Någon geolog/geofysiker här?

fejko

Trådstartare
Är hela Italien riskklassat område för jordbävningar eller finns det mer eller mindre osäkra platser? Verkar ju ha varit en del just öster om Rom.

Jordbävningar sker mer eller mindre över hela Italien (det finns vulkaner över större delen av landet också). Den seismiska instabiliteten orsakas bla av att den afrikanska plattan konvergerar med den europeiska (det är den konvergensen som skapar Alperna). För att komplicera det hela finns det även spridningszoner (rifter) eftersom kraften inte är riktad nord-syd utan mer i nord-östlig riktning plus att en mikroplatta inblandad också (den adriatiska), inte bara afrikanska och europeiska plattan. Det senaste stora skalvet orsakades av spridningszonen i Tyrrenska havet. Spridningen orsakas av att den adriatiska plattan rör sig i NNE riktning. Det är den rörelsen som skapar Apenninerna.

Jordbävningar sker längs förkastningar och dessa varierar i utseende beroende på hur krafterna är riktade:
58fe509c-7330-4862-89df-404b8beb475c.jpg

I verkligheten ser det inte så här prydligt ut, det är inte ovanligt att det finns inslag av mer än en typ av rörelse vid en förkastning.

Jordbävningar sker mer eller mindre över hela Italien (det finns vulkaner över större delen av landet också). Den seismiska instabiliteten orsakas bla av att den afrikanska plattan konvergerar med den europeiska (det är den konvergensen som skapar Alperna). För att komplicera det hela finns det även spridningszoner (rifter) eftersom kraften inte är riktad nord-syd utan mer i nord-östlig riktning plus att en mikroplatta inblandad också (den adriatiska), inte bara afrikanska och europeiska plattan. Det senaste stora skalvet orsakades av spridningszonen i Tyrrenska havet. Spridningen orsakas av att den adriatiska plattan rör sig i NNE riktning. Det är den rörelsen som skapar Apenninerna.

Jordbävningar sker längs förkastningar och dessa varierar i utseende beroende på hur krafterna är riktade:
58fe509c-7330-4862-89df-404b8beb475c.jpg

I verkligheten ser det inte så här prydligt ut, det är inte ovanligt att det finns inslag av mer än en typ av rörelse vid en förkastning.

Aha, det är dig jag ska stalka när min lärare i geografi ber mig utveckla?

:D

@athena_arabians
Tack för ett mycket utförligt svar!
Jag måste bara fråga: Är Dolomiterna, där jag brukar åka skidor, också ett riskområde? Har aldrig hört talas om någon jordbävning i Alperna :confused:

@athena_arabians
Tack för ett mycket utförligt svar!
Jag måste bara fråga: Är Dolomiterna, där jag brukar åka skidor, också ett riskområde? Har aldrig hört talas om någon jordbävning i Alperna :confused:

Friuliområdet nära Dolomiterna har jordbävningar, bla var det en rejäl 1976. Det betyder att jordbävningar kan kännas av där. Dock skulle jag var mer bekymrad över eventuella ras och laviner i Dolomiterna snarare än jordbävningar.

Italien är ett aktivt område seismiskt sätt och finns det varningar för något område ska man ta dessa på allvar även om det givetvis inte hjälper att gå omkring och vara orolig hela tiden. Jordbävningar är ju inte enda faran, det finns flera i högsta grad aktiva vulkaner i Italien. Tyvärr ignorerar många bland både lokalbefolkning och turister varningarna vilket lett till dödsfall på bla Etna.

Är hela Italien riskklassat område för jordbävningar eller finns det mer eller mindre osäkra platser? Verkar ju ha varit en del just öster om Rom.
Såg den här kartan på skalvsannolikhet. Sardinien ser ut att vara en bra plats för den jordbävningsrädde.

Italy_Earthquake_Probability.jpg

@Jeffery
Ja och även Dolomiterna vad det verkar.
@athena_arabians
Det är väl en kombination av att det ändå är extremt liten risk att drabbas plus att det är dyrt att jordbävningssäkra som gör det.

Det finns ingen anledning till att bygga jordbävningssäkert där det är relativt liten risk för större jordbävningar. Dock skulle man på andra ställen i Italien behöva bygga bättre, problemet är att det är ofta gamla bygder med gamla hus och de rasar väldigt lätt. Dessutom är delar av den italienska landsbygden väldigt fattig, det finns helt enkelt inte pengar att göra om husen.

Jordbävningarna i Sverige beror dels på den isostatiska landhöjningen efter istiden men också på att mittatlantiska ryggen trycker mot den fennoskandiska skölden (som vi bor på).

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: Badger
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 976
Senast: Badtz Maru
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 358
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama