Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Z

Zab

Har läst ett par kommentarer nu om att nacken bara ska vara högsta punkt (skelett del, mankammen kan väl knappast räknas) i en väldigt hög samling/form. Men får inte ihop det... nacken är ju för det allra mesta högsta punkt så länge hästen inte går och nosar i marken..
Bifogar en bild för att visa hur jag menar.

Jag måste ha missförstått något.. men hästen på bilden går väl inte i en väldigt hög form?

namnl%C3%B6s.JPG

Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Det står väl i TR att halsen ska vara lätt välvd- eller så.
Alltså inte bara sticka ut som en pinne från kroppen.

Har faktiskt inte läst TR.. men den halsen är LÄTT välvd..i en låg form, met nacken som högsta punkt..:S

Ja den formen är Ok- OM den jobbar bakifrån där.

Fast det är ju lite från ämnet med att nacken ska vara högsta punkt enbart i högre former.. här är den ju högsta punkt i en knappt godkänd form.. :angel:

Den har nog inte nacken högst- egentligen.
sen stirrar man sig inte blind på detta, utan ser till helheten.

Inte? vad är högst då? Manken? 3e halskotan? O_o

Självklart inte, detta är bara en liten undersökning om vilka svar jag får på min fråga:P Det är bakdelen som är viktig, inte halsen.

Jag håller med, jag blir också förbryllad av att alla säger att hästen inte kan gå med nacken som högsta punkt förutom i riktigt hög form.

Det lärde jag mig tom. när jag gick på ridskola att nacken skulle vara högsta punkt "oavsett vad" och att den också kan vara det, utan att hästen går i en hög form.

precis, sådär ser inte min hästs hals ut ens när ha skrittar på lång tygel. den är ju välvd som i en båge. den sticker inte rakt fram sådär som zab har ritat.

men det är möjligt att det är pga muskler, och att i skelettet så är nacken högst.

funderar inte så mkt på vart han har nacken faktisk, jag rider inte den vägen sas.

foto?
syns kanske dåligt på min bild (pga rött streck) men nacken är lätt välvd. Kan försöka hitta ett foto att rita på istället?

jag tycker faktisk det ser ut som mitten på halsen är högst på din ritning?

Det är ju där mankammen sitter. Och nackbandet. Inga skelett delar där inte.
Visa gärna en bild på en högt samlad häst där nacken är högre än mankammen.

Jag anser att första halskotan ska vara högsta punkten.
Oftast de som man ser rida sin häst i lägre form har tredje kotan högst. Vilket är fel, jag säger inte att det är skitenkelt att rida med första kotan högst, men man bör sträva efter det.
Däremot när hästen ska gå lågt, så trycks oftast halsen ihop och helt fel muskler jobbar. Halsen verkar rund, men man har tappat allt. Givetvis så kan man rida hästen lågt och låta den sträck ut med nosen i marken, men det är ju inte en form man rider i normalt, utan mer upp/nedvarvning, streching osv.
Just att man låter halsen arbeta framåt, så att den "sträcks ut" och inte bara veckla in den.

Om de är någon som tycker jag har helt fel, eller inte förstår vad jag menar, såg gärna till, jag är rätt kass på att förmedla det jag vill via internet.

Ska bara lägga till att anledningen till att det oftast blir mellan tredje samt fjärde halskotan är ju för att det är väldigt rörligt och flexibelt.

Senast ändrad:

Första halskotan? Men TR och allt annat säger ju nacken? (punkt strax bakom öronen) :confused:

nej men det är just det. att när man säger att "alla GP hästar har mankammen högst" så kanske det inte innebär att dom INTE har nacken högst, skelettmässigt.

har inte tänkt på att det ska vara skelettet man ska gå efter.. men en välmusklad dressyrhäst, särskilt hingstar och en del valacker har ju vävlda halsar även när dom står still. så det kanske helt enkelt är muskler som får det att se ut som nacken ej är högst?

Har aldrig hört det uttrycket? (eller liknande)..bara att GP hästar har 2-3 halskotan högst, vilket inte är nacke, men är en skelett del.

Precis, första kotan atlas, precis bakom öronen. Det är ju den själva välvda halsen innut i som avgör.

Senast ändrad:

nej men det är ju samma sak. du säger ju själv att det ligger fett+muskler ovanpå skelettet; hur avgör du då om den verkligen är kotorna du ser eller muskler?
:confused:

det kan man väl inte se på en bild??

Pga hur halskotpelaren sitter fast i kraniet och hur den är formad.

Men GP hästar skulle inte diskuteras, eller huruvida de har nacken högst eller inte.
Utan på vilket sätt nacken inte kan vara högsta punkten i lägre former :P

Senast ändrad av en moderator:

Precis, första kotan atlas, precis bakom öronen. Det är ju den själva välvda halsen innut i som avgör.

Ska man vara petig är ''nacken'' en liten benbit (gul) på själva skallen:P
Men då förstår jag hur du menar.
poll.gif

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 415
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 352
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka