Sv: Muskla ryggen
Snodd är utmärkt till att få en häst seg i handen, ja.
Som det gamla talesättet går - en ryttare som är tillräckligt skicklig för att rida med hjälptyglar behöver inga hjälptyglar. För övriga blir det en för konstgjord placering av huvudet där man i bästa fall lär hästen knäcka av.
Rida med gummisnodd i nedförsbacke känns f ö som en säkerhetsrisk om man gör det för att hästen har svårt att gå bra i nedförsbackar - man rubbar hästens egen balans, och med ryttare på ryggen behöver dom mycket balans i nedförsbackar.
Därav att det ger så mycket om hästen hittar den balansen (balans med ryttare på ryggen = samling).
Jag sätter hellre på en snodd om inte ryttaren är rutinerad. Själv använder jag enbart graman de ggr jag vill ha hjälp av en hjälptygel. Men jag skulle inte rekomendera den till alla.
Många hästar blir dessutom hjälpta av en snodd om dom blivit rädda att ta stöd på bettet, då dom kan "seg-dra" och testa lite på snodden. Sen blir det lättare för ryttaren att få hästen att ta kontakt istället för att man ska behöva börja med att dra till sig kontakt som det kan bli för en del..
Snodd är utmärkt till att få en häst seg i handen, ja.
Som det gamla talesättet går - en ryttare som är tillräckligt skicklig för att rida med hjälptyglar behöver inga hjälptyglar. För övriga blir det en för konstgjord placering av huvudet där man i bästa fall lär hästen knäcka av.
Rida med gummisnodd i nedförsbacke känns f ö som en säkerhetsrisk om man gör det för att hästen har svårt att gå bra i nedförsbackar - man rubbar hästens egen balans, och med ryttare på ryggen behöver dom mycket balans i nedförsbackar.
Därav att det ger så mycket om hästen hittar den balansen (balans med ryttare på ryggen = samling).