Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det blir äpplesaft och går utmärkt.Jag har ingen fruktpress men däremot en saftmaja.
Blir det äppelmust om jag hackar och kokar äpplen i den? Eller blir det saft? Går det öht?
Jag brukar köra vinbär till saft i den, men har aldrig provat något annat
Behöver er hjälp här känner jag
Det blir äppelsaft, vill du har must får du nog vända dig till ett musteri, det finns en hel del och de ökar i antal!Jag har ingen fruktpress men däremot en saftmaja.
Blir det äppelmust om jag hackar och kokar äpplen i den? Eller blir det saft? Går det öht?
Jag brukar köra vinbär till saft i den, men har aldrig provat något annat
Behöver er hjälp här känner jag
Hemkokt saft är en av de saker jag bittert saknar som diabetiker.
Must kan man göra själv med en juicemaskin, jag lyckades pressa 25 l must ett år som jag sen gjorde cider på.Det blir äppelsaft, vill du har must får du nog vända dig till ett musteri, det finns en hel del och de ökar i antal!
Njae...Man får väl dricka saft som diabetiker?
Äppelmust är äppeljuice, saft är saft, rårörd eller kokt som späds med vatten.Vad är skillnaden mellan äppelmust och äppelsaft?
MVH okunnig....
Men vad är egentligen skillnaden mellan saft och jos? Sockret?Äppelmust är äppeljuice, saft är saft, rårörd eller kokt som späds med vatten.
Jag tröttnade på att använda min juicemaskin och har köpt en riktig press istället. Förra året fick jag så lite frukt att det var ingen mening att ens inviga den, men i år dignar både äppel- och päronträden av frukt.
Juice har inga tillsatser.Men vad är egentligen skillnaden mellan saft och jos? Sockret?
Jag är med. Men...Juice har inga tillsatser.
Skillnaden är att must krossas och pressas alternativt går det att använda en råsafts centrifug. Musten innehåller fruktkött och är grumlig. Den kan även silas men den är ändå fortfarande kallpressad. De mer nitiska säger att det inte är must om den silas utan att det blir då äppeljuice. Här går åsikterna isär.Men vad är egentligen skillnaden mellan saft och jos? Sockret?
Men vad händer om man kokar äpplen i en saftmaja utan att ha i socker?Skillnaden är att must krossas och pressas alternativt går det att använda en råsafts centrifug. Musten innehåller fruktkött och är grumlig. Den kan även silas men den är ändå fortfarande kallpressad. De mer nitiska säger att det inte är must om den silas utan att det blir då äppeljuice. Här går åsikterna isär.
Många äppeljuicerr i affär är framställda från koncentrat. Det är däremor inte must, den är alltid färskpressad. Äpplen som kokas i saftmaja blir äppelsaft. Socker behöver inte tillsättas i must, den är oftast väldigt söt, som att dricka ett äpple
Njae...
Inte vanlig "saft" dvs den man kokar i en saftmaja och sockrar och häller på flaska. Just den där kokta smaken av jordgubbar, hallon, körsbär eller äpple. Den får man inte om man använder sötningsmedel och fryser saften. Det blir inte samma sak.
Du får osötad saft?Men vad händer om man kokar äpplen i en saftmaja utan att ha i socker?
Det kan man absolut göra. Då blir saften helt enkelt mindre söt. Must däremot skötas som regel inte.Men vad händer om man kokar äpplen i en saftmaja utan att ha i socker?
För att få kallas juice får det inte finnas tillsatt socker. Juice går att kallpressa och sila men det finns särskilda regler för hur man får tillverka juice från koncentrat. Juicen ska kondenserad i en särskilt reglerad process. Sedan ska den spädas enligt särskillda regler som återställer den ursprungliga volymenför att få kallas juice i handeln. Saftmaja uppfyller inte kraven och då blir det äpple dryck eller äppelsaft. Äppeldryck i handeln får både vara utspädd, innehålla tillsatt socker och tillsatta aromer. Juice och must innehåller mycket socker redan från början, den är rejält söt. Hur mycket beror på äppelsort och mognad.Det kan man absolut göra. Då blir saften helt enkelt mindre söt. Must däremot skötas som regel inte.
När musten pressas får man ett utbyte på kanske 65 % ibland mer beroende på sort och teknik. Massan som blir över är varken god eller söt. Den kan används som djurfoder men jag vet inte hur bra hästar tål den.För att få kallas juice får det inte finnas tillsatt socker. Juice går att kallpressa och sila men det finns särskilda regler för hur man får tillverka juice från koncentrat. Juicen ska kondenserad i en särskilt reglerad process. Sedan ska den spädas enligt särskillda regler som återställer den ursprungliga volymenför att få kallas juice i handeln. Saftmaja uppfyller inte kraven och då blir det äpple dryck eller äppelsaft. Äppeldryck i handeln får både vara utspädd, innehålla tillsatt socker och tillsatta aromer. Juice och must innehåller mycket socker redan från början, den är rejält söt. Hur mycket beror på äppelsort och mognad.