Någon annan metod än op. vid navelbråck??

mik

Trådstartare
Ja, som rubriken säger... Finns det något annat man kan göra för navelbråck förrutom operation?

Tacksam för ideer och svar.

PS: Hästen är helt frisk i övrigt och har inte ont/problem av bråcket just nu. DS.

Sv: Någon annan metod än op. vid navelbråck??

Massera navelbråcket ofta, ofta och för in det i buken igen.
Det KAN hjälpa, men inte alltid.
Håll noga koll så inte navelbråcket blir hårt och inflammerat.

Tack.
De där sakerna gör jag redan, då kanske det kan hjälpa då:crazy:

Hur gammal är hästen och hur stor är bråckporten?

En stor bråckport måste sys igen. Massage löder inte direkt ihop bukväggen.

Bråckporten är ca 5 cm, jag får in 3 fingrar om jag håller ihop dem ordentligt. Fölet är 7 månader och hon har haft det i 5 månader.
"Påsen" är ca stor som en mandarin.
Jag har senaste dagarna märkt att det inte alltid "är något" i påsen, det borde väl vara positivt?

Jag gjorde ingenting på mitt föl, det försvann med tiden. Idag är han två och ett halvt och det syns ingenting. Var en tom påse efter ett tag men nu har kroppen växt i den liksom:)

Gud vad skönt att höra......
Hur stort var det på ditt föl?

Nu fick jag iallafall lite hopp.

Det du känner i bråckpåsen är sannolikt nät och fett. Det är väl inte direkt positivt, men inte negativt heller. Det man är rädd för är att en tarmslynga ska ramla genom bråckporten, då fås ett tarmvred med akuta symptom.

Ha koll på bråcket och avvakta. Det är inte större än att det kan försvinna spontant med tiden.

Det var ungefär lika stort som ditt. Veterinären kollade på det varje gång han hade nåt annat ärende på gården, tyckte det var lugnt och inget att hetsa upp sig över. Cool gubbe som sett "allt";)..
Hoppas det går bra för er också!!:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 223
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka