När går du?

Intressant frågeställning!
Jag skulle lämna för barn (viktigt för mig att få nån gång i livet) och brist på respekt.
När jag har lämnat förhållanden har det dock varit av betydligt mildare men viktiga saker. Det har inte funnits kärlek kvar, i det ena fallet var den nog aldrig så stark, i det andra ställde vardagstjafs till det för mycket till slut.

Könsbyte känns så avlägset så jag har ingen aning om hur jag skulle känna och agera. Oavsett lär han ju inte ha bytt kön när jag kommer hem ikväll så det lär ju visa sig med tiden om han förändras för mycket eller inte.
 
Skulle lämna och har lämnat pga brist på respekt, stort kontrollbehov, alkoholproblem och svartsjuka. Otrohet har jag aldrig råkat ut för (vad jag vet) men spontant känns ett enstaka snedsteg mindre allvarligt än ett långvarigt destruktivt förhållande... Men jag kan förstås ha fel.
 
Om man bortser från från såna (självklara) saker som misshandel, missbruksproblem, svartsjuka, kontrollbehov och andra destruktiva beteenden. Finns det några andra personliga behov ni har som är så pass viktiga att ni skulle känna behovet av att bryta och gå vidare för att er partner inte kan tillfredställa dem eller för att ni skulle ha olika livsmål?

Barn är ju en sån fråga, boendeort en annan. Kanske behovet av att leva med djur i hushållet eller ett önskemål om att att gifta sig, såna saker. Trohet kan ju vara en sån fråga också, man kan se rätt olika på vad trohet inom ett förhållande innebär och hur man lever upp till önskemålet om det.

Jag känner mig en smula frågvis, ha ha ;) , men jag tycker att det här ämnet är intressant och det är något jag som sagt funderar över en del själv just nu.
 
Barn är en sån sak. Nu har jag barn, snart 2 st faktiskt och känner mig nöjd med det.

Pengaproblem är en annan grej. Hade jag haft en partner som utan hjärna satt sprätt på pengar eller varit åt det snålare hållet och räknat kronor och ören när vi varit ute hade jag haft problem med det. Jag ser gärna att vi tänker lika kring ekonomi.

Att inte ha förmågan att "mötas på mitten" i någon fråga skulle vara jobbigt. Säg att vi haft en diskussion kring bostadsort. Partnern vill bo på ett bestämt ställe vilket inte alls passar mig och jag kontrar med förslag på orter jag kan tänka mig som ligger åt samma håll och partnern vägrar. Vi har haft en sådan diskussion här men kring att jag gärna vill flytta åt ett visst håll men vi möttes till slut på en plats där jag kände mig hemma även om det blev obekvämt för sambon (dock inte alls lika som att flytta 20 mil extra).

Negativa åsikter om rasism, homosexualitet, vissa religioner etc skulle jag ha svårt för. Eller, det beror lite på. Är det något partnern förstått är problem och aktivt jobbar med att få bort är det kanske något jag kan leva med. Jag vill inte ha en partner som röstar främlingsfientligt eller på något vis spyr ut såna dumheter till andra. En religionskritiker som tycker att religion öht är vrickat skulle jag kunna leva med. Vet en som anser att religion är roten till allt ont, i princip, med argument för det som jag kan köpa. Denne är OK med att folk ligger hemma och ber till någon gud men religion ska hållas som något man själv styr med och inte vara kopplad till lagar och regler i samhället, kort sagt, och jag har förståelse för det men även för de som tycker att religion är större än så.

En partner som går och spanar efter andra på ett seriösare plan är inte OK heller. Ja, man får titta och tycka att någon är attraktiv men jag anser att det ska stanna där. Min partner ska inte försöka få andra på rygg så att säga.
 
Jag lämnade mitt ex (ihop ca 1-1½ år) eftersom vi inte va på samma plan... När jag läser här så framstår mina "problem" som en droppe i havet... Men jag va helt enkelt inte lika kär som han va. Jag kan ärligt säga att jag älskade honom ... Han va egentligen allt jag ville ha MEN som sagt nåt gjorde att det ändå kändes "fel" ...
Och han hittade en tjej efter bara några månader som han fortfarande (4 år senare) lever ihop med så det va nog helt rätt val :)
Jag är och har varit singel sen dess. (och va i ca 15-17 år innan vi träffades) ...
 
Min partner ska inte försöka få andra på rygg så att säga.

För mig speglar snarare det där uttrycket en syn på sex, som jag överhuvudtaget inte skulle kunna leva med. Den som betraktar sex med mig, som att "ha fått mig på rygg" göre sig icke besvär. Den som betraktar (frivillig) sex mellan några personer överhuvudtaget på det viset, göre sig heller icke besvär.

Om partner och någon annan blir ömsesidigt och schysst (utan den sorts inbyggda övermakt som det där uttrycket speglar) förtjusta i varandra, är ju en helt annan sak.
 
@Petruska det är mitt eget sätt att uttrycka situationen på och inte min partners. Att gå och stöta på andra med tanken att få ligga samtidigt som vi är i ett förhållande förtjänar inget trevligare uttryck i min värld.
 
@Petruska det är mitt eget sätt att uttrycka situationen på och inte min partners. Att gå och stöta på andra med tanken att få ligga samtidigt som vi är i ett förhållande förtjänar inget trevligare uttryck i min värld.
Ja, nu är ju såvitt känt du och jag inte tillsammans, men som sagt, den syn på sex som dina formuleringar uttrycker, hade för min del varit ett mycket gott skäl att tvärdumpa. Oavsett om de uttrycken gällde mig eller andra personer. Jag fattar inte hur man skulle kunna stå ut med att någon pratar om sex på det viset, särskilt inte när det gäller en person man själv har en sexuell relation med.
 
Ja, nu är ju såvitt känt du och jag inte tillsammans, men som sagt, den syn på sex som dina formuleringar uttrycker, hade för min del varit ett mycket gott skäl att tvärdumpa. Oavsett om de uttrycken gällde mig eller andra personer. Jag fattar inte hur man skulle kunna stå ut med att någon pratar om sex på det viset, särskilt inte när det gäller en person man själv har en sexuell relation med.
Kanske beroende på att du funderat djupare över problemställningen?

Jag håller helt med dig i sak men skulle nog slarvigt kunna uttrycka mig på något liknande sätt utan att mena det bokstavligt.
 
Kanske beroende på att du funderat djupare över problemställningen?

Jag håller helt med dig i sak men skulle nog slarvigt kunna uttrycka mig på något liknande sätt utan att mena det bokstavligt.

Det skulle kanske kunna hända, men om det var min partner som uttryckte det så, skulle jag tolka det som väldigt destruktivt (sexuell maktutövning o dyl). Om det tex var en väninna som uttryckte sig så, skulle jag nog tolka det som förbitttrad svartsjuka el dyl (dvs inte så charmigt, men mänskligt). @Amha försvarar ju dock sitt uttryck, så det verkar inte vara slarv enbart.
 
Det skulle kanske kunna hända, men om det var min partner som uttryckte det så, skulle jag tolka det som väldigt destruktivt (sexuell maktutövning o dyl). Om det tex var en väninna som uttryckte sig så, skulle jag nog tolka det som förbitttrad svartsjuka el dyl (dvs inte så charmigt, men mänskligt). @Amha försvarar ju dock sitt uttryck, så det verkar inte vara slarv enbart.
Fast... ser du inte skillnaden i att uttrycka ett oönskat beteende av en annan person jämfört med att beskriva sitt eget beteende?

Jag skulle aldrig kunna säga liknande om mig själv men säkert kunna dra till med det om jag skulle beskriva något jag högst ogillar. Tror vi är ute bland äpplen och päron...
 
@Petruska jag brukar normalt sett inte uttrycka mig på det viset, särskilt inte när det handlar om att två personer på lika villkor har sex med varandra, men i ovanstående situation använde jag uttrycket det är väldigt osmakligt av en partner att titta efter andra på det viset (dvs inga känslor, bara sex med andra) när hen har en relation redan. Hade min partner kommit hem och sagt "jag har träffat en annan och jag är kär" hade orden varit andra för då är det känslor och inte ligga runt (får man uttrycka sig så?).
 
@Petruska jag brukar normalt sett inte uttrycka mig på det viset, särskilt inte när det handlar om att två personer på lika villkor har sex med varandra, men i ovanstående situation använde jag uttrycket det är väldigt osmakligt av en partner att titta efter andra på det viset (dvs inga känslor, bara sex med andra) när hen har en relation redan. Hade min partner kommit hem och sagt "jag har träffat en annan och jag är kär" hade orden varit andra för då är det känslor och inte ligga runt (får man uttrycka sig så?).

Man får uttrycka sig som man vill. För mig signalerar den typen av formuleringar kring sex - oavsett vems sexliv det gäller - att personen har en syn på sex som gör att jag inte kan eller vill leva med hen.

Jag har funderat på om jag tycker att det är i nivå med främlingsfientlighet nu medan vi har skrivit, och det är nog vad jag tycker. Formuleringarna signalerar - precis som slöa vardagsrasistiska uttryck gör - en syn på människor som jag inte kan ha i min närmaste närhet. Jag kan helt enkelt inte känna fullt förtroende för en person som uttrycker sig så, så då skulle jag ju dumpa. Vad är alternativen liksom?
 
Fast... ser du inte skillnaden i att uttrycka ett oönskat beteende av en annan person jämfört med att beskriva sitt eget beteende?

Jag skulle aldrig kunna säga liknande om mig själv men säkert kunna dra till med det om jag skulle beskriva något jag högst ogillar. Tror vi är ute bland äpplen och päron...

Att ogilla något som har med sex att göra - och som inte är typ våldtäkt, incest eller ens den där "gråzonen" som diskuterades så livligt ett tag - till den grad att man uttrycker sig så där, signalerar för mig en syn på sex och relationer som jag inte kan acceptera hos en partner.
 
Jag har brutit med bra killar för sånt som många tycker är småsaker.

Som att han trodde att "en hund är en hund" och inte förstod att de är individer med olika egenskaper och att det för mig är viktigt att ha dem i mitt liv.

Eller han som kallade sig extremsportare men aldrig orkade med på längre än hundpromenadturer och som verkade helt nöjd med att aldrig lära sig mer om nått.

Eller han som skämtsamt sa att han ville stämpla sitt namn i min panna för att visa hur stolt han var över att "jag var hans". Jag är min!

Livet är kort. Relationer är värdefulla så länge de är ömsesidiga. Alla andra är jag gärna utan.
 
Haha! Då har man noll insikt.

Insikten kom till mig när vi skulle åka till skogen med hundarna, och han skulle "träna inför klätterresan i norge" och drog på sig hela sin (skitdyra) utrustning. Och behövde två pauser på den knappa 8 km långa promenadslingan.

Och sen fick vila i 14 dagar pga "benhinneinflammation".

Men han var alltid noga med att påpeka att han extremsportade.


Jag tänkte lite hånfullt på honom när jag sankade får på utmarksbete på Haukeifjell i höstas. Han hade dött av det som betraktades som ren transportsträcka.
 
Att ogilla något som har med sex att göra - och som inte är typ våldtäkt, incest eller ens den där "gråzonen" som diskuterades så livligt ett tag - till den grad att man uttrycker sig så där, signalerar för mig en syn på sex och relationer som jag inte kan acceptera hos en partner.
Då är det verkligen tur att det inte är du och jag som har ett förhållande :)
 
Insikten kom till mig när vi skulle åka till skogen med hundarna, och han skulle "träna inför klätterresan i norge" och drog på sig hela sin (skitdyra) utrustning. Och behövde två pauser på den knappa 8 km långa promenadslingan.

Och sen fick vila i 14 dagar pga "benhinneinflammation".

Men han var alltid noga med att påpeka att han extremsportade.

Gud vad roligt. Nog var det extremt alltid fast åt andra hållet. Extremt otränad. Åh vad avtänd jag hade blivit.
 
Nåt jag aldrig kan kompromissa med:
*Barn. Jag vill aldrig ha barn. Väldigt svårkompromissat.
*Könsroller och -maktordning. Jag får allergiska utslag av att jag ska ha en viss roll i mitt förhållande pga att jag är kvinna. Minsta antydan till att jag ska göra si eller så för att det är min plikt gör att jag går ut genom dörren.
*Att få ägna sig åt sitt intresse. Jag är en hästnörd i första hand, inget i mitt liv är lika viktigt. Kan man inte leva med en sådan så kan man inte leva med mig.

Kunde varit jag som skrivit detta!
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 862
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 641
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 331
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 908
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp