När går du?

Nåt jag aldrig kan kompromissa med:
*Barn. Jag vill aldrig ha barn. Väldigt svårkompromissat.
*Könsroller och -maktordning. Jag får allergiska utslag av att jag ska ha en viss roll i mitt förhållande pga att jag är kvinna. Minsta antydan till att jag ska göra si eller så för att det är min plikt gör att jag går ut genom dörren.
*Att få ägna sig åt sitt intresse. Jag är en hästnörd i första hand, inget i mitt liv är lika viktigt. Kan man inte leva med en sådan så kan man inte leva med mig.

Word!
 
Rolig ämnesfråga, @Monifa

Jag hade inte lämnat min partner pga ett könsbyte. Möjligt att jag gjort det för några år sedan dock. Däremot skulle jag tycka att det var trist då jag faktiskt gillar att ha sex med män pga deras utrustning :o och jag vill inte ha sex med någon annan än den jag är tillsammans med. Högst troligt hade sambon, om han gjort könsbyte innan vi träffats, inte varit aktuell heller. Sen är jag av åsikten att kärleken inte nödvändigtvis har ett kön men hittills har jag inte tänt på kvinnor och därmed inte heller varit intresserad. Skulle jag göra det vid något tillfälle skulle jag sluta klassa mig som hetero.

Ett juridiskt könsbyte behöver numera (när sterilisering inte längre krävs) inte innebära att man genomgår någon operation alls. Man kan vara kvinna och ha en kuk. :)
 
Ett juridiskt könsbyte behöver numera (när sterilisering inte längre krävs) inte innebära att man genomgår någon operation alls. Man kan vara kvinna och ha en kuk. :)
Jamen dåså :p om min partner skulle vilja byta kön kan jag ju alltid föreslå att han kan fortsätta ha kuk fast han klär sig i kvinnokläder och har ett annat personnummer. Det bästa av två världar, tuttar och kuk! Skulle kanske vara nåt... ;)
 
Jag går om det inte finns en ömsesidig respekt för bägges behov. Det behöver nödvändigtvis inte vara samma, men det måste gå att jämka och kompromissa.

Det måste finnas gemensamma intressen, men också egna. Det ena utesluter inte det andra för mig utan samtidigt som jag och min partner har egna intressen så skall vi kunna göra dessa tillsammans för att vi tycker om att umgås med varandra och den andre tycker det är kul. T.ex; Min gubbe älskar Science Fiction, jag tycker inte det är särdeles kul. Ändå så följde jag med på mässan för att hålla honom sällskap då han gärna ville gå men inte kände någon som kunde. Det blev ju ändå lyckat eftersom vi har kul tillsammans.

När det gäller politik så har det ingen större betydelse för mig om det inte är någonting som påverkar mitt leverne och min vardag direkt. Min partner får alltså ha vilka åsikter hen vill så länge det är möjligt för oss att leva i ett fungerande förhållande som inte krockar med varandras viljor och behov.

Mitt ex dumpade jag eftersom han inte hade några direkta intressen och enbart var hemma, förutom när jag skulle göra något eller träffa någon. Då följde han med även fast han inte tyckte det var roligt. Han hade alltså tråkigt och ville att vi skulle åka hem. Om jag gjorde något på egen hand, t.ex fikade med en kompis så kunde han ringa flera ggr bara för att prata och fråga när jag skulle komma hem. Jag försökte påtala att jag kände ett behov av att umgås med vänner på egen hand och att ibland få vara själv hemma men det blev aldrig bättre. Och det fick mig att gå till slut.
 
Hmmm.. varför blev mitt inlägg borttaget? Jag skrev att jag inte skulle stå ut med homofobi och rasism.. samt en vidarediskussion med en annan bukefalist? Inga personpåhopp och inget som röjer en person? Det var väldigt sakligt så jag förstår inte alls? Nåväl det är väl skitsamma egentligen, reagerade mest på att det togs bort när inlägg som faktiskt varit hätska och rent ut otrevliga har legat kvar och skvalpat både här och på andra ställen.
 
Senast ändrad:
Jag har gått när jag känner att jag förlorat respekten för mitt ex. då anser jag att allt som ev funnits är borta, för det ska gå otroligt långt innan man förlorar just respekt för en annan person.
 
Jag har gått när jag inte ser någon framtid tillsammans. Det behövs en gemensam grund, gemensamma mål och drömmar och ömsesidig respekt och god kommunikation. Finns inte det ser jag inget att bygga på eller reparera. Visst kan kommunikation svaja vid tillfällen, men i grunden måste man kunna prata med varandra för att det ska funka.
 
Finns det några andra personliga behov ni har som är så pass viktiga att ni skulle känna behovet av att bryta och gå vidare för att er partner inte kan tillfredställa dem eller för att ni skulle ha olika livsmål?

Jag skulle säga intellektuellt utbyte. Ska jag vara helt krass var det nog den stora anledningen till att jag kände att jag och exet inte var på samma plan i livet. Vi hade ingen direkt kommunikation för saker med "mer" innehåll. Vi kunde prata om vardagen, jobbet (har samma yrke och således väldigt mkt där att tala om), skämta och skojja och vara barnsliga osv... men vi kunde faktiskt aldrig tala om nåt ordentligt på djupet. Han hade inte öppnat den kanalen så att säga, var inte alls van att reflektera och filosofera över nåt öht. Därtill att vi inte hade några gemensamma intressen förutom yrket, det kändes liksom tomt på nåt vis.

I ärlighetens namn så är den enda gången vi haft riktigt djupa samtal, den här gången då han var och hälsade på mig efter ett halvårs total frånvaro av varandra. Då kände jag äntligen att "Wow, det fungerar. Kunde vi inte gjort detta från början?". Men jag tror att det var en engångsföreteelse, vi hade så mkt osagt under det där halvåret som behövde luftas. Vi sågs en gång nyligen igen, och då var det mer som förr...
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 862
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 641
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 331
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 908
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp