Någe islandshäst folk som kan tipsa lite?

malmon

Trådstartare
Har en super snäll 5g med otttttroligt mycket pass på hjärnan..å vill oftast inte ta andra "gångarter" än grisepass. Nån som har några tips på övningar utöver de vanliga lösgörande/samlande eller tips på tränare som kan sina grejer ? :bow:
 
Sv: Någe islandshäst folk som kan tipsa lite?

Nu skriver du ju inte så mycket om hästen, men jag skulle kanske fundera på följande:
1. Är hästen stressad/spänd? Kanske värt att ta ut equiterapeut eller liknande för genomgång.
2. Passar sadeln väl? Grisepassen kan komma från en sänkt/spänd rygg pga sadeln. Jag upplever att många islänningar har en tendens att ha lite hängmatta till rygg i stillastående, men när de sedan jobbar så händer det mycket med ryggen. Det gör det extremt svårt att prova ut en sadel. Hur rör han sig om du rider barbacka?
3. Passar bettet/är tänderna kollade? Kan också ge spänningar som visar sig som grisepass.

Sådär spontant, lycka till!
 
Sv: Någe islandshäst folk som kan tipsa lite?

equiterapeut tar jag ut då och då så där bör de inte vara några problem, sadeln är utprovad av "proffs" som jobbar med det, men de var ju ett tag sen så kanske dags att kolla upp igen eftersom hästar ändras efter nya muskler osv. De är nog även dags för nytt tandläkare besök också, så de har jag redan inplanterat.
Jag rider nästan aldrig barbacka (är lite feg hehe) men du kan nog ha en poäng där med, man kan ju känna hästen lite bättre utan sadel.
De tipsen du kom med "bekräftar" dom saker jag tänkt på så det känns bra att höra de från andra med så vet man att man är i rätt tanke banan!
Tack för svaret!:)
 
Sv: Någe islandshäst folk som kan tipsa lite?

Bommar alltså cavaletti , klättra, skänkelvikning allmänt lösgörande för du eller din häst är förmodligen stel.. kanske
 
Sv: Någe islandshäst folk som kan tipsa lite?

Vi brukar klättra mycke, men de är svårt nu på vintern..är is överallt runt om där jag bor :/
 
Sv: Någe islandshäst folk som kan tipsa lite?

De som är med honom är att han ville från början bara grisepassa överallt (både när man red/hagen) men sen efter ett år så har han börjat med att tölta och även trava i hagen, man kan få honom att trava i ridnigen med nu men de känns som lite robot gång..tölten får man Max 3steg av så jag rider honom lite som vid inridnig han får ta sina tre steg och sen skrittar vi, å sen tre steg igen osv.
Men jag vet inte, om vi fortsätter med de samt alla lösgörande övningar/bommar och klättringen varje sommar så kanske de börjar släppa mer och mer för honom. Och som sagt så tänker jag ju kolla upp så sadeln fortfarande passar samt att han fortfarande är bra i munnen!
 
Sv: Någe islandshäst folk som kan tipsa lite?

Men vid longering/löslongering/handhäst eller bara när han får jobba utan ryttare, vilken gångart väljer han då? Om han väljer grisepass skulle jag nog börja med att få honom att hitta traven under sig själv, med exempelvis löslongering över bommar.
 
Sv: Någe islandshäst folk som kan tipsa lite?

Ja de är grisepass han väljer, okej tack för tipset! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp