Muskler vid rygg och manke

Sv: Muskler vid rygg och manke

95johsv skrev:
Min häst hade sådana gropar förut. Berodde på att han var totalt muskelfatting. Inget missanpassat alltså utan "bara" inga muslkler. De groparna försvann inte förrän underhalsen försvann. Så jag hade inte räknat med att de är helt borta förrän underhalsen är det.

Bara för att kunna jämföra med en till häst...

Min uppfattning är som sagt att det försvinner när de får bra kost, när de lärt sej söka sej femåt nedåt och när spänningarna försvunnit.
Bara beröm från min sida, då har du ju uppenbart lyckats förbättra hästens allmäntillstånd :)

Så alltså sammanfattningsvis, gropar=dåligt
Men är det säkert att det faktiskt går att få bort dom om vi säger att hästen har gått med en sadel som låg fel i fyra år? Min häst får massage regelbundet, ca två gånger per år med knäckandes hit och dt Och Ungefär varannan månad massage på bara muskler m.m. För Pärlas ygg såg ungefär ut som den som var med på bild, men sörre gropar tkr jag. Vad var det för fel på den hästens sadel? Så kanske man kan jämföra lite..:crazy:

Express_Pearl skrev:
Så alltså sammanfattningsvis, gropar=dåligt
Men är det säkert att det faktiskt går att få bort dom om vi säger att hästen har gått med en sadel som låg fel i fyra år? Min häst får massage regelbundet, ca två gånger per år med knäckandes hit och dt Och Ungefär varannan månad massage på bara muskler m.m. För Pärlas ygg såg ungefär ut som den som var med på bild, men sörre gropar tkr jag. Vad var det för fel på den hästens sadel? Så kanske man kan jämföra lite..:crazy:

Min häst har gått med för smal bom. När han fick sadeln (nyss fyllt 5 år) låg den bra, vi börjde ju träna mer eftersom att han blev äldre o med träningen kommer ju självklart muskler, till slut så blev det så mycket muskler att dom inte länger fick plats o jag märkte inte det, så tillslut började dom förtvina istället. Det tog ca ett halvår för mej att börja reagera på att hans rygg såg sämre ut än dom andra hästarna i stallet, men jag tänkte att jag bara såg i syne så det gick ett halvår till o nu då så har det gått för långt o jag känner mej dum så klart som inte lyssnade på mej själv från första början, då kanske vi hade sluppit det här. Som tur e hann han ej fått ont av sadeln. Nu är det sadelförbud tills den nya kommer(hoppas att den kommer passa) o bygga ryggmuskler med körning o barbacka ridning o arbete från marken som gäller.

Sadeln är väldigt ofta boven till hältor, ryggont osv.

Nej han får inte massage men visst det kanske skulle påskynda proceduren lite?

Hur mycket får du betala för massagen?

Ah okej..Men om min har haft en sån dålig sadel så länge, går dte att rätta till då..Dessutom är ju hon lite äldre än idn ..
För hennes rygg var rejält risig när det upptäcktes, sju (!) förskjutningar i syggen, förslitningar i muskler och inflamm. i hela manken, ryggen, länden typ..:crazy: Så hur mkt kan man kräva egentligen?

Express_Pearl skrev:
Ah okej..Men om min har haft en sån dålig sadel så länge, går dte att rätta till då..Dessutom är ju hon lite äldre än idn ..
För hennes rygg var rejält risig när det upptäcktes, sju (!) förskjutningar i syggen, förslitningar i muskler och inflamm. i hela manken, ryggen, länden typ..:crazy: Så hur mkt kan man kräva egentligen?

Alltså jag e inget proffs men om din häst hade varit min hade jag helt klart gett det hela ett försök, jag hade iaf inte haft kvar den sadeln på den hästen om den orsakat så mycket problem.

Jag skulle sett till att hästen blev fräsch igen, så den kan börja ridas. Kanske du måste göra mycket arbete från marken typ tömköra, gå ut i skogen i besväligt trerräng o med backar att klättra i, longera(löslongera), sen börja rida barbacka men kanske med någon padd under så det blir lite stötdempande för hästens rygg.

Men jag fattar inte det hela riktigt, har hästen ont nu? eller har den hafft dom problem du nämnt?

Klart jag har försökt:D Sadeln åkte in i brasan så fort jag fått reda på att bommen var av och behandlades då 7 gånger blev bra, sattes igång och reds in så ordentligt som en 13åring kan rida in en häst..:angel:
men nu har vi en adel som passar med e gelpad emellan som xtra skydd och så går hon ordentligt lugnt och sansat nästan jämt. Men musklerna vill inte komma, eller jo dom har kommit..Men hon är inte så bra som jag tkr hon borde vara vid det här laget..

Det rä alltså ca två år sen hon började ridas igen.."groparna" har fyllts ut lite men det är fortfarande gropar kvar.. förstår du hur jag mena?

Express_Pearl skrev:
Klart jag har försökt:D Sadeln åkte in i brasan så fort jag fått reda på att bommen var av och behandlades då 7 gånger blev bra, sattes igång och reds in så ordentligt som en 13åring kan rida in en häst..:angel:
men nu har vi en adel som passar med e gelpad emellan som xtra skydd och så går hon ordentligt lugnt och sansat nästan jämt. Men musklerna vill inte komma, eller jo dom har kommit..Men hon är inte så bra som jag tkr hon borde vara vid det här laget..

Det rä alltså ca två år sen hon började ridas igen.."groparna" har fyllts ut lite men det är fortfarande gropar kvar.. förstår du hur jag mena?

Jag förstår. Men som jag tyckte när jag börjde fundera på min hästs muskler så var det att sadeln låg ju bra, o ja det gjorde den när ryggen hade format sej efter sadeln, bommen känndes inte trång o sadeln låg an längs hela ryggen men den var för liten så det hela var helt fel. Kan du inte fråga någon i ditt stall vad dom tycker om sadelns läge på din häst?

Sen något du kan fundera över: Om du kollar på din häst med sadel på, sen tänker du dej att där groparna är ska det vara muskler egentligen, är det verkligen inte trångt då?

Rör sej, beter sej hästen annorlunda när du rider barbacka? Inte just bara i steget utan hur är den i munnen osv?

Kanke du till o med redan nu kan komma på nått så här på rak arm när du börjar fundera lite?

Min häst visade inget obehag av att sadeln låg där men han gick mycket bättre barbacka.

Nope, sadeln ligger bra..Flera som har kollat och alla säger samma sak..:) Blir inte hellre bättre barbacka, snarare sämre då hon spänne rsje så då..så sadeln är det inget fel på, kollad flera gånger ny omstoppad lr ja det var väl typ 3 månader sen och den ligger lite nära manken men ligger helt perfekt om jag har gelpadden under, när hon inte har dom goparna tkan jag tänka mej att sadeln passar utan padden..:idea:

Fick höra en gång att det vissa kallar "grop bakom bogbladet för att sadeln sitter felaktigt så hästen ej kan utveckla fina muskler där"
kallar vissa för "bra sadelläge"

Fick höra detta av Veterinär.
Så jag säger som de andra: musklerna fattas där och om det beror på för lite träning eller beroende på dålig utrustning, det vet ju bara du, eller hur?!

Lycka till, detta problem tror jag att de flesta någongång kommer eller har upplevt!

Jag med..

Hmm nja det tycker jag väl inte kanske det där med bra sadelläge..:crazy: Aningen så beror det på fel träning då hon inte går som en klocka jämt, men det tror jag inte..Vet hästar som går bra mkt värre än henne som inte haft minsta lilla grop..Men utrustningen..Ja det skulle va de gamla isf, för den nya passar..Men kan det sitta kvar så länge?

Hur löste du ditt prolem?

Jag betalar 400kr /gång. Tar oftast ett par timmar... Hon är noga min massör!

Det hjälper massor. Framförallt att få musklerna såpass avslappnade att blod etc kommer fram ordentligt och kan föra med sig närign etc samt ta bort slagg. Min häst har mycket lättare att ta till sig träning efter han började få massage. Han masseras var 4-6 vecka.

Express_Pearl skrev:

Om man vill fortsätta rida hästen med gott samvete är det väl bättre att känna att man gör något åt det?
Behandla med ET varannan månad, ge djävulsklo tillfälligt för inflammationer, ge massage nån gång ibland osv. Kombinerat med "bra" ridning kan man komma långt. Och hästens välbefinnande tycker jag är viktigast, förbättrar man allmäntillståndet så kommer den känna sej bättre även om den aldrig blir helt bra.

Min förra kuse var nog värre än så när jag fick honom och då var han 13. Var väl låst i typ hela ryggen och halsen (kunde inte böja halsen alls), ett ledband som låg fel, höfterna och bäckenet var snett, ett tornutskott låg fel, osv..
När den travade körde den upp huvudet i vädret och vred hela kroppen, dessutom kunde den plötsligt börja gå jätteorent (berodde dock på ryggen/höfterna, inte på hälta).
Efter 4 månaders behandling var den MYCKET bättre. Inte helt bra. Efter ett år var den nästan helt bra, men självklart var det svårt att inte få återfall vad gäller vissa grejer. Om den hade behandlats nåt halvår till och blivit tränad under den tiden tror jag den hade varit som vilken fräsch häst som helst.

Express_Pearl skrev:
Hmm nja det tycker jag väl inte kanske det där med bra sadelläge..:crazy: Aningen så beror det på fel träning då hon inte går som en klocka jämt, men det tror jag inte..Vet hästar som går bra mkt värre än henne som inte haft minsta lilla grop..Men utrustningen..Ja det skulle va de gamla isf, för den nya passar..Men kan det sitta kvar så länge?

Om hästen redan har stora problem med ryggen är nästan bomlöst enda alternativet. Annars kommer den fortfarande känna sej liite "låst" på så vis att den inte kan röra på ryggen som den vill och det behövs för att den ska kunna bli fräsch.
Inte helt omöjligt med bomsadel men du skulle jag vara riktigt j*vla noga med att den passar och ta ut sadelmakare/utprovare typ var 4:e månad.

Problem från tidigare dåligt passande sadlar fixar oftast inte till sej av sej själv. Isåfall tar det lång tid. Men det beror mest på HUR dåligt sadeln passade och hur länge och hur mycket den användes. Så det kan vara väldigt olika.

Den kusen som jag skrev om i förra inlägget blev tokförbannad och hoppade jämfota och sparkade bakut om man la på en sadel han tyckte hade minsta lilla tryckpunkt! Eller var minsta lilla hård på undersidan. Inte ens alla bomlösa fungerade. Och hade man en sadel som han tyckte kändes bekväm protesterade han inte (bara när man skulle dra gjorden om man inte hade resår ;) )

En till sak att fundera över:
När du rider hästen framåt/nedåt, sänks bakre delen av halsen då? Det är en ganska avgörande del för om häste stretchar ut eller inte :p

95johsv skrev:
Jag betalar 400kr /gång. Tar oftast ett par timmar... Hon är noga min massör!

Det hjälper massor. Framförallt att få musklerna såpass avslappnade att blod etc kommer fram ordentligt och kan föra med sig närign etc samt ta bort slagg. Min häst har mycket lättare att ta till sig träning efter han började få massage. Han masseras var 4-6 vecka.

Nu har jag oxå bokat tid med massör, så det ska bli spännande o se vad hon säger om honom, om sadeln han haft har gett spänningar, o sen se om han känns annorlunda o rida.

Hon som jag ska ta ut kostar 430 kr o en behandling tar ca 1 timme.

Min hade ochså sådana gropar pga att muslerna tvingats tillbaka pga att sadeln tryckte. (köpte en bomlös och groparna var borta på 14 dagar)

Express_Pearl skrev:

Byta häst? :d

Nä, den hästen som hade värst sådan gropar som jag haft böt vi sadel till åtskilliga gånger men det som fungerade bäst var att rida barbacka...men sen upptäckte vi den bomlösa sadeln och sedan vart hon finare.....
Med rätt träning och bra utrustning kan man åstakomma bra saker.

Den hästen jag har idag hade även han gropar då han kom till mig och honom började jag rida med bomlöst direkt och har efter det inte haft några större besvär.
Klart att han har en lite grop men inte som innan....

Red honom 1 gång i början barbacka och sa att det kulle jag aldrig göra igen men efter ett halvår så provade jag igen och det var en helt annan häst.

Det där med bra sadelläge, det hörde som sagt jag av en anna person och var inte riktat mot dig....:smirk:

Tog som sagt minst ett halvår innan han blev fin i kroppen och groparna började bli mycket mindre....hur länge var det sedan ni bör utrustning?

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 297
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 345
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar