Myter kring islandshästar?

Sv: Myter kring islandshästar?

jag tycker faktiskt att det är lite bullshit kring det där, visst är den mer tålig än ett engelsk fullblod mot kyla och än att skada sig och så. men hur många tåliga ponnyraser finns dte inte då? Det är ju inte bara islandshästen som är tålig och viktbärande. Titta på fjordninge, new forest, gotlandsruss, araben är inte tålig mot kyla men däremot sjuhelsikes mot värme som inte islandshästen är. Jag skulle aldrig för mitt liv sätta upp en 100 kilos människa på min vallack i alla afll.

de jag märkt är att de är 2 sidor. har man en islandshäst så måste man göra som alla andra.
Skriver man inne på en hbl sida att man har en 1½ åring som man tömkör lätt ute på småvägar rakt fram , löshoppar, har träns på och går ut och går med den.
Binder upp den och borstar och donar med sin häst dagligen man har den i samma hage som 3 andra hästar samt att den får stå inne om natten.
Ja då får man bara braiga kommentarer.

Skulle samma människa skriva samma sak fast säga att den har en islandshäst inne på en islandshäst sida skulle personen bli söndermald av påhopp och elaka kommentarer.

De flesta, vad jag vet, som väntar 5 år med att rida in sin islandshäst, gör det för att den ska orka leva och ridas längre. Jag vet Islandshästar som har levt upp till 36 år ålder. Och jag vet travhästar som tävlat när de är tre och 3 år senare vill ingen ha dom. Är det inte då trevligare med en häst man kan ha hela livet, istället för att köpa en ny efter vart sjätte år? Men visst, man kan börja gå med hästen, träna den att ha träns och sånt när den är runt 1, eller så kan man göra det senare, det väljer man ju själv. Men jag tycker att det är fel mot hästen att slita ut den innan den ens blivit stor nog.

Så en häst som man går ut och går med i 15 minuter om dagen skits??
Hmm då ska nog man inte ha sina häsatr ute alls...för de kan ju få för sig att GÅ;) och då slits ju hästen;)

man kan rida in å så kan man rida in.. och de är ju bara löjligt att gämföra enhobbyhäst med en hårt tränad travhäst..
Entravhäst ska tjäna pengar åt sin kust man skiter i om den är totalt slutkörd som 6 år bara den har kutat in några minjoner då så är man nöjd.

Man ser inte hästen som ens bästa vän där utan de är en tävlingsmaskin!

Att sitta och bli ledd runt i paddocken i 3 minuter 3 ggr i veckan svänga stanna skritta igång stanna svänga tar inte en 3½ årig häst skada av..
Något annat är rent löjleri

Visst ska man inte sitta upp på en 3 åring OAVSÄTT ras och rida ut på 3 timmars pass med mkt galopp och trav för att avsluta 1 timme på volt.

de häsatr jag jobbat med på detta vis är idag tävingshäsatr på hög nivå..
En äldre vän till mig hade en shettis på 40 år som hon redan som föl var ut och gick och tränade precis som jag gör..
40 år de du;)
Så nog kan jag också sitta här och överbevisa att häsatr viste tål tidigt träning..
De spelar ingen roll när amn tränar utan HUR!;)

Att sitta och bli ledd runt i paddocken i 3 minuter 3 ggr i veckan svänga stanna skritta igång stanna svänga tar inte en 3½ årig häst skada av..

Inte i kroppen, men de har ett huvud som ska hänga med lika länge. Det är det sämre ställt med däremot, speciellt för de hästar som inte blir lämnade ifred någon gång. Kroppsligt sätt så kan en ung häst faktiskt bygga muskler själv, men för det krävs att en del förutsättningar är uppfyllda. En flock som leker, hagar som ger utrymme för detsamma samt även att dessa är av kuperad natur på sina ställen. Här grundar hästen sina muskler, de skapar också en god förutsättning för vidare träning konditionsmässigt sätt. Det man kan se är att hästar som inte fått dessa förutsättningar, ofta har det bra mycket svårare när det kommer till träning kondition och muskler. Lungorna tränas redan från ett tidigt stadium, och även en bit in i rid träningen. Detta finns faktiskt studier om, och en häst tränas inte konditionsmässigt genom att skrittas tre dag i veckan på en volt.

Så genom att ställa av hästen i perioder under dessa förutsättningar, kan man ha en kroppsligt sätt bättre häst och mentalt mer alerta och pigga samt nyfikna för nya saker.

Det är ju bevisat med alla olika åsikter här inne att det finns lika många olika sätt att hantera sina hästar som det finns hästar...men det visste vi ju alla redan:D
Däremot tycker jag inte att det ska räknas som rätt eller fel så länge hästarna behandlas väl och med respekt, då anser jag att man får det tillbaka likaväl.
Jag har själv både gått på ridskola och gått naturbruksgymnasium med "vanlig" häst men sysslar numera bara med isisar och har jobbat med det både på island, i norge och i sverige.
Jag har tagit med mig mycket nya erfarenheter när jag kom in i slandshästvärlden, inte minst om hur olikt allt är på island! Men jag har även behållt många bra bitar från storhästvärlden och använder mig även av horsemanship och liknande. Det handlar ju som sagt om att skapa en metod som funkar för dig och dina hästar. Därmed tycker jag inte att det ska klankas ner på dom som hanterar lite mer åt storhästvärlden eller för den delen tvärtom. Lär av varandra istället. Jag vet hur svårt det kan vara att framförallt som ungdomsryttare komma in i den här lite mindre och väldigt sammansvetsande världen med islandshästar och det behövs lite accepterande för det nya. Det är ju super härligt med islänningar, låt alla få upptäcka det istället :)

Jag förstår inte varför man skall rida en häst tre minuter tre gånger i veckan.. Det är för mig löjligt då det inte ger något alls.

Se på min kärring till häst, jag rider inte, varför skall hon då släpa runt på någon annan 1-2 dagar i veckan? Nej, likabra att hon får passa på att vila medans hon kan.

Varför stressa fram ridningen? Då kan man istället köpa en klar häst så slipper man allt annat. Så mycket pengar handlar det inte om.

Då är min fråga.. om alla andra raser klarar av att bli hanterade utan att bli mördarhästar som unga så är de inte någe allvarligt fel på islandshästen då som tydeligen inte klarar av de.?!

Jag har islandshästar och har i många år haft dem uppstallade i stora stall med främst travhästar men även ett antal hopp- och dressyrhästar. I dessa stall har stallägarna skött ut- och insläpp på vardagarna och på helgerna har vi hyresgäster turats om. Under dessa år har jag ständigt fått höra stallägarnas och övriga hästägares förundrade kommentarer kring hur oerhört väluppfostrade mina hästar är. De har verkligen beskrivit mina islänningar som en helt annan sorts djur än alla andra olika hästar som stått i dessa stall. Själv har jag haft fullt sjå med att hantera deras hästar - som jag uppfattat som extremt ouppfostrade!

I min värld går hästen bredvid/snett bakom när du leder och stannar när du stannar. Att man kan leda i alla fall 2-3 hästar samtidigt utan problem. Att hästen inte går ut ur boxen bara för att dörren öppnas utan väntar på tillåtelse o s v. För mig är det självklarheter! Övriga hästägare i dessa stall verkar - fram till dess att de fick träffa mina hästar - ha tagit för givet att man ska behöva hänga som en vante i grimskaftet efter hästen bara för att den har bråttom in/ut till maten! För dem verkar det ha varit självklart att man får kliva undan när hästen kommer farandes - inte att det är hästen som ska flytta sig för människan. Att man måste ha boxdörren stängd för att inte hästen ska rymma. Osv i all oändlighet.

Detta är ändå människor med upp till 50-årig hästvana! HUR kan det ändå vara så? Min gissning är att det är först när man har förmånen att få hantera hästar som vuxit upp i flock och lärt sig lyda en flockledare som man inser vad det innebär. Har hästen en gång lärt sig detta av en ledarhäst (vilken är konsekvent till 100 %) är det lätt för människan att ta över den rollen, trots att ingen av oss klarar av att vara lika konsekventa som en ledarhäst.

Senast ändrad:

Det gäller ju även att man uppför sig som en ledare...

Det gäller ju även att man uppför sig som en ledare...

PRECIS!

Och är det DU som ska lära hästen vad en ledare innebär så krävs det 100 % konsekvens inkl 100 % koncentration på varje rörelse du gör i närheten av hästen, varje minut, varje dag - om du ska kunna efterlikna effektiva uppfostran som en ledarhäst ger.

jag tycker faktiskt att det är lite bullshit kring det där, visst är den mer tålig än ett engelsk fullblod mot kyla och än att skada sig och så. men hur många tåliga ponnyraser finns dte inte då? Det är ju inte bara islandshästen som är tålig och viktbärande. Titta på fjordninge, new forest, gotlandsruss, araben är inte tålig mot kyla men däremot sjuhelsikes mot värme som inte islandshästen är. Jag skulle aldrig för mitt liv sätta upp en 100 kilos människa på min vallack i alla afll.

Och hur många av de tåliga ponnyraserna är födda och uppväxta på Island, och anpassat sig i flera hundra år efter väderförhållandena där, dvs kraftiga regnskurar, snöstormar, blåst upp till 40-50 sekundmeter... I ett platt landskap. Dvs inget vindskydd i de flesta fall. Tor inte det är så många andra än islandshästen va? ;)

Och en islandshäst klarar värme. De har faktiskt inte vinterpäls året om...

Och hur många av de tåliga ponnyraserna är födda och uppväxta på Island, och anpassat sig i flera hundra år efter väderförhållandena där,
Jag tror inte att hästarna "anpassat" sig - det är snarare frågan om survival of the fittest. Det har också gjort att rasen, som ej blandats med eget blod, liksom utvecklats lite speciellt. För hur många har haft hingstkamper etc?! :angel:

För övrigt har inte Shetlandsöarna så himla gosiga förhållanden heller.

Jag tror inte att hästarna "anpassat" sig - det är snarare frågan om survival of the fittest. Det har också gjort att rasen, som ej blandats med eget blod, liksom utvecklats lite speciellt. För hur många har haft hingstkamper etc?! :angel:

För övrigt har inte Shetlandsöarna så himla gosiga förhållanden heller.

Ja, anpassning. De starkaste överlever, de starkaste förökar sig. Alltså de som överlever i det klimatet...

Och det är klart att de anpassar sig mer till förhållandena generation efter generation, hur skulle vi annars kunna avla fram hästar för olika ändamål? Det är ju lite samma sak...

Och shetlandsponnyer är väl också rätt kända för att tåla det mesta, och vara väldigt starka för sin storlek, eller hur? ;)

Helt överens.
Ler bara lite åt "anpassning" - det låter betydligt beskedligare än det är ;)

Nu är de ju så att jag inte tycker som dom och har inte samma erfarenheter..
De flesta som har isis kör så som man gör på islands, man vill ha på lösdrift, så lite täcke som möjligt, inga benskydd, man ska rida gångartsridning man ska inte hantera unghästar.
De är de som gäller för de flesta islandshästar idag.

Jag gillar inte den hanteringen men säger inte att den är dålig, men den faller bara inte mig i smaken.

Anledningen till att det är "det som gäller för de flesta islandshästar" är att många har sett att man faktiskt får mer harmoniska och lätthanterliga hästar.
Jag, liksom du kommer ifrån "storhästarnas värld" där man ser skador och otrevliga hästar om vart annat. Jag har nu ägt islandshästar i 7 år. Har aldrig haft en halt skadad eller otrevlig häst. När jag först kom till island tycke jag hanteringen var helknasig, men insåg ganska snart att hästarna var på ett helt annat sett än vad jag var vid.
Har sett "storhäst" uppfödda islänningar dom har överlag varit tråkiga och faktiskt några farliga.

Och varför ska jag täcka om jag inte behöver:confused:
Att få växa upp iflock på stora ytor måste ju vara var häst dröm.
Och om man inte vill rida gångatrsridning finns det ju många andra raser att välja på.

Försöker inte få dig tycka som jag, utan bara förklara varför så många väljer att hantera sina islandshästar så här.

Senast ändrad:

Då kommer ajg in & sabbar alla teorier.

Jag har faktiskt haft 2 islandshästar som absolut inte trivdes att vara ute för mkt, en av mina nuvarande valacker är sån, vid lunch ställer han sig vid grinden & vill in, fast han alltid får lunchen ute, han kan till & med ignorera maten i hagen för att ahn står & surar vid grinden.
Så inga kommentarer om att hästar soma lltid får mat i stallet vill in i stallet, för mina får mat ute.

En annan sak som jag faktiskt tycker är att dessa små islandshästar inte alls klarar stora ryttare egentligen, de vinglar ju runt & hjar svårt med balanseringen om inte ryttaren är balanserad, samma sak med små ponnyer, så jag skulle inte säga att islandshästar klarar så mkt mer än en ponny, jag har själv ridit shettisar i utbildningssyfte men skulle inte göra det regelbundet, & de klarar ju av mej på ryggen men man kan ju diskutera om man bör sätta tyngre personer på små hästar, eller framförallt långa ryttare, för hästen klarar tyngden mer än längden,

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar