Musta äpplen? Päron?

@Luff vi har också i huvudsak päron hemma som kaj inte alls vet vad jag ska göra av... Saft kanske, för en saftmaja har jag.
Must verkar inga musterier göra på päron.
 
Vi har ett lokalt musteri som gör en sommarmust på 75 % äpplen och 25% päron.

Vi hade också i päron i musten vi gör förra året. Har inga exakta proportioner men uppskattar att vi nog också hade i 25-30 % päron och resten äpple. Jag vet inte om jag tycker att jag märker någon tydlig skillnad med päron i, mest att det känns bra att ta tillvara på dem. :)
 
Vi mustar (som nybörjare). Vi gjorde en ren päronmust, och gör nu en omgång cider av en blandning av äpple och päron. Jag har förstått det som att päronmust ofta blir lite för ointressant i smaken för att det ska vara "värt" att göra just på. Men hade också testat kanske 25% päron och resten äpple.
 
Det är ju någonting med att päronmust får sämre hållbarhet på grund av låg syrahalt. Så antingen ska en ha i 3.5 g citronsyra/liter päronmust eller blanda med äpple. Men det står ingenstans HUR lite äpple som är gränsen. Nåja, denna helgs mustning räddades av sonens äpplen så det blev nog 50/50. Men det är massor av päron kvar på träden...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp