Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Huvud och hals:MASSOR med intressanta inlägg
Tack all som delar med sig
Jag är ju lite fast i min första fråga så här kommer lite bilder av vad jag fastnat på
Visa bifogad fil 129304
En översiktsbild. Sen zoomar vi in på huvud och hals (i nästa inlägg)
Hela halsen behöver ju upp snarare än fram och bakdelen sänkas och bakbenen trampa under för att det ska fungera. Med en lång hals framåt, en lång häst, är ju hästen enligt det gamla sättet inte samlad.
Tänker att regeln snarare var poll högst och att öga, mungipa i lod var mer för den allra högsta dressyren och mest samlade formen.
Dvs det är inte bara huvudet utan hela kroppen ska vara kortare och mer ihop. Dvs tänk halsen uppåt så att den hävarmen kortas, och rumpan nedåt så att inte ryggen sjunker.
Det känns som att numera (känns som alltså) tycker "man" att nosen ska vara i lod, alltid, på alla hästar och ryttare. Medan det då, någon gång på 80-talet var något som gemene man aldrig kanske skulle uppleva och de flesta hästars utbildning var inte planerad ända till den höga dressyren. En "vanlig" häst som inte skulle gå hög dressyr kanske aldrig hade som målbild att nå den samlingen, utan en lägre samling fungerade bra för att hästen inte skulle gå på bogarna i vanlig ridning.
Och här får man ju en känsla av S-kurvan som jag beskrev med, att halskotpelaren ” i bringan” nästan måste tryckas ut och fram om den i nacken ska kunnas trycka upp nacken och hålla upp huvudet framför lod.Visa bifogad fil 129280
istället
(denna triangulerar väl antar jag men, halsen. Försöker bara illustrera deras hals upp in, flytta in tyngdpunkten, inte ut.)
Nosen är framför lod, men mungipa öga är väl typ det. Poll typ högst men hingstnacke (vilket väl anses ok)
Jag har dock lite svårt för att det i TR inte kan stå då att nackens placering beror på samlingsgraden men jag vet också att TR beskriver ett ideal och t ex i ökad skritt är ju nacken aldrig högstJag har snarare lärt mig att det är manken som ska upp och som man ska fokusera på, var hästen har huvudet under träning tex är inte relevant, huvudet och nacken hamnar där det hamnar och behöver vara för stunden.
Och eftersom formen vad jag lärt mig handlar om att bakbenen ska vinklas, magen och manken ska lyftas så är det inte så viktigt att fokusera så mycket på vart huvudet är någonstans.
Det här med "nacken som högsta punkt" är ju när man tävlar på högre nivåer när det är mycket mycket mera samling.
Fast i det här fallet är ingen annan del av hästen relevant eftersom öga/mungipa i lodlinje jämförd mot lutningen på nosryggen är en fixerad linje oavsett vad resten av hästens kropp gör. Den linjen kommer inte ändras alls oavsett vad resten av hästen gör.Jag upplever inte min ton mer aggressiv än din där du förtydligar vilken bild du menar?
Man kan inte titta på en isolerad bit av hästkroppen och applicera det 100% på alla andra. Därför drar jag in nacken i diskussionen eftersom det är lite relevant hur den är i förhållande till nosryggen. Sen är ju även bröstkorgen rätt relevant men av någon anledning diskuteras väldigt sällan vilken vinkel den ska ha jmf med hur ofta huvudpositionen detaljgranskas.
fast den hästen gör ju typ en levad. Det blir svårt att jämföra bilder om vi ska blanda in bilder av skolorna ovan mark.citat från mig ovan:
Ja alltså det var en illustration av halsbiten, att hals upp in var vad man eftersträvade.
Det var inte en bild på en perfekt dittan eller dattan. För hade det varit ett försök till det skulle jag inte ha ryckt en bild där jag var tvungen att ursäkta att hästen verkar triangulera och skriva öga mungipa är väl Typ det (dvs jag påpekade samma sak som du).
Här var min bild på en häst som har flyttat tyngdpunkten bakåt och är samlad och som har nosen väl framför lod
Visa bifogad fil 129297
Som jag sa innan, kraniet ser ut som kraniet ser ut. Ändrar sig kraniets utformning plötsligt har vi stött på allvarliga problem.Fast i det här fallet är ingen annan del av hästen relevant eftersom öga/mungipa i lodlinje jämförd mot lutningen på nosryggen är en fixerad linje oavsett vad resten av hästens kropp gör. Den linjen kommer inte ändras alls oavsett vad resten av hästen gör.
Om du anser att nacke och bröstkorg är intressanta i denna fråga så skulle jag bli glad om du kunde förklara hur dessa delar av hästen påverkar förhållandet mellan linjerna öga/mungipa och längs med nosryggen.
Jag är nog på Kyras linje. Man kan absolut se bärighet (och eftergift och lösgjordhet) hos höstar som går något bakom lod. Känns som att många blandar ihop bakom lod och bakom hand vilket två väldigt olika saker. Är hästen avknäppt bär den sig såklart inte.Jag lyssnade på en podd för nått halvår sen där Kyra K gästade. Hon tyckte inte alls att man skulle bli upprörd eller ens bry sig om hästen gick bakom lod. Att dagens moderna hästar är byggda på ett sånt sätt att de lätt går bakom.
Jag minns tyvärr inte vilken podd det var. Och vet inte alls om jag håller med henne. De flesta jag stött på som går bakom är ju hästar som inte orkar bära sig.
Det var också uppe i en annan tråd, vet du VAR du läst det?
Var lodplanet ska vara alltså?
Jag funderar bara på om lodplanet är genom öga och mungipa, hur sjutton kan nosen placeras bakom den linjen
Nosen är väl alltid framför mungipan?
Så den gamla formuleringen måste ha varit att en linje kan dras genom dessa punkter och är i lod?
och då fanns ingen formulering om nosen, för det är omöjligt få mungipan i höjd med ögonen (i en lodlinje) utan att ha nosen framme.
Skrivelsen är då Under hela programmet skall hästens nos vara framför lodplanet genom ögat (lodlinjen ska gå genom ögat och mungipan). Någon främre gräns för nosen finns inte angiven, men vid förhållande tygelverkan ska nosen antingen vara still eller röra sig mot lodplanet. Detta kallas eftergift.