Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jordbävningar sker mer eller mindre över hela Italien (det finns vulkaner över större delen av landet också). Den seismiska instabiliteten orsakas bla av att den afrikanska plattan konvergerar med den europeiska (det är den konvergensen som skapar Alperna). För att komplicera det hela finns det även spridningszoner (rifter) eftersom kraften inte är riktad nord-syd utan mer i nord-östlig riktning plus att en mikroplatta inblandad också (den adriatiska), inte bara afrikanska och europeiska plattan. Det senaste stora skalvet orsakades av spridningszonen i Tyrrenska havet. Spridningen orsakas av att den adriatiska plattan rör sig i NNE riktning. Det är den rörelsen som skapar Apenninerna.
Jordbävningar sker längs förkastningar och dessa varierar i utseende beroende på hur krafterna är riktade:
I verkligheten ser det inte så här prydligt ut, det är inte ovanligt att det finns inslag av mer än en typ av rörelse vid en förkastning.
@athena_arabians
Tack för ett mycket utförligt svar!
Jag måste bara fråga: Är Dolomiterna, där jag brukar åka skidor, också ett riskområde? Har aldrig hört talas om någon jordbävning i Alperna
Aha, det är dig jag ska stalka när min lärare i geografi ber mig utveckla?
Tja, jag är GEOLOG inte geograf men kan väl svara på en del frågor om de fysikaliska processerna (även om kvartärgeologi inte är min starka sida).
Såg den här kartan på skalvsannolikhet. Sardinien ser ut att vara en bra plats för den jordbävningsrädde.Är hela Italien riskklassat område för jordbävningar eller finns det mer eller mindre osäkra platser? Verkar ju ha varit en del just öster om Rom.
De röda ringarna är alla jordbävningar i Alperna under 1900-2006 som är 3.5M och större.Jag måste bara fråga: Är Dolomiterna, där jag brukar åka skidor, också ett riskområde? Har aldrig hört talas om någon jordbävning i Alperna
@Jeffery
Ja och även Dolomiterna vad det verkar.
@athena_arabians
Det är väl en kombination av att det ändå är extremt liten risk att drabbas plus att det är dyrt att jordbävningssäkra som gör det.
Det där var en lustig karta. Har aldrig hörttalas om jordbävningar i Österrike, Schweiz och Frankrike?De röda ringarna är alla jordbävningar i Alperna under 1900-2006 som är 3.5M och större.
Det där var en lustig karta. Har aldrig hörttalas om jordbävningar i Österrike, Schweiz och Frankrike?
Här finns en länk till en lustig karta över Schweiz:Det där var en lustig karta. Har aldrig hörttalas om jordbävningar i Österrike, Schweiz och Frankrike?
Det förekommer jordbävningar i Sverige. En intressant sida http://earthquake.usgs.gov/Det där var en lustig karta. Har aldrig hörttalas om jordbävningar i Österrike, Schweiz och Frankrike?
Jordbävningar i Sverige är det bara nördar som athena_arabians som är intresseade av