliga mot andra hundar. Har jag bara haft otur, eller är detta något som finns i rasen? Eftersom brabarna har mops i stamtavlan hade jag hoppats på en sundare och lite mer atletisk hund av mopstyp, men jag har inte alls fått någon "mopskänsla" av några brabar än så länge.

Griffonerna är något av rasister. Funkar utmärkt med andra griffoner (på utställningar släpper vi ihop dem hej vilt, 10 okända hundar är inget problem), men kan vara sura mot andra hundar innan de lärt känna dem. En mentalt bra griffon är ALLTID öppen och vänlig mot människor, där är alla bästa kompisen, men andra hundar kan vara lite lurigt till att börja med. Mina tex uppskattar inte alltid långa näsor :) Så, en nackdel med rasen kanske, beror på hur man ser det :)

Min brab älskar alla hundar, stora som små, tikar som hanar. Har inte träffat en enda hund som han inte fungerar ihop med.
Människor är han lite blyg för ute, men kommer de hem hit blir han överlycklig. Går vår andra hund fram först och hälsar på en okänd vi träffar ute då går det jättebra, då är det full fart och kasta sig upp i famnen.
Han älskar barn tillskillnad från vår andra surmupp som bara älskar sig själv... Men så är han pekingese.

Intressant! Jag tycker de är väldigt fina, men på något sätt får jag inte de rätta "mopsvibbarna". Det jag älskar allra mest med mopsarna är deras gränslösa kärlek till allt och alla, och deras tro på att allt och alla älskar dem. Särskilt min guling vet inte vad ordet "reserverad" betyder. Träffar han ett ängsligt barn lägger han sig platt på magen och kryper mot barnet med knorren snurrande för att visa hur otroligt snäll han är :love: Träffar han en häst skiner han upp och gör lekbugningar. Om någon på stan vill hälsa på honom kryper han nästan ur skinnet av glädje. En mops är liksom en liten korvig kärleksprofet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben