My Dog 2019

Fler än jag som tycker @linnsan och Gripa ska ställa upp för "fulschäfrarna"? :p
Helga behöver konkurrans och exteriörvärlden behöver lite att haka upp sig på.

Varför skulle exteriörvärlden haka upp sig? Jag anser mig vara en del av den världen och det är extremt sällan man kommenterar när det dyker upp grå i ringen. Tvärt om faktiskt. De allra flesta tycker om att det blir fler schäfrar i ringarna.
Sen finns det alltid sursubbor men det gör det ju överallt och i alla sammanhang.
Jag skulle inte alls bli förvånad om Helga tar ett cert, men inte heller om hon åker ut på ett G. Det beror helt på domarens inställning som alltid.
Jag har hjälpt till att visa grå som fått både excellent och CK till ägarnas förvåning.

Om ni bara ställer ena dagen så skulle jag rekommendera torsdagen. Den domaren har tidigare gillat b-schäfer (eller iallafall inte Ogillat).

Okej. Men trist att dommare ska "gilla" en typ mer och därmed primera vissa hundar. Önskade att det var lika inför alla dommare och att det verkligen var hunden som spelade roll och inte dommaren.

Ska framföra detta till maken så får han avgöra.

Okej. Men trist att dommare ska "gilla" en typ mer och därmed primera vissa hundar. Önskade att det var lika inför alla dommare och att det verkligen var hunden som spelade roll och inte dommaren.

Ska framföra detta till maken så får han avgöra.

Visst är det så. Men det drabbas vi alla av. Många allrounddomare tittar knappt på schäfrarna oavsett modell.

Vi kommer nog inte till MD i år om inte jag åker ner bara för att ställa en av "våra! uppfödningar.

Varför skulle exteriörvärlden haka upp sig? Jag anser mig vara en del av den världen och det är extremt sällan man kommenterar när det dyker upp grå i ringen. Tvärt om faktiskt. De allra flesta tycker om att det blir fler schäfrar i ringarna.
Sen finns det alltid sursubbor men det gör det ju överallt och i alla sammanhang.
Jag skulle inte alls bli förvånad om Helga tar ett cert, men inte heller om hon åker ut på ett G. Det beror helt på domarens inställning som alltid.
Jag har hjälpt till att visa grå som fått både excellent och CK till ägarnas förvåning.

Vi blev ju rejält dragana i smutsen i olika fb-grupper när vi ställde Criga. Så illa att jag tillslut gick ur de flesta. Men även efter jag lämnat grupper skickade bekanta skärmdumpar på vad som skrevs om hunden. Det var riktigt otrevligt. Flera av dem som skrev var uppfödare.
Jag kan inte säga att det känns välkomnande.

Vi blev ju rejält dragana i smutsen i olika fb-grupper när vi ställde Criga. Så illa att jag tillslut gick ur de flesta. Men även efter jag lämnat grupper skickade bekanta skärmdumpar på vad som skrevs om hunden. Det var riktigt otrevligt. Flera av dem som skrev var uppfödare.
Jag kan inte säga att det känns välkomnande.

Nej det förstår jag och då förstår jag också att hornen växer ut på er och att ni vill "tvåla till" folket igen. Jag var ju på plats och såg Criga och tycker att hon vann välförtjänt.
Kommer hålla alla tummar jag har för Helga (och Gripa såklart), oavsett om vi är på plats som konkurrenter eller inte :banana:.

JAG och dom uppfödare som vi hänger med tycker bara det är kul när olika typer av hundar visas upp och drömmer om att vi ska kunna landa i mitten i någon slags samförstånd.

Mina horn har ju vuxit ut pga "diskrimineringen" man får när man vill komma in i någon skyddsgrupp med en e-hund, det är inte heller så jäkla kul. Jag har ju ganska höga ambitioner med Valkyria och det är inte helt lätt att få kompetent hjälp. Men dom som verkligen tittar på henne i arbete brukar kommentera att hon inte alls är som en exteriörare.

Nej det förstår jag och då förstår jag också att hornen växer ut på er och att ni vill "tvåla till" folket igen. Jag var ju på plats och såg Criga och tycker att hon vann välförtjänt.
Kommer hålla alla tummar jag har för Helga (och Gripa såklart), oavsett om vi är på plats som konkurrenter eller inte :banana:.

JAG och dom uppfödare som vi hänger med tycker bara det är kul när olika typer av hundar visas upp och drömmer om att vi ska kunna landa i mitten i någon slags samförstånd.

Mina horn har ju vuxit ut pga "diskrimineringen" man får när man vill komma in i någon skyddsgrupp med en e-hund, det är inte heller så jäkla kul. Jag har ju ganska höga ambitioner med Valkyria och det är inte helt lätt att få kompetent hjälp. Men dom som verkligen tittar på henne i arbete brukar kommentera att hon inte alls är som en exteriörare.

Hade de kritiserat hennes exteriör eller dommarens beslut så hade det varit ok för de kan mer om sånt än mig.
Men de började spekulera i hennes mentaliet. Visst, hon var inte bekväm där inne. Strax efter MD blommade värsta spökperioden ut och hon var rätt skum under den tiden. Hon hade heller aldrig varit ute i folksamlingar eller inne i några hallar. MD är ju rätt extremt. Och så sin syrra som stod vid kanten av ringen. Med facit i hand så skulle iaf inte Calibra varit med och Criga borde ha varit bättre förberedd.

I stället så letade några upp vår hemsida, såg att "aha...de håller på med IPO" och vips så gick spekulationerna att hunden var kuvad, felhanterad eller var kass mentalt. :(

Jag är inte alls sugen på att ställa Helga men maken vill. Han började sin bana med utställning och tycker det är kul om hunden har ett erkännande för sin exteriör.

Men så fint då. Helga har börjat fälla ur. Bara sen igår har 1/4 av pälsen på låren lossat.

Då är det nog även löp på gång inom 4-6 veckor.

Man ser hur tussarna hänger löst på låren på flera meters håll :meh:
MD känns rätt tveksamt nu.

IMG_20181205_124323_645.webp

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 579
Senast: fixi
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar