Nackludd på tävling?

Sv: Nackludd på tävling?

Hm, det tror jag att jag kan ta reda på, tyckte mig höra från läktaren att just den ryttaren hade en ridsportaffär.

Ska luska lite.

Har talat med överdommaren på tävlingen igår. Hon sa att det är helt ok för hennes del(eftersom tr är otydligt) sålänge man har gjort det så diskret som det är möjligt. Dvs. gärna samma färg som tränset, man bör inte använda ett stort nosludd, så litet och diskret som det är möjligt så fokusen inte hamnar på nosluddet när dommeran dömmer, samt att man ska ha en anledning (öd syftade på skav då) :p

Min tränare sa idag att hon själv alltid tävlar med nosludd i nacken på träns och har inte hört något. Men hon har det för hästen har skav.

Så såg inte det ut som jag såg.

Det var svart, plattare och mera diskret, som ett däckelunderlägg, fast mindre.

Okej, gud va bra att man kan få ha ialf! Hoppas andra ÖD tycker likadant :)
Tack för länken!

Alltså nu är jag helt säker på att nosluddet hjälper till :eek: Hon går ALLTID super med nosluddet. Dags att köpa in ett till till de andra tränset :D men jag vet inte hur jag ska göra med de rundsydda?:confused: det är så många remmar, det blir för tjockt

Gud va kul att det går så bra! :D
Men når inte ett nackludd runt alla remmarna? Eller ligger de så pass brett över nacken? Det finns ludd i olka sorlekar, hoppasdu hittar ett tillräckligt brett bara :)

jo, jag tänkte at tman bara kunde ta de två remmarna som är närmast öronen, det kanske räcker. Ska pröva

Okej, ja det bör räcka, det är de remmarna som är "värsta bovarna" :p .

Kolla i senaste Ridsport Special i artikeln om frisering av hästen! Hästen på bilden har just ett sånt gelunderlägg med kardborrefästen uppe på! Så det måste ju finnas någonstans att köpa!!

Vet att jag tidigare sett just ett sådant gelunderlägg, som då var gjort av samma material som de dyra paddarna. (akton kanske?) Således var även underlägget dyrt, men såg fint ut. Nu kan jag dock inte hitta var det var...

Detta hittade jag när jag sökte, men det var egentligen inte den jag menade.
http://www.hastshopen.se/products/HS835021.aspx

Nu hittade jag av just märket Akton (dock på en utländsk sida), den ser ut såhär:
http://www.reitshop24.de/images/ProdukteW/voll/2233_34.jpg
Denna verkar finnas både som 16 cm och som 21 cm.

Senast ändrad av en moderator:

jag har också funderat på det men jag tvekar.

Jag funderade på vad jag och hästen ville med nackstycket.

Jag kom fram till att det var luften bakom öronen vi ville åt. Ett ludd inehåller luft, det gör inte sådana paddar. Luften tillåter hennes öron att röra sig fritt.

då kom jag att tänka på hur det var förut, utan luddet. Hur ser man att en häst med "svart" hud har blåmärken eller liknande eftersom att det utan luddet skapar spänningar?

jag har också funderat på det men jag tvekar.

Jag funderade på vad jag och hästen ville med nackstycket.

Jag kom fram till att det var luften bakom öronen vi ville åt. Ett ludd inehåller luft, det gör inte sådana paddar. Luften tillåter hennes öron att röra sig fritt.

Hmm, jag förstår nog inte riktigt vad du menar:angel:
Det där med luften alltså. Där är ju ingen luft mellan nackstycke och själva luddet? Det pressas ju samman.

För min egen del så ser jag det mer som att jag vill minska trycket i så fall (min häst har inga bekymmer, men det är intressant ändå!) och då tror jag en gelpad är bättre i det syftet. Och givetvis mer diskret.

Ja, jag får begära en dressyrversion :D . Funkar så bra med nackluddet så vi väntar med ett differenceträns tills det finns en godkänd variant :)

:rofl: Tur att gick bra ändå. Det hade varit extremt att få föl som 2åring :D

OT men min hästs mamma var två när hon fick honom :crazy: undrar hur man tänker när man betäcker en ettåring... kanske tjuvbetäckning iofs, han har ingen godkänd pappa.

Låter som en typisk tjuvbetäckning. Ingen vanlig hästmänniska skulle nånsin betäcka en ettåring med vilje.

luddet inehåller ju luft. Så nackstycket dras bak någon cm men luddet gör så det ser ut att sitta på samma plats, hästen kan röra öronen fritt eftersom det bara är att trycka bort luften som finns i luddet utan att komma åt nackstycket - mindre spänningar från att nackstycket trycker.

försökte med paint

med ludd
namnlsyht.jpg

utan ludd

http://i13.photobucket.com/albums/a262/lektra/namnlsyht-1.jpg

Vet att jag tidigare sett just ett sådant gelunderlägg, som då var gjort av samma material som de dyra paddarna. (akton kanske?) Således var även underlägget dyrt, men såg fint ut. Nu kan jag dock inte hitta var det var...

Detta hittade jag när jag sökte, men det var egentligen inte den jag menade.
http://www.hastshopen.se/products/HS835021.aspx

Nu hittade jag av just märket Akton (dock på en utländsk sida), den ser ut såhär:
http://www.reitshop24.de/images/ProdukteW/voll/2233_34.jpg
Denna verkar finnas både som 16 cm och som 21 cm.

Sån, för nosgrimma/kindkedja har/hade iaf Hööks förr, och sett de lite varstans. Dock blir ju de för korta för nacken.

Dock, så de är rätt tunga, de med gel i..

Liknande trådar

Dressyr Hej, Är det någon som vet om det är tillåtet att tävla dressyr på Antares Precision-nackstycke enligt årets TR? Det är något tvetydigt...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: Spud
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 255
Senast: Emelei
·
Ridning Är som ni nog sett ny här, vet inte om en sådan diskussion funnits tidigare hrä på forumet, sorry isf... Men... Jag som tidigare...
Svar
5
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka