Mysko vinkel på hoven

cowgirl81

Trådstartare
Har fått hem en islandshäst på 18 år som stått i en minimal hage i 2 år.
Upptäckte häromdagen att ena hoven fram har en väldigt märklig vinkel. Tror ni att det går att åtgärda.
32879476.jpg
[/url][/IMG]

Sv: Mysko vinkel på hoven

Om du menar att den är inåttåad så är det försent att göra något åt det. Måste åtgärdas som riktigt ung/föl. Det man får ha lite kolla på är hur den sliter hoven eftersom den belastar den ojämt. Verka insidan lite oftare t ex eftersom den belastar utsidan som då slits mer.

Har en travare som också är inåttåad på ena frambenet. Hon är 22 och har aldrig haft några problem med det, förutom att skorna slits mer ojämt fram i tån.

Det är omöjligt att svara på utan att se hästen i verkligheten.
Fråga är om det är eftersatt hovvård eller om den är sån i benställningen,eller växer så i hoven pga annan skada ?:confused:
Varför har den stått i liten hage i 2år?? Vanvård? Skada?
Snedheter i skelettet går inte åtgärda på en vuxen häst,man får se till så att den verkas korrekt utifrån hur den är i skelettets vinklar.
Men ibland stöter man på som jag gjorde för ett tag sen en islänning som såg extremt intåad ut,just den var sned i hovarna pga att nån kladdat med hovvård själv utan kunskap,hon hade bara verkat utsidorna:eek:.
Efter EN verkning slet hästen hovarna perfekt,och benaxlar och tåaxlar var spikraka..

Är hoven smalare/högre än den andra? Vad vet du om hästens historia skademässigt och hur hovvård skötts?
Din hovslagare är den enda som har chans att avgöra vad som är vad,på en bild på nätet är det omöjligt för oss att avgöra vad som är vad.
Jag vill se hur den är i vinklarna på upplyft ben,hur den rör sig,hur hoven växer /ser ut .Och sen det viktigaste av allt: hur den växer efter verkning fram till nästa verkning.;)
Ju inkorrektare hovar/häst ,desto oftare bör den verkas!

Har fått hem en islandshäst på 18 år som stått i en minimal hage i 2 år.
Upptäckte häromdagen att ena hoven fram har en väldigt märklig vinkel. Tror ni att det går att åtgärda.

Kan du ge en lite mera ingående förklaring på två saker.

1. vilken hov är det som du anser har en väldigt märklig vinkel ?

2. Kan du förklara exakt med vad det är i vinkeln som du uppfattar som väldigt märkligt???

En sak som jag undrar är,, vad är det som döljer sig under hovarna..;):angel:

Min mammas nordsvensk är intåad på båda frambenen. Han sliter betydligt mer på utsidan av hovarna vilket gör att hoven blir högre på insidan än utsidan. Om man inte åtgärdar detta regelbundet genom att raspa ned insidan så står han helt enkelt och lutar utåt (och blir hjulbent) pga den höga insidan, vilket självklart inte är nyttigt för lederna. Det är svårt att se på din bild hur det ser ut men det liknar lite det som händer med min mammas häst.

Menar du inte vad som döljer sig under de håriga benen?:o:rofl:
Snacka om "Fluffifluff";)

Njae,, jag menar att det är lite irriterande när man startar en tråd och inte ens förstår vikten av att ta en bild på ett plant underlag med den "mysko" hovvinkel i fysiologisk belastning där belastningen tas upp i benets styvaste riktning..

I just detta fall vore det mkt lättare att tala om vilken typ av stövlar,mönster och skostolek som avspeglar sig i snön. :crazy:

Skostorleken är mina 37,or :)
Kan ta kort imorrn när hon står på en skiva, Har ingen stallgång utan uteboxar med bädd.
Den hoven till vänster på bilden.
Ja hoven är ju inte rak, utan går inåt. :)

Hästen är ett 18 årigt islandssto som gått i liten hage i 2 år. Hon är även väldigt dåligt musklad. Så hon rids inte alls nu. Utan vi går promenader, klättrar där vi hittar backar och tömkör.

Min hovslagare kommer om ca 1 vecka, han har inte sett hovarna innan. Så ska höra med han om hur vi ska göra.

Lilla skutt, ja hoven är högre och smalare. Har mätt och skiljer nästan 0,5cm,

Njae,, jag menar att det är lite irriterande när man startar en tråd och inte ens förstår vikten av att ta en bild på ett plant underlag med den "mysko" hovvinkel i fysiologisk belastning där belastningen tas upp i benets styvaste riktning..I just detta fall vore det mkt lättare att tala om vilken typ av stövlar,mönster och skostolek som avspeglar sig i snön. :crazy:

Skriv så folk begriper! Skippa yrkessnacket.

Nja Korven, det här borde man kunna som hästägare.;) Speciellt om man vill fota hovarna, eller ta en diskussion med sin hovis vad sker med hästen, eller när man upptäcker ev problem. För det är utifrån den fysiologiska belastning som du har en chans att se om något börjar bli fel eller rätt med för den delen.

Ja det är omöjligt att se vad som är vad på din bild, våra hästar skulle kunna få de mest spektakulära utseendet på hovarna beroende på hur man fotar. En annan sak som skulle kunna bidra till konstiga vinklar på foto är att hästarna är överrörliga i sina ben och leder. De kan stå väldigt vridna i benen utan att det bekommer dem.

Så ja foton på hoven från fast underlag, framifrån där hästen ställs med belastningen rakt fram på bägge frambenen samt från sidan och gärna så rakt bakifrån som möjligt.

Då ska ja fixa det i morgon. Detta var mer ett snabbt foto då jag tyckte det var mysko. Har tittat på henne idag också vid olika tillfällen och står så med hoven alla gånger.
Men ska fixa bättre kort i morgon. :)

Nja Korven, det här borde man kunna som hästägare.;) Speciellt om man vill fota hovarna, eller ta en diskussion med sin hovis vad sker med hästen, eller när man upptäcker ev problem. För det är utifrån den fysiologiska belastning som du har en chans att se om något börjar bli fel eller rätt med för den delen.

Att du kanske kan det betyder ju inte att alla kan det. Därför frågar folk här. Annars vore problemet löst.

Senast ändrad:

Håller med "fysiologisk belastning där belastningen tas upp i benets styvaste riktning" är det absolut inte alla som förstår och inte heller nått man måste förstå som hästägare. Det går att skriva på ett sätt som folk förstår. Kan hovslagare och veterinärer inte göra sig förstådda är det nog dags för dom att tänka om,inte hästägaren. Man ska kunna föra en konversation med sina kunder utan att de ska ha gått 5 år extra i skolan...

Håller med "fysiologisk belastning där belastningen tas upp i benets styvaste riktning" är det absolut inte alla som förstår och inte heller nått man måste förstå som hästägare. Det går att skriva på ett sätt som folk förstår. Kan hovslagare och veterinärer inte göra sig förstådda är det nog dags för dom att tänka om,inte hästägaren. Man ska kunna föra en konversation med sina kunder utan att de ska ha gått 5 år extra i skolan...

Coari kör alltid med det uttrycket men kan inte översätta det, jag har frågat förr men inte fått nåt vettigt svar.
Nu har jag en bra hovis som snackar så man förstår men alla har ju uppenbarligen inte det.

Min hovis är guld värd. Förstår man inte så förklarar han igen och visar gärna vad han menar. :)

Coari kör alltid med det uttrycket men kan inte översätta det, jag har frågat förr men inte fått nåt vettigt svar.
Nu har jag en bra hovis som snackar så man förstår men alla har ju uppenbarligen inte det.
Förstår faktiskt inte heller varför yrkesmän ska måsta ta till så extrema fackord och fackbeskrivningar på sakers om kan beskrivas på svenska så alla förstår.

För iomed att de tar sig tid att skriva så må de ju vara av den anledningen att de vill lära folk? Eller vill de bara visa sig märkvärdiga?? Börjar ju undra.. :cool:

Tacka vet jag de fackmänniskor som har så mycket vett och vill tex hästarna och dess ägare så väl att de tar sig tid att förklara på ett språk och en nivå så alla förstår. För det är väl ändå det som är meningen? Inte att flasha med coolt språk som ingen förstår.. :crazy: Har faktiskt ingen respekt för folk som inte ens vill försöka göra sig förstådd. För nån stans måste de ju ändå förstå att en svensson inte kan alla medicinska termer av en anledningen. Eller tycker ni välutbildade att eran utbildning är onödig eftersom vi svensson utan utbildning ska förstå det ni tagit 5 år på er att lära er?

Fast i det här fallet hittar jag inga "fack" uttryck bara svenska ord som beskriver hur benet belastas :confused:
Vad skulle man då använda för att folk ska förstå, om inte svenska?

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka