Myten om ring i snöre

jennan

Trådstartare
Hej!

Hur många har provat detta på era ston??
Hur många gånger har det vart rätt kön sedan?

Egentligen var exakt ska man ha ringen någonstans ovanför hästen och hur långt ifrån?? Någon sa ovanför korset 10 cm, kanske stämmer??

Jenny

Sv: Myten om ring i snöre

Fin oxå en myt om en penna i snöre vid mage/flank? om den roterar åt ett håll så är det det o andra andra könet????

Spelar det nå'n roll när i dräktigheten man gör detta?
Går det bra att använda en förlovningsring, eller? :D

Kanske skulle ta och prova på stona ikväll! :)

jag provade när min var dräktig.. o d visade en hingst o hingst blev d.. =D hade ett vanligt halsband med liten berlock på.. ett hjärta.
o hade d vid flanken o ovanför ryggen.. visade hingst hela tiden..

Sök här på avel, så finns det en mega tråd från 2004 om detta ämne. Vi var många som testade våra ston förra året, och sedan hade vi den tråden att skriva i. Själv hade jag tvilling varning på mitt sto. Sonen fick att det skulle bli hingst och jag fick det till att det skulle bli ett sto. Vi fick 1 föl och det var en hingst. Har testat 1 gång tidigare och då sa det hingst och det blev det.

Hej!

Jag har nu försökt hitta en tråd om detta men fattar ej vad man ska söka efter mer, fick svar på olika trådar men inget som stämde...

Jenny

Senast ändrad:

Tråden heter (test sto eller hingstföl), försökte länka men det gick inte.

Nu har jag läst en del av tråden och det verkar som om det har funkat i 8 av 10 fall kanske, har ej läst allt eftersom jag har modem och det tar sin tid då.

Mina funderingar går nu på om jag ska göra det eller ej, vill man veta eller man vill ha det hemligt...

Jenny

Jag testade och skulle få ett stoföl enligt "ringen". Det blev dock (som jag önskade) ett hingstföl. Borde kanske testa i år också.

Provade på mitt sto ifjol då hon var dräktig. Pendeln sa sto, jag trode hingst och det blev hingst. :D

Prova på mit sto idag och fick inte riktigt ett klart svar som jag hoppas :crazy: med den visa mest hingst, börja först lite i cirkel men börja svänga mer o mer, prova fler ggr o svängde i bland mot stoet och i bland jäms sidan :smirk:
Fick oxå "utslag" på båda sidor :confused:

Ja ja det är i alla fall liv i den lille :)

Vi kollade om min häst var dräktig på 90 dygn med hjälp av ett tagelstrå och en söm fäst i änden. Han som gjorde det sa att hon var SUPERdräktig :D När vi kollade henne med UL var dräktig, han sa även att det blir ett stoföl, det var tydligt. (veterinären kollade lite konstigt när jag frågade om hon kunde se vilket kön det var innan hon fattade att jag skämtade :p )
Han gjorde testen på deras märrar i fjor och han hade rätt på 17 av 18 :bow: Hoppas han har rätt eftersom jag beställt ett chokladbrunt stoföl med 4 höga strumpor och perfekt stjärn :D

hej gjorde det när stoet var i ca 5 mån visa hingst
men en annan som håller på med pendel säger sto

så nu får jag göra det igen å jag tror hingst
första gången visa det lite otydligt kanske

Har inte provat den metoden, men skall prova!

Däremot har jag de senaste två åren haft en oslagbar metod! :smirk:
Vid ultraljudsundersökning har min vet kontaterat att mitt sto skulle få hingstföl, eftersom fostret låg i "hingtshornet". Tror att det är det vänstra hornet. Denna metod skall vara helt säker enligt henne, denna vet gör massor av dräktighetsundersökningar och brukar alltid ha rätt.

Båda åren har jag fått stoföl, min vet tror att mitt sto är någon slags tvärt om häst! :rofl: :rofl:

Nåja, alltså lätt att veta, säger vet hingst, så blir det sto!

Sådär, nu har jag testat! :bump:

Använde guldring i tagelstrå från respektive sto.

På båda stona gav den bara utslag på vänstra sidan. Ingenting hände på högra. Provade två gånger och fick samma svar.

Enligt pendeln ska min kallblodstravare få ett stoföl ! Fast jag trodde att cirkeln skulle vara större? Kanske var 2 cm i diameter? :confused: Nåväl. Det var en cirkel iallafall. Pendlade inte överhuvudtaget.

Araben ska definitivt få ett hingstföl ! För där var det ingen tvekan om saken. Ringen pendlade kraftigt! :)

ok vad bra :-)

hos människor kan man se genom hjärtljudet eller snabbheten
lägre hastighet en pojke å vice versa tös

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 674
Senast: ako
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025