Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Får man länka till artikeln och diskutera bilderna däri? https://www.hippson.se/artikelarkivet/reportage/den-roda-traden-takt-losgjordhet-och.htm för bilden är därifrån. Vart dom diskuterar just detta med lösgjorthet.Var försiktiga med att lägga in bilder. Lägg inte in bilder som ni inte har tillåtelse att använda. Lägg inte heller in bilder på personer som ni inte fått godkännande ifrån.
/mod.
Det känns bättre i alla fall, tycker jag!Får man länka till artikeln och diskutera bilderna däri? https://www.hippson.se/artikelarkivet/reportage/den-roda-traden-takt-losgjordhet-och.htm för bilden är därifrån. Vart dom diskuterar just detta med lösgjorthet.
Ja jag tycker ju inte hästarna ser speciellt lösgjorda ut och får min del blir det lite den där med; man säger rätt saker, men gör inte det man säger. Jag ser absolut inget syfte med den formen hästarna rids i på dom flesta bilderna och ryggen är inte lyft och bakbenen hamnar långt bakom.Det känns bättre i alla fall, tycker jag!
Och jag är inte jätteförtjust i någon av bilderna från den artikeln, tycker ingen av bilderna egentligen visar på någon ändamålsenlig form om målet är lösgjordhet och samling.
Nä, det finns många sätt. Därav att jag skrev ”våld”. Följt av exempel och osv.Måste det vara våld eller graman, borde det inte gå att få till även genom belöning eller eftergift helt enkelt?
Dvs genom att visa att det är den önskade formen som gör ryttaren glad. Sedan att framtida dålig styrka ev kommer med på köpet. Det var ju ändå bilden av fin ridning i tidningarna i många herrans år och jag vill nog inte tro att det alltid varit hård ridning som lett dit när man väl lika gärna kan lirka, belöna och uppmuntra. (jag tror mig nog kunna lirka in en eller annan häst försiktigt bakom lod. Men det kanske bara beror på att ngn annan gjort förarbetet i inridningen iofs.)
Den kan du länka till eftersom tidningen bör ha rätt att använda bilderna.Får man länka till artikeln och diskutera bilderna däri? https://www.hippson.se/artikelarkivet/reportage/den-roda-traden-takt-losgjordhet-och.htm för bilden är därifrån. Vart dom diskuterar just detta med lösgjorthet.
Andras bilder ska inte användas alls utan tillstånd med tanke på upphovsrätten.Jag ÄLSKAR denna tråd måste jag bara börja med att skriva
Lär mig mycket, men framförallt gör den att jag får tänka och tänka igen på både formuleringar och hur teori och praktik hänger ihop.
Också intressant med aspekten ”alla vi som faktiskt inte kommer rida på högsta nivå men som vill rida trevligt medan vi håller på” som jag tycker fått så fint utrymme här
Jag har skrivit det förr och gör det en gång till här, man för vara dålig på att rida så länge man inte är elak med sin häst.
Finns massor med roliga saker att följa upp i era inlägg (och jag är ledig imorgon så kanske hinner tänka och fråga lite mer då) men @Görel har ju såklart rätt i att vi ska vara försiktiga med att använda andras bilder… en länk till bilden kanske är klokare än att posta den här upphovsrättsmässigt?
Men tänkte att jag i alla fall ska bjuda på någon egen bild, från en amatör som varken rider bra eller på hög nivå men som man kanske kan diskutera (schysst) utifrån de olika resonemang som förs i tråden?
Tror jag postar de i egna inlägg… to be continued med andra ord
Men det är fasiken inte alls lätt att komma från att vara riktigt bra i låg form till att kunna rida upp den där nacken….
JAG tycker han är jättefin här med och tycker också, som den indoktrinerade dressyrnörden som accepterar dagens dressyrtävlande som ett ideal, att trots att nacken inte är högst (vete sjutton om det år andra eller tredje halskotan ”knycken” kommer men definitivt är halsen ”av” någonstans innan nacken) och nosen inte är nog framme att det är helt okej bra för den lätt klass nivå (arbetstrav på bilden alltså) vi är på.
Visst ser man att vinkeln under ganaschen är ganska snäv och att han håller sig ihop och uppe med hjälp av underhalsen… och ryttaren sitter i bakvikt.
Finns säkert en massa andra fel att hitta för den som söker (det är arbetsvolt på en 20 m volt så liten böjning finns där med MEN jag är ändå nöjd!
En fin och glad häst som håller upp ryggen under ryttaren, får upp manken och börjar hitta en uppförsbacke i bringan men sen får vi inte ut halsen eller upp nacken för vi klarar inte få ihop mer än så här. TROTS att det bara är arbetstrav.
Visa bifogad fil 129466
Njae, jag skrev att det tar två år ca från det man börjar med arbetet som ska bli piaff. Och jag menade inte att alla människor hinner lära sig hur man ska göra under dessa två åren ihop med sin häst. Utan att om man kan utbilda till piaff så bör det inte ta mer tid än så.Jag har en häst (som är den absolut snällaste, sötaste och roligaste hästen i hela världen så den som skriver att han är ful blir blockad genast ) som jag jobbat mycket med just med formen, kontakten osv.
Det hade blivit lite knasigt för honom från början så vi började liksom lite i uppförsbacke med en stor häst vars hals kanske inte är den mest optimala för dressyr och sen med en del issues i ridningen.
Här är han i början av vår resa (rätt dålig bild men uppställd så man kan se att det är en sport SWB med bra stam men som blev väldigt stor och som kanske inte har bästa halsansättningen eller halsen)
Visa bifogad fil 129463
Sen är det inte hans hals som var krångligast då utan att han hade blivit rädd och obekväm under ridning så det tog lång tid för oss att lita på varandra och kunna börja rida. Tror det var @tuaphua som skrev att alla borde kunna lära sig piaffera på två år för oss tog det två år till att uppsittningen skulle funka och att han inte blev rädd för varenda hjälp jag gjorde och nu efter fem år (!) är vi på en trevlig LA nivå liksom
Det får inte direkt fort
Jag förstod nog inte om du ville ha inputs eller ej men att man själv har en lodrät sits och inte hamnar i bakvikt har stor betydelse på formen. Men hans form är verkligen inte sämre än någon annans, tvärtom. Men för det behöver det ju inte betyda att man nöjer sig.
Jag kanske hade kollat efter en sadel som inte sätter dig på rumpan så mkt utan mer över låren.
Tips är alltid bra och tas tacksamt emot, men ska jag vara helt ärlig så kanske jag inte alltid lyder tipsen trots att de är bra
/obstinat tant som numera gör som jag vill trots att andra oftast nog vet bättre än mig
Alltså, man får gärna tipsa och tycka och diskutera. Dessa bilder var mest tänkta för att få fler bilder att kunna vrida på frågeställningar ur nu när vi blev lite bannade för snodda bilder så främst är bilderna här som möjliga att använda för att bevisa någon tes man vill driva.
(och sadeln är inte ideal, det är en fåtölj.… jag menar Childeric … så man sitter alltid långt bak i den. Men nu har han breddat ur den så det är lite värre än vanligt. Har tagit bort padden nu och ersatt den med en tunn Winderen så nu sitter jag inte lika mycket i ”uppförsbacke”. Men det är inte bara med sadel till den här hästen, särskilt inte i kombination med mig som är lång (178 cm) och inte direkt trådsmal så det krävs lite plats för rumpan med.)
Undrade om det var du när jag läste trådstarten. Tycker du gjort ett fantastiskt jobb med B även om nosen inte är exakt där den ”ska” vara hela tiden (vad nu det är), men du har ju också hela tiden arbetat för att få fram den. Skulle det gått fortare för någon annan? Kanske med en tränare som verkligen fokuserade på det, eller en ännu duktigare ryttare… men det var väl inte så många som ville ta i den där hästen när du fick honom heller.Men det är fasiken inte alls lätt att komma från att vara riktigt bra i låg form till att kunna rida upp den där nacken….
JAG tycker han är jättefin här med och tycker också, som den indoktrinerade dressyrnörden som accepterar dagens dressyrtävlande som ett ideal, att trots att nacken inte är högst (vete sjutton om det år andra eller tredje halskotan ”knycken” kommer men definitivt är halsen ”av” någonstans innan nacken) och nosen inte är nog framme att det är helt okej bra för den lätt klass nivå (arbetstrav på bilden alltså) vi är på.
Visst ser man att vinkeln under ganaschen är ganska snäv och att han håller sig ihop och uppe med hjälp av underhalsen… och ryttaren sitter i bakvikt.
Finns säkert en massa andra fel att hitta för den som söker (det är arbetsvolt på en 20 m volt så liten böjning finns där med MEN jag är ändå nöjd!
En fin och glad häst som håller upp ryggen under ryttaren, får upp manken och börjar hitta en uppförsbacke i bringan men sen får vi inte ut halsen eller upp nacken för vi klarar inte få ihop mer än så här. TROTS att det bara är arbetstrav.
Visa bifogad fil 129466
Jag vet att du vet men skriver för trådens skull. Det här med sadel är så viktigt! En sadel som sätter en för långt på bakkanten av sittbenen istället för "rakt över sittplattan" bidrar till att man med sitsen råkar skjuta ner hästens bröstkorg och då får man lätt "gå på tygel-kroken" på halsen med näsan in och lite avknäppthet.Childeric = stolsitssadeln Byt till en som har sittpunkten längre fram så stämmer det mer överens med var din häst har den djupaste punkten.