Nackludd på tävling?

Sv: Nackludd på tävling?

Oh, vilken tur du har som slapp den biten ialf!:D
Okej, förstår precis vad du menar med remmarna var för sig :) . Själv har jag mest tänkt att ett rundsytt resp. dubbelsytt borde ge mer tryck på vardera rem, men det kanske inte är så då? Kan förstå ditt resonemang, så denna hopsamling av spännen till ett - kan nackstycket vara för smalt kanske för all tyngd som samlas? Ligger de enskilda remmarna över större område?

Jo, det känns lite så att behöva köpa helt nytt och dyrt om man inte är säker på att det kommer passa Frida bra :p ... Jag kanske får snacka lite med Lancet o fråga om jag kan få prova hennes kandar isådanafall :angel: . Är helt inriktad på att jag ska hitta den utrustning som passar Frida bäst, så då får jag testa så många teorier som möjligt :D

10april026.jpg

Lite ot, men får man ha en fårskinspadd på dressyrtävling?
Hade jag nämligen velat ha, men hört att man inte får det. Vad stämmer?
Urläcker häst btw. Ser ut som olika hästar på de första än på de sista :D

Jag vet inte, lite dte jag frågar efter i den här tråden :D . Har gått igenom TR och där står det ingenting om det - och det som inte står med är inte godkänt brukar man säga. Samtidigt så känner vi en som är med o utformar TR och hon säger att den lilla regeln gäller inte i alla fallen - som tex med färgade bett(typ Happy Mouth elelr vad de heter). De är tillåtna enligt henne men står inte med i TR. Och har genom åren sett många ha ludd lite här o var, både på träns och sadelgjordar. Vi testade i helgen och fick ingen anmärkning på det :bump: .

Tack så hemskt mkt :bow: :)!

Jag vet faktiskt inte varför det är så. Men jag tror inte att ett rundsytt skulle kännas så bra på en känslig häst - trycket måste ju bli än värre med så smala remmar? Då minskar ju anläggnings ytan. (nu spånar jag då:p ) kanske de skulle blir bättre om man hade ett sånt träns (vet inte om det finns sånna kandar?) där den bredaste remmen på nackstycket ligger underst mot hästen och typ remmen till nosgrimman ligger överst? (spåneri igen)

Jag har ett träningskandar med "vanligt" nackstycke och det trycker mkt mer än vad Kieffer kandaret gör, det syns på damens öron då de blir "ådriga" med det vanliga kandaret!

Som sagt kan vara värt att pröva!

Jättefin häst! ålder? Lycka till!

/Z.

Mitt kandar har fodrat nackstycke där man trär nosgrimmeremmen och bridongremmen ovanpå nackstycket - sånt du funderar på?
Man ser hur de går upp ovanpå precis innan hennes öron. Resten gömde hon :D
Kandarstngar011.jpg

Intressant iaktagelse! Du har möjligtvis ingen bild på hur det ligger an i nacken? :) . Hade vatt intressant att se ungefär hur de ligger, om det undviker några särskilda punkter kanske?
Ja, allt är värt att pröva :)

Tack så mkt! :) Hon är 8 år och har fått 2 föl som 4- och 5-åring.

Måste bara tillägga en sak som jag också märkt när jag ridit med nackludd o nackstycket längre bak.
När vi testade det första gången så ibörjan av passet så vid ett tillfälle vickade hon liksom på öronen - först trodde jag att ohnej, hon tycker att luddet stör då kom åt öronen lite. Men hon slutade, och gjorde det en gång till senare - och man fick känsla av att hon tyckte det var skönt att kunna vicka på sina öron, för hon vickade dom så lealösa liksom :p , inte som irritaterat skak. Såg så gulligt ut! Inte bara nacken slapp trycket - öronen blev kanske friare också :D ?

Jag har nu hakat på nackludds test. Har två träns, ett med vanliga remmar och ett rundsytt. Hästen gick bättre med ludd på de vanliga men sämre på de rundsydda. Har endast ridit med ludd en gång på de rundsydda men jag tänker inte pröva igen. :p Jag blev tvungen att ändra längd på sidostycken och nosgrimma så det satt inte som jag ville ha det, vill inte ta hål på tränset heller. Det funkade bra utan, med det tränset så skit samma. Men de vanliga ska luddet få stanna :love:

du får väl köpa the difference, eller kräva att de gör en dressyrversion :D

brukar alltid vara noga med att dra bak nackstycket så öronen lämnas fria, även om jag inte rider på bett med häv, hade helst behövt ett träns vars nosgrimma löper utanpå nackstycket...

läste förövrigt att hon haft föl som 2, 4 och femåring och jag satte nästan saften i halsen, men det var visst två föl som fyra och femåring :D

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag får begära en dressyrversion :D . Funkar så bra med nackluddet så vi väntar med ett differenceträns tills det finns en godkänd variant :)

:rofl: Tur att gick bra ändå. Det hade varit extremt att få föl som 2åring :D

Undrar nu bara om det är tillåtet att ha den här sortens nackludd? Eller någon mer diskret som man kan sätta i nacken och gör det behagligare för hästen?

Jag var på en tävling härom veckan där de fick plocka bort det ludd de hade satt på svansremmen (ponny). Enligt ÖD var det inte tillåtet ha ludd på denna...

Så nackludd eller ej tror jag kan vara upp till respektive ÖD och ta ställning till.

Idag var jag på en regional dressyr MSV.
En av ryttarna hade ett svart nackludd på sitt kandar.

Det såg ut som ett däckelunderlägg, alltså, teddy som var platt och ovanpå gick det kardborremmat som nackstycket var fäst i under.

Förstår du?

Jag har ju inget kandar utan använder mitt stübbenträns med en smal extra nackrem för bridongen. Den lägger jag bakom nackremmen.Tränser ser lite bredare ut. Hästen verkar tycka det är skönare.

Okej, jo jag tror jag förstår hur du menar, var det riktig teddyfodring under?

Låter som något jag sj börjat fundera på att sy sj :D , har aldrig sett sånna förut. Hade vatt himla intressant att veta var de säljs någonstans :idea:

Liknande trådar

Dressyr Hej, Är det någon som vet om det är tillåtet att tävla dressyr på Antares Precision-nackstycke enligt årets TR? Det är något tvetydigt...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: Spud
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 255
Senast: Emelei
·
Ridning Är som ni nog sett ny här, vet inte om en sådan diskussion funnits tidigare hrä på forumet, sorry isf... Men... Jag som tidigare...
Svar
5
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka