Nackskador av kamplek

Ainon

Trådstartare
Fick höra idag att det är mkt lätt att hunden får nackskador av kamplek när man skakar runt och/eller lyfter hunden?

Stämmer det?

Uno älskar ju att bli i princip snurrad i luften mm, hade inte en tanke på att det kan vara skadligt :o

Sv: Nackskador av kamplek

Mycket lätt är det nog inte, däremot KAN det säkert hända.

Min hane har kampat med det mesta sen 8 v ålder, men ingenting har hänt där än.

eftersom hunden är med på kampen spänner den sina muskler och då minskar risken för skador. till skillnad från koppelryck t ex, som kan komma helt oförberett. och är det hunden på bilden har de väldigt lite kropp i förhållande till sitt huvud. inte så mycket tyngd att bära på alltså. största risken är nog om du råkar lyfta lite för högt och han tappar taget ;)

Tror som tidigare sagt att det stärker deras nackmuskulatur.
Min ena hund bröt nacken vid 8 mån ålder, idag 2 år gammal leker han & kampar som aldrig förr.
Det är enligt veterinären helt okej, då borde ju hundar med "friska" nackar klara det utan problem.

Fick höra idag att det är mkt lätt att hunden får nackskador av kamplek när man skakar runt och/eller lyfter hunden?

Stämmer det?

Uno älskar ju att bli i princip snurrad i luften mm, hade inte en tanke på att det kan vara skadligt :o

Då skulle mina hundar vara dåliga nu i såna fall....

En hund är ett rovdjur och är byggd därefter. Det kan gå rätt hett till när de ska fälla byte så att de ska få nackskador av kamplek har jag svårt att tro.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 475
Senast: Ragdoll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur