Myter kring islandshästar?

Sv: Myter kring islandshästar?

Tillägg angående det där med box kontra lösdrift och kyltålighet: Så här års, så svettas min häst bara av att komma in i stallet, om jag inte klipper honom. Så med en oklippt islandshäst kan det mycket väl vara så att den trivs betydligt bättre i lösdrift än uppstallad....

Islandshästvärlden är väldigt trångsynta och lite åt* så här har vi gjort i 1000 år och så ska vi göra 1000 år till*

De finns bara en väg till rom.

Tycker absolut inte att vi som har islandshästar är trångsynta - tvärtom! Tyvärr är det du som har svårt att ta till dig de "gamla rävarnas" åsikter. Alla tycker vi olika men många har många många års erfarenhet och har en stor kunskapsbank att ösa ur.

Det finns ALDRIG bara en väg. Fråga de isländska bönderna och alla tränarna. Ingen gör som den andre. De går sin egen väg för att de tror på den!

Du är den som är trångsynt.

Jag är övertygad om att väljer man att hantera sin islandshäst föl och regelbundet sedan hantera fölet och unghästen fram till att man ska rida in den så kommer de inte bli några som helst problem..

Du är övertygad men verkar inte veta om det är så eller inte, varför inte lyssna på dom SOM VET istället?

En liten undran bara....du skriver att dom andra är trångsynta är inte du det då? Du har alltid gjort så här bla bla bla men dom andra då som inte gjort så har dom under hela tiden gjort fel? Varför ska dom lyssna på dig när inte du lyssnar på dom, om en av partnerna slår till dövörat så fungerar inte utbytet av information. Det är omöjligt att ens föra en diskution när det är så.

Som ett litet tillägg i ditt inlägg, och lite OT.
Jag har tagit hem min "ohanterade" unghäst för någon dag sedan. Åkte med lådan till det ställe han fanns på, det tog ca 1 timme. Vi pratade en stund, tog sen ut den "ohanterade" hästen i grimma på stallbacken.;) Nu skulle han lastas, något som inte hade skett på 3 ½ år, han var ju att betrakta som "ohanterad". Det tog 12-13 minuter sen stod han inne i transporten för egen maskin, resan tillbaka tog strax över 60 minuter och den ohanterade hästen stod lungt i lådan hela vägen. Han har nu träffat alla hästar i stallet, och inte ett pip eller något annat har hörts eller utdelats. Jag går och hämtar den "ohanterade" hästen med grimma i hagen, dock tyckte han att jag gick för långt när jag ville spruta lite myggmedel på honom.:rofl:

Tja tänkte bara lägga ett ord här.....
det är så att jag kallar mig för en så kallad allroundryttare.
Jag rider både Hopp,dressyr,fälttävlan, western och islandshäst.
Och kan helt klart säga att det är oftast så (vill bara säga jag menar inte alla här) :P att om de som håller på med en viss sak, ex dressyr då har man väldigt såvrt att förså vissa saker inom ett annat område,att andra gör på ett annat vis än dom själva, många tycker ju att det man själv tycker och tänker är rätt och att alla nadra har fel.

Jag har typ hanmnat i en sådan sits och tycker det är skit jobbigt.. Jag går på ett ridgymnasium och gick innan fälttävlansinriktning, men har nu bytat till islandshäst inriktning istället.(eftersom det till talar mig på ett annat sätt) och nu är vissa i stallet(där ja var innan, typ sura och tycker jag slösat bort mitt liv.) En har sagt "vad lär man sig om man sitter och åker islandshäst" medan min "kompis" klagar och klankar ned på islandshästarna, att det kan inte göra si och så.och att nu skall jag gå och bli skogsmulle. Och Att alla islandshästar hon träffat har ryggproblem, för att de går med huvudet högt. Och massa annat tjafs som kan göra en sååå :mad: och att hon desutom klangar ned på alla raser som "inte är värda något" enliget henne. Ex travare och islandshästar är två som hon alltid hakkar på.
Jag förstår inte, gillar man hästar så gillar man ju hästar. Liksom alla hästar oavsett ras är ju hästar? eller har jag missförstått något nu?

//
Varför kan inte bara folk respektera att man har sin egen väg att följa? eller som någon innan sa,- Alla vägar leder till Rom! Det är bara att välja just din väg och sedan följa den.
För det är faktis så att man själv avgör vad man vill göra och hur man vill göra. Det är väl inte så svårt? eller är det svårt att förstå att alla vill inte hålla på med det just "du" gör.

heja alla som följer sin väg :bump:

// hästälskare

Ha en fantastik höst

Senast ändrad:

Tja tänkte bara lägga ett ord här.....
det är så att jag kallar mig för en så kallad allroundryttare.
Jag rider både Hopp,dressyr,fälttävlan, western och islandshäst.
Och kan helt klart säga att det är oftast så (vill bara säga jag menar inte alla här) :P att om de som håller på med en viss sak, ex dressyr då har man väldigt såvrt att förså vissa saker inom ett annat område,att andra gör på ett annat vis än dom själva, många tycker ju att det man själv tycker och tänker är rätt och att alla nadra har fel.

Jag har typ hanmnat i en sådan sits och tycker det är skit jobbigt.. Jag går på ett ridgymnasium och gick innan fälttävlansinriktning, men har nu bytat till islandshäst inriktning istället.(eftersom det till talar mig på ett annat sätt) och nu är vissa i stallet(där ja var innan, typ sura och tycker jag slösat bort mitt liv.) En har sagt "vad lär man sig om man sitter och åker islandshäst" medan min "kompis" klagar och klankar ned på islandshästarna, att det kan inte göra si och så.och att nu skall jag gå och bli skogsmulle. Och Att alla islandshästar hon träffat har ryggproblem, för att de går med huvudet högt. Och massa annat tjafs som kan göra en sååå :mad: och att hon desutom klangar ned på alla raser som "inte är värda något" enliget henne. Ex travare och islandshästar är två som hon alltid hakkar på.
Jag förstår inte, gillar man hästar så gillar man ju hästar. Liksom alla hästar oavsett ras är ju hästar? eller har jag missförstått något nu?

//
Varför kan inte bara folk respektera att man har sin egen väg att följa? eller som någon innan sa,- Alla vägar leder till Rom! Det är bara att välja just din väg och sedan följa den.
För det är faktis så att man själv avgör vad man vill göra och hur man vill göra. Det är väl inte så svårt? eller är det svårt att förstå att alla vill inte hålla på med det just "du" gör.

heja alla som följer sin väg :bump:

// hästälskare

Ha en fantastik höst

:bow:
Precis vad jag tycker! Det finns många sätt att nå samma mål, mitt sätt är en blandning av vad jag lärt mig i "storhästsverige", på island samt vanligt sunt förnuft. Man får plocka ut godbitarna av det man lär sig och koka ihop sin egen väg. Det viktiga är ju att både häst och ryttare är friska och glada!

Hej!
Jag håller med om att islandshästvärlden är full av traditioner. En del bra och en del mindre bra.
Jag har en islandshingst på 1 år som inte går i hingstflock och som jag hanterar dagligen, så som jag gör med mina "vanliga" hästar.
Hingsten är otroligt trevlig att umgås med.
Jag håller med Niela om att det inte är skadligt att hantera sina islandshästföl, bara man vet vad man gör. Vilket gäller för all hästhantering.
Sen kan man vända på diskussionen och fundera på om våra Noridsar och halvblod skulle ha varit bättre,friskare och hållbarare om dom fått gått i flock på lösdrift sina första år.

Det finns ett syfte med att hästar går i hingstflock. Syftet är att få en glad, framåt och samarbetsvillig häst som gör sitt bästa för människan. Jag har träffat "hemuppfödda" hanterade islandshästar. De har ingen själ. De är bara en vanlig liten snäll tråkig ponny. Vill man ha en liten vanlig ponny finns det många raser att välja på ! Låt islandshästen få bevara sin själ och vara en islandshäst och leva som den alltid har gjort.

Självklart finns det ett syft med att låta hästarna gå i hingstflock.
Liksom det finns syften med andra sätt att hålla hästar.
Det finns inte bara en väg.
Att hästar som inte går i hingsflock blir en vanlig snäll tråkig ponny stämmer inte. Blir hästen tråkig beror det nog mera på ryttaren/ägaren än att den inte gått i hingstflock. Jag tror inte hästen blir själlös av att inte gå i hingstflock. Jag tror hästarna tappar sin själ och gnista om dom inte blir behandlade med respekt och inte får utveckla sin personlighet.

:bow:Tack och amen.
Äntligen en sund åsikt, håller med dig till fullo.
Jag red dressyr på arabhästar provade även på att ha Halvblod men så fastnade jag för Islandshästen.

Köpte ett sto 140cm hög och kraftigt byggd, 8-årig femgångare.
Hon hade nästintill ingen trav,grisepassade och hade ingen ren galopp.
Jag kunde inte gångarterna, men vi tränade iaf en hel del.
Hon stod i box, hade skydd när det behövdes(i transport anser jag vara en av dem,men många har inte det)
Jag löshoppade henne,tränade dressyr och även islandsridning utan större framgång.
Betäckte henne för jag ville ha en Islandshäst från början, när Kveikja kom fick hon grimma redan under sina första dagar.
var ute och kelade,gosade och lyfte benen.
Lasttränade och borstade och fejade när hon var avvand.

Detta är ett antal år sen och jag har nu köpt en ny häst.
En billig en, utan tölt, nyinriden 7-åring,nyimporterad.
Hon hade sådan go i sig då jag provred, det var hennes spirit och framåtanda, vilja till att arbeta som jag fastnade för.
Vi tränar dressyr varje vecka, hon har superbra grundgångarter.
Vi töltar för tränare och det går också bra.
Hon hoppar som en gud och då har hon senskydd+boots.
När vi tränar dressyr är hon lindad på alla fyra oftast.
Rider vi ut har hon senskydd ibland boots.
Hon går på lösdrift mest för att jag är bekväm av mig, hon är klippt har täcke då det behövs.
Hon är den nättare varianten av Islandshäst, och endast 135cm över manken.
Är därför noga med att träna henne mkt från marken och bygga upp henne, sitter inte ner på henne mer än kortare stunder än.
Jag är ganska lång och tung 173cm,73kg.

Hon har inga Islandshäst kompisar här hemma, bara en shettis och inte ens honom kan hon gå med just nu.
Han är skadad och går i boxhage.
Hon har gått helt själv i en månad nu, han går ju i en liten ruta i samma hage.
Alla härinne varnade mig att Islandshästar bara kan gå med andra Islandshästar och helst då i flock, för annars blir dom galna att rida och hantera, särskilt då om dom är födda på Island och nyimporterade som min häst.
Hon är bättre att rida än nånsin just nu, hon är kelen och lugn i sig själv.
Hon behövde bara landa, jag blev rådd till att byta ut min älskade oskar(shettis)mot en annan Islandshäst!?
Jag skrev att jag inte hade råd med det och att Oskar faktiskt är barnens häst, fick då svaret att då ska man inte skaffa Islandshäst!?
What?Har hört det till förbannelse nu, att Islandshästar trivs bara med andra Islandshästar.
Anledningen till att hon krånglade i början då jag red måste vara att hon inte har ngn Islandshästkompis, jag det var vad jag fick höra.
Inte att hon behövde landa i lugn och ro,var inriden på ett annat sätt(har fått öva uppsittningar mkt).

Sedan det här med att man ser många väldigt många dra upp hästarnas halsar och rida tölt ja det är inte vackert och inte bra för hästarna,+att resten av hästvärlden tror att vi islandsryttare inte kan rida.
Varför ser man dessa vinna eller ta placering??

Detta är ett antal år sen och jag har nu köpt en ny häst.
En billig en, utan tölt, nyinriden 7-åring,nyimporterad.
Hon hade sådan go i sig då jag provred, det var hennes spirit och framåtanda, vilja till att arbeta som jag fastnade för.
Vi tränar dressyr varje vecka, hon har superbra grundgångarter.

Säkerligen har hon inte blivit hanterad speciellt mkt innan indridning på Island - är det då alltid så fel att låta hästen bara vara häst fram tills inridningen?? (med undantag för när de ska vaccineras, kollas av för skador etc.) Din häst hanterades med allra största säkerhet på det viset - och hon verkar ha ett friskt huvud - eller hur?

Vi töltar för tränare och det går också bra.
Hon hoppar som en gud och då har hon senskydd+boots.
När vi tränar dressyr är hon lindad på alla fyra oftast.
Rider vi ut har hon senskydd ibland boots.
Hon går på lösdrift mest för att jag är bekväm av mig, hon är klippt har täcke då det behövs.
Hon är den nättare varianten av Islandshäst, och endast 135cm över manken.

Ja islandshästen är en mångsidig ras. Du låter nästan förvånad? Eller beror deras mångsidighet på ryttarens inställning till andra tävlings-/träningsformer än traditionella gångartstävlingar?

Hon har inga Islandshäst kompisar här hemma, bara en shettis och inte ens honom kan hon gå med just nu.
Han är skadad och går i boxhage.
Hon har gått helt själv i en månad nu, han går ju i en liten ruta i samma hage.
Alla härinne varnade mig att Islandshästar bara kan gå med andra Islandshästar och helst då i flock, för annars blir dom galna att rida och hantera, särskilt då om dom är födda på Island och nyimporterade som min häst.
Hon är bättre att rida än nånsin just nu, hon är kelen och lugn i sig själv.
Hon behövde bara landa, jag blev rådd till att byta ut min älskade oskar(shettis)mot en annan Islandshäst!?
Jag skrev att jag inte hade råd med det och att Oskar faktiskt är barnens häst, fick då svaret att då ska man inte skaffa Islandshäst!?
What?Har hört det till förbannelse nu, att Islandshästar trivs bara med andra Islandshästar.

Jag är tveksam till att ALLA härinne har sagt att ALLA islandshästar inte går bra ihop med andra raser än sin egen. Jag är t.ex. en av dem som inte har sagt det. Det som har sagts är väl inte ATT de blir galna att rida om de inte får gå med andra isisar - utan att de KAN. Och med det menat att de KAN bli "galna" att rida/hantera om de inte får gå i flock (oavsett hästras). Hästen är ett flockdjur. Plockar du bort hästen ur sin flock (oavsett hästras) så har du också ryckt undan en stor del av den säkerhet som krävs för att hästen ska fungera normalt. Så är det för de flesta hästar, därmed inte sagt alla.

Varför inte bara ha "plocka russinen ur kakan"-inställningen? Man anammar det som man tycker är bra och struntar i det som man tycker är mindre bra.

Generellt - Det verkar finnas ett sånt starkt driv hos många icke-isis-ryttare att felbevisa den allmänna uppfattningen inom isis-världen om hur islandshästar ska hanteras/ridas? Varför?

Generellt - Det verkar finnas ett sånt starkt driv hos många icke-isis-ryttare att felbevisa den allmänna uppfattningen inom isis-världen om hur islandshästar ska hanteras/ridas? Varför?

Och så köper de en islandshäst för att bevisa att de har rätt. Vad får hästen utstå? Jag har sett ensamma islandshästar, felridna, stela, bukmagade (felfodrade) opassande sadlar, stora 12,5 cm bett i den lilla, smala munnen, insektsangripna och ej skyddade för det.

Nja jag är ju inte trångsynta, jag uppskattar att de finns erfarna islandshäst ryttare och hästhanterare här inne.Det känns skönt att veta att OM jag vill ha hjälp så finns det:D
Precis som du säger så finns de många olika sätt att både rida och hantera hästarna på.. jag har ett, du har ett annat inget är varken fel eller rätt båda vi är nöjda och tycker hästar är de bästa som finns.

Jag försöker inte få någon eller några tycka som jag

Och visst kan jag hålla med om att jag inte är trångsynt men mjo jag har en del fördomar mot islandshästfolk.:o

Min erfarenhet säger mig att myten LITE är sann. men de finns dom som har samma åsikt som jag som har islandshästar..

Jag kör ju på de jag tycker är bäst och som sagt folk säger att jag inte tar åt mig de andra säger..
Då är jag dum som inte gör som dessa människor säger att jag ska göra.

Men då är vi ju där igen att man inte får tycka som man vill isåfall om jag tycker som jag nu gör och andra inte gillar de och säger att så får jag inte tycka och talar om för mig att jag har fel och de rätt.

Nu är de ju så att jag inte tycker som dom och har inte samma erfarenheter..
De flesta som har isis kör så som man gör på islands, man vill ha på lösdrift, så lite täcke som möjligt, inga benskydd, man ska rida gångartsridning man ska inte hantera unghästar.
De är de som gäller för de flesta islandshästar idag.

Jag gillar inte den hanteringen men säger inte att den är dålig, men den faller bara inte mig i smaken.
Jag vill hantera unghästen, vill ha den inne om natten i en box och inte ute på lösdrift.
Jag vill ha min häst ute i stor hage med gräs i minst 10 timmar om dagen.

Kan visst tänka mig lösdrift men då vill jag ha tillgång till box, stall och så.

Man kan ha sin unghäst med andra unghästar under dagen så de får leka av sig och uppfostra varandra men endå få den dagliga och för mig viktiga kontakten och uppfostran från människan också..

Jag vill ha benslydd på min häst för utifall med snubblar till i skogen och skär upp benet.
Jag vill ha täcke eftersom jag har lite tid efter jobbet och hinner inte stå och borsta en lerig häst eller vänta 2 timmar på att en blöt häst ska torka
De behöver inte alltid vara antingen eller utan man kan ta 50/50

Jag vet att de är ytterst få islandshästägare som har sån syn som jag har däremot är de nästan alla hbl folk som har sina unghästar installade och hanterar dom..
Och jag är i grunden storhäst ryttare jag har som sagt bytt ras men inte åsikter.

Jag ser massa trevliga isisar på denna sida och tycker att alla tycks ta väl hand om sina häsatr de ser lyckliga ihop och vet ni vad? de är väl de som räknas=)

Trångsynt är jag ju inte.. alltid har jag inte gjort, tro mig jag har provat väldigt mkt innan ajg kom fram till ett sätt som funkade för mig att hantera hästar..

Jag har provat att släppa ut fölen för att bara få vara, när de sedan skulel verkas var 8:de vecka fick vi springa 3 timmar efter häsatrna som sket på sig när de såg oss i stort sett..
Människor va e de?:crazy:

När vi väl fick tag på dom reste dom sig upp var helvilda ville inte alls in. När hovslagaren hon fick man åka vante efter hästen som fick panik när hovslagaren tog upp bakbenen.
Efter 5 verkningar hade hovslagaren 1 eller 2 brytna revben ko minte ihåg hur många de var=(
Jag hade brännmärken på händerna var blå och gul över hela kroppen och allmänt slut.

Jag är inte så tuff som person att detta är ett sätt passar mig jag vill inte ha ont i magen varje gång hovis kommer och ska verka.

Kanske hade jag otur vem vet, men på de flesta stuterin jag praktiserat på som släpper unghäsatrna på lösdrift för att de ska uppfostra varandra har blivit såhär.

Så då kom jag till ett stuteri och när hovis skulel komma fick jag panik.NEJ inte nu igen och förberädde mig på ett par timmar av helvete.
Döm till min förvåning när stuteriägaren gick in i hagen tog in 1 åringen och ledde in hingsten i stallgången.Band upp den och hovslagaren tog upp bebnen och verkade, Jag släppte ut hästen och fick ja en ny som var likadan.

Jag var tvungen och fråga om hon hade pleggat alla hästrna inför hovis?

Hon tittade på mig och sa va?? nä varför skulle jag göra de?

Hon berättade då att hon hanterade alla föl från dag 1, grimma på och sen leda stoet och sedan att någon leder fölet bakom till och från hagen dagligen.
Borsta och ta upp hovarna dagligen samtidigt kolla igenom fölet efter sår.
Mer än så gjorde hon inte men de räckte för att häsatrna skulel bete sig så här.
ÅHHHH vad jag känner mig hemma här kände jag.. och efter de så har jag helt och hållet kört på detta vis.:)

Varför inte bara inse att alla människor är olika.

Sen kan man ju vända på steken, varför ska jag lyssna på folk när ingen lyssnar på mig? jag är inte helt blåst jag sitter inne med en hel del kunskap jag med.. Även om de tycks vara svårt att förstå!

Sen är jag långt ifrån bäst men de har jag aldrig sagt heller*fniss*

Tack för mitt ord ha en trevlig fortsatt söndag!

Mjo de var nog fel skrivet av mig.. självklart finns de trångsynta inom alla grenar och raser.
Men jag har märkt att de lutar mer åt ett håll på islandshästar..
Å visst är de hämskt även inom hoppning.
Jag som haft travare och så kommer man på en hopptävling folk kollar ner på en, vissa tränare vägrar träna travare osv.

Och komma med en travare på en dressyrtävling.. man blir nästan utskrattad du har ju ingen chans typ..

Nä kanske jag inte har men jag är inte här för att vinna jag är här för personlig utveckling!;)

Det finns ett syfte med att hästar går i hingstflock. Syftet är att få en glad, framåt och samarbetsvillig häst som gör sitt bästa för människan. Jag har träffat "hemuppfödda" hanterade islandshästar. De har ingen själ. De är bara en vanlig liten snäll tråkig ponny. Vill man ha en liten vanlig ponny finns det många raser att välja på ! Låt islandshästen få bevara sin själ och vara en islandshäst och leva som den alltid har gjort.

Men de där var väl endå elakt skrivet.. du påstår alltså att ALLA hästar som inte får växa upp i flock är livlösa/själlösa hästar??

Nu snackar vi okunskap och fördomar.:crazy:

Nej jag kan bara svara för mig och jag köpte islandshäst för att dom är så jäkla underbara.:love:

Jag tar lite från mitt tidigare liv som dressyrryttare och tar det jag gillar från isisvärlden.
Mina hästar går på lösdrift men med tillgång till boxar om det behövs.
Bete i jättemegastor hage gäller på sommaren i kuperad terräng, vila minst en månad/år.
Skos runtom med vanliga skor, besnkydd och ibland lindor vid ridning,kanske boots.
Dom klipps, inte shettisen nu då han står skadad.
Dom får krafftfoder(ja jag vet islandshästar som ej får detta)mineraler+fri tillgång på hö eller hösilage.
Vaccineras och då även mot boutolism.

Tränas i dressyr,hopp och islandsridning även lite NH.
Har täcke vid skitväder eller efter träning.
Jag kommer att hantera fölisen när h*n kommer, h*n kommer även gå i unghästflock.
Älskar dessa fantastiska hästar, och dom flesta Islandshäst människor är jättesnälla och har en sund syn på hästar.
Det är väl därför dessa hästar utmärker sig så!?:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar