Muskler vid rygg och manke

Sv: Muskler vid rygg och manke

Jag blir lite osäker på vad du menar när du säger att den ligger "nära manken". Jag tror inte heller att du har rätt sadel... Den sadel jag har till min häst går ut från hästen under framvalvet, den ligger alltså inte alls på det område där dina gropar är, inte i själva groparna iallafall. Om sadeln ligger i groparna kommer inte hästen att använda de musklerna fullt ut, eftersom det innebär att musklerna måste trycka undan sadeln. Lösningen innan den sadeln var att rida barbacka (har en pad) flera gånger i veckan, dressyr ffa och varva med avsutten träning o uteritter, så att hon inte blev öm i ryggen. Hon har breddat sig rejält och är i princip lika rund bakom manken som längre bak, dock hade hon inte alls lika stora gropar som din häst (och inte de ryggproblemen heller). Kan du inte vika en filt och spänna fast med en gjord och variera? Sätt dig liite längre bak så du inte trycker ner ryggen bakom manken och så rider du dressyrpasset så. Sedan tittar du efteråt om groparna är större eller mindre efter ridpasset, ofta ser man rätt väl på hästen vilka muskler som jobbat.

Självklart har jag gjort ngt åt det!!:cool: Det är en som knäcker rätt rygg, leder m.m ungefär 2-3 gåmger per år.. Alltså går det ca fem månader så får hon två behandlingar sen går det fem månader så får hon tbvå behandlingar..Plus att om hon känns konstig eller ofräsch längre än tre dagar rimger jag honomäven då. Dessutom masseras hon utöver detta 1-2 gånger mellan varje "knäckning" så hon får allt massage..:D Plus att jag själv masserar in arnica efter dagar med dåligt väder eller hård ridning.
Självklart så är ju hennes välbefinnande viktigast och det har alltid gått i första hand och kommer alltid att göra..

Dessutom vill jag tillägga att när detta upptäcktes fick hon ca 8-10 behandlingar för att få ordning på alltihopa sedan har vi ökat intervallerna allteftersom.

Nu är hon i stort sett helt bra, så länge hon hålls varm, rids ordentligt och får tillräckligt med massage. De dagar jag vet med mej att hon förmodligen är stel (efter regniga dagar m.m.) står hon och vilar med ngt tjockare täcke plus liniment eller ut och skrittas..Sadeln är det INGET fel på..Har provat och provat och den här ligger bra..Med alla andra bomsadlar har hon vart som tokig när man sitter upp men med denna är hon mkt bättre och bryr sej inte hur mkt du än krånlar i stugbyglar m.m när man väl kommit upp. Så den passar, hon har godkänt den själv.. :D

Läs tidigare inlägg jag skrev, orkar inte skriva typ samma sak igen..:)

Japp halsen är lååångt ner, förutom det så stretchar jag henne även efter ridningen själv..

Nejdå, tog det inte så heler, ville bara förklara att jag höll absolut inte med den som sade så..:)

Det var hmm, hade en sadel som passade i början men när hon började muskla upp sig butte vi igen så senaste gången var i mars, knappt ett år sen men den som bommen var av på byttes bort för två år sen drygt. Självklart har hon blivit bättre men groparna är inte heeelt borta. Det är ca 15% kvar av de som en gång var där men som sagt det är ffa 15%.

Sadeln ligger bra..:smirk: Flera som har kollat, alla säger samma sak. När jag säger att den ligger nra manken så menar jag att men får knappt in tre fingrar mellan manken och framvalvet men med paden ligger den perfekt och vi trivs bra med den båda två. Det MÄRKS på henne när hon inte tycker om en sadel, då skulle hon aldrig någonsin kunna slappna av vilket hon gör med denna och då har jag provat flera som jag tyckt legat bra men hon tycker bara om denna så därför behåller jag den..:)

Jag tror som sagt att hästen kommer "rätta till sej" i samma takt som resten av kroppen blir bättre. Att den är helt bra kan vi ju utesluta eftersom du själv skrev att det var "lite för mycket begärt" har du uteslutit för lite protein eller näring i fodret?

På hästen jag skrev om blev det markant skillnad på halsen efter bara ett par månader... Från kvastskaft till nordis om man säger så ;) vad gäller överlinjen också.
Den största skillnaden vad gäller halsen skedde i samband med foderbyte (fri tillgång på hö) och då hade den redan blivit VÄLDIGT intensivt behandlad ett par månader och riden hyfsat "bra" i den mån det gick att kräva något på den hästen med tanke på skicket den varit/var i.
Jag gissar på att den har någon låsning kvar, eventuellt i halsen men jag är absolut ingen expert utan det är bara en gissning. Eller att det faktiskt inte räcker med att sadeln passar.

Jo jag hoppas, det..Nej tror inte att det är för lite näring i fodret, fri tillgång på bra hö och kraftfoder.
Jo det har blivit stoooor skillnad på henne men et vill inte bli riktigt bra, så jag undrar om det går att få henne så bra med tanke på hur hon har haft det.

Mycket möjligt att hon har ngn låsning kvar, kiropraktor kommer och knäcker om två veckor igen. Men jag tror inte det eftersom hon inte har byggt upp sej på hela tiden..Eller ja det är klart att det är en hel del smågrejor, det brukar det alltid vara men känns inte som det skulle vara ngt större denna gången, å hon går bättre än någonsin i ridningen just nu. Vilket hon inte brukar göra om det är minsta lilla hon störs av i kroppen.

Ett tips också är att det är bra att variera vem/vilka som behandlar och typ av behandling ibland. Har du hittills anlitat kiropraktor + massör skulle du alltså kunna leta upp en bra Equiterapueft för att få en annan vinkel av det hela.
Jag tror nog fortfarande lite på sadeln, det är otroligt svårt att få den att inte störa. Är det viktigt för dej att den musklar upp sej vid manke/bakre delen av halsen så skulle jag nog testat att rida barbacka eller med barbackapad/bomlös sadel nån månad eller två. Eller bara jobba från marken.
Hur bra sadeln än passar kan den alltid störa i vissa lägen.

Jo det gör jag redan, de gör såå olika så det blir bäst resultat så..Har tre olika som grejar med olika grejjer..En som knäcker med hammare och klubba och masserar alltihop, ja han gör allt som behövs..En som masserar och trycker på vissa ställen så hästen står som drogad en som bara masserar vanligt..Vet inte vad de lika kallas men så gör dom iaf..:D
På henne GÅR det inte att ha en sadel somm inte passar och fortfarande ha en häst som det går att sitta upp på överhuvudtaget, jag lovar..:crazy: Köpte en sadel som jag tyckte sg bra ut, men hon gillade den INTE och kunde inte slappna av överhuvudtaget när man red, var spän som en fiolsträng. Störs hon av ngt kan hon INTE slappna av..
Rida barbacka är ingen idé, skumpig travhäst..;) Så isf skulle vi bara kunna skritta å då skulle hon bli tokig efter en vecka..:cool: *tokhäst* Funderat på en barbackagjord men tycker inte det verkar så bra ändå eftersom man inte direkt födelar trycket när man rider babacka, blir ju ganska mkt tryck alldeles under sittbenen och det kan jag inte tänka mej r så bra..Bomlöst hade säkert vart väldigt bra men ve ingen som jag kan låna av, sen kan jag inte köpa en, kostar alldeles för mkt..:crazy:

Funderat på en barbackagjord men tycker inte det verkar så bra ändå eftersom man inte direkt födelar trycket när man rider babacka, blir ju ganska mkt tryck alldeles under sittbenen och det kan jag inte tänka mej r så bra..

Enligt min vet så skadar du inte hästens rygg genom att sitta "barbacka" eller med padd, då du inte sitter stilla på ett o samma ställe hela tiden, du rör ju på dej o sitter inte fast som en sadel gör.

Men jag har ett tips du kan testa, en grej som jag annvänder mej av nu när jag e sadellös.

Ta ett schabrak en gelpadd o en fårullspadd(eller liknande) o sen en longergjord på, du sitter som gjutet o gelpadden fungerar stötdempande. Jag trodde allt skulle glida iväg men nej det ligger på plats efter en 2 timmars tur med galopp o klättring i backar osv.

Här kommer en bild på min häst med "sadeln" o då har vi ridit i ca 30-40 min. Fast på bilden har jag stigläder o ingen padd, nu har jag padd o inga stigläder.
DSC06589.jpg
[/IMG]
DSC06588.jpg
[/IMG]

Kolla om det finns någon i din närhet som har Bomlösa sadlar, eller någon affär du kan låna hem och prova av, i din närhet.

Kolla sedan på olika annonssidor på begagnade Bomlösa/Bomfria sadlar! :)

Nehe, har jag alltid trott..Alltid lär man sej ngt nytt..:)
Låter kanon, men har ingen longergjord..:( Sen så veeet jag att sadeln passar och fungerar som den ska, annars KAN hon inte gå ordentligt..Hon är en häst sopm efter det som hände absolutinte tål att något ligger fel på yggen, minsta förändring och hon blir tokig. Har jag dragit ett hål för lite så exploderr hon, har jag dragit ett hål för mkt exploderar hon. Rider man utan gelpaden blir hon jättestressad så tro mej detta är en häst som säger ifrån nä hon inte trivs.

Chivita: Ingen som använder bomlöst häromkrin, liiiiten stad med fåå hästintresserade, samma sak med affärerna, de säljer begagnade skitsadlar för 800 typ..:smirk:

Sen vil jag också tilägga att den här hästen, avskyr när man sitter upp p.g.a. det somvar med hennes sadel. Hon sparkar bakut och slänger sej hit och dit (NEJ, hon har inte ont i ryggen ffa) så därför är det ganska svårt at sitta upp barbacka lr med ngt annat som man inte har riktigt fäste i lr som inte sitter fast ordentligt p hennes rygg. :crazy: Det är också en anledning till att jag inte är så pigg på barbackaagjord/barbacka m.m. Hoppas ni förstår..

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 297
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 345
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar