Sv: Myter kring islandshästar?
Tack och amen.
Äntligen en sund åsikt, håller med dig till fullo.
Jag red dressyr på arabhästar provade även på att ha Halvblod men så fastnade jag för Islandshästen.
Köpte ett sto 140cm hög och kraftigt byggd, 8-årig femgångare.
Hon hade nästintill ingen trav,grisepassade och hade ingen ren galopp.
Jag kunde inte gångarterna, men vi tränade iaf en hel del.
Hon stod i box, hade skydd när det behövdes(i transport anser jag vara en av dem,men många har inte det)
Jag löshoppade henne,tränade dressyr och även islandsridning utan större framgång.
Betäckte henne för jag ville ha en Islandshäst från början, när Kveikja kom fick hon grimma redan under sina första dagar.
var ute och kelade,gosade och lyfte benen.
Lasttränade och borstade och fejade när hon var avvand.
Detta är ett antal år sen och jag har nu köpt en ny häst.
En billig en, utan tölt, nyinriden 7-åring,nyimporterad.
Hon hade sådan go i sig då jag provred, det var hennes spirit och framåtanda, vilja till att arbeta som jag fastnade för.
Vi tränar dressyr varje vecka, hon har superbra grundgångarter.
Vi töltar för tränare och det går också bra.
Hon hoppar som en gud och då har hon senskydd+boots.
När vi tränar dressyr är hon lindad på alla fyra oftast.
Rider vi ut har hon senskydd ibland boots.
Hon går på lösdrift mest för att jag är bekväm av mig, hon är klippt har täcke då det behövs.
Hon är den nättare varianten av Islandshäst, och endast 135cm över manken.
Är därför noga med att träna henne mkt från marken och bygga upp henne, sitter inte ner på henne mer än kortare stunder än.
Jag är ganska lång och tung 173cm,73kg.
Hon har inga Islandshäst kompisar här hemma, bara en shettis och inte ens honom kan hon gå med just nu.
Han är skadad och går i boxhage.
Hon har gått helt själv i en månad nu, han går ju i en liten ruta i samma hage.
Alla härinne varnade mig att Islandshästar bara kan gå med andra Islandshästar och helst då i flock, för annars blir dom galna att rida och hantera, särskilt då om dom är födda på Island och nyimporterade som min häst.
Hon är bättre att rida än nånsin just nu, hon är kelen och lugn i sig själv.
Hon behövde bara landa, jag blev rådd till att byta ut min älskade oskar(shettis)mot en annan Islandshäst!?
Jag skrev att jag inte hade råd med det och att Oskar faktiskt är barnens häst, fick då svaret att då ska man inte skaffa Islandshäst!?
What?Har hört det till förbannelse nu, att Islandshästar trivs bara med andra Islandshästar.
Anledningen till att hon krånglade i början då jag red måste vara att hon inte har ngn Islandshästkompis, jag det var vad jag fick höra.
Inte att hon behövde landa i lugn och ro,var inriden på ett annat sätt(har fått öva uppsittningar mkt).
Sedan det här med att man ser många väldigt många dra upp hästarnas halsar och rida tölt ja det är inte vackert och inte bra för hästarna,+att resten av hästvärlden tror att vi islandsryttare inte kan rida.
Varför ser man dessa vinna eller ta placering??