Muskla ryggen

Sv: Muskla ryggen

Jag sätter hellre på en snodd om inte ryttaren är rutinerad. Själv använder jag enbart graman de ggr jag vill ha hjälp av en hjälptygel. Men jag skulle inte rekomendera den till alla.
Många hästar blir dessutom hjälpta av en snodd om dom blivit rädda att ta stöd på bettet, då dom kan "seg-dra" och testa lite på snodden. Sen blir det lättare för ryttaren att få hästen att ta kontakt istället för att man ska behöva börja med att dra till sig kontakt som det kan bli för en del..

Snodd är utmärkt till att få en häst seg i handen, ja.
Som det gamla talesättet går - en ryttare som är tillräckligt skicklig för att rida med hjälptyglar behöver inga hjälptyglar. För övriga blir det en för konstgjord placering av huvudet där man i bästa fall lär hästen knäcka av.
Rida med gummisnodd i nedförsbacke känns f ö som en säkerhetsrisk om man gör det för att hästen har svårt att gå bra i nedförsbackar - man rubbar hästens egen balans, och med ryttare på ryggen behöver dom mycket balans i nedförsbackar.
Därav att det ger så mycket om hästen hittar den balansen (balans med ryttare på ryggen = samling).

Snodd är utmärkt till att få en häst seg i handen, ja.
Som det gamla talesättet går - en ryttare som är tillräckligt skicklig för att rida med hjälptyglar behöver inga hjälptyglar. För övriga blir det en för konstgjord placering av huvudet där man i bästa fall lär hästen knäcka av.
Rida med gummisnodd i nedförsbacke känns f ö som en säkerhetsrisk om man gör det för att hästen har svårt att gå bra i nedförsbackar - man rubbar hästens egen balans, och med ryttare på ryggen behöver dom mycket balans i nedförsbackar.
Därav att det ger så mycket om hästen hittar den balansen (balans med ryttare på ryggen = samling).

För mig (och många andra som jag respekterar för deras syn på träning) har snodd hjälpt mkt. Jag har tidigare longerat min häst mkt med snodd för att få henne att koppla av och på egen hand ta stöd mot ett bett. Jag har även nästan alltid graman på när jag rider ut för att hon är lite het och stirrig. Om ngt tar emot när hon kör upp huvet sänker hon sig igen och endorfin utlöses. (Huvud hals i låg position = endorfiner i hjärnan, huvud hals i hög position = adrenalin i hjärnan.) Kan man använda hjälptyglar vid rätt tillfälle och med en stor portion förnuft har man mkt att vinna i många fall, det är jag helt övertygad om.

Och jag har aldrig en snodd åtdragen, har alltid på längsta möjliga bara för att visa vägen, det blir alltså aldrig nån balansrubbning när hästen går nerför.

kl
(jag har inte läst alla inlägg...)

Klassiska är att klättra, ut i skogen, tips är att göra det under promenad, så kan hästen bara koncentrara sig på sitt + du får träning också.

Skritt är gångarten som bygger mest, speciellt ryggen. Underskatta inte skrittjobb. Galopp är också bra i rygg syfte. Skitt-galopp-skritt övergångar är riktigt bra.

I trav är ryggen i ett statisktläge - svårare att bygga muskler.

Glöm inte att ta det lugnt också, vila är en viktig del i att bygga upp muskler.

För mig (och många andra som jag respekterar för deras syn på träning) har snodd hjälpt mkt. Jag har tidigare longerat min häst mkt med snodd för att få henne att koppla av och på egen hand ta stöd mot ett bett. Jag har även nästan alltid graman på när jag rider ut för att hon är lite het och stirrig. Om ngt tar emot när hon kör upp huvet sänker hon sig igen och endorfin utlöses. (Huvud hals i låg position = endorfiner i hjärnan, huvud hals i hög position = adrenalin i hjärnan.) Kan man använda hjälptyglar vid rätt tillfälle och med en stor portion förnuft har man mkt att vinna i många fall, det är jag helt övertygad om.

Och jag har aldrig en snodd åtdragen, har alltid på längsta möjliga bara för att visa vägen, det blir alltså aldrig nån balansrubbning när hästen går nerför.

Smaken är som baken. Det du beskriver brukar jag lära kusarna utan hjälptyglar och utan något "segt" som inte ger eftergift exakt i rätt ögonblick.

när jag tog hem min häst var han inte så musklad, det ändå jag har gjort är att klättra i skogen, ridit jättemkt barbacka, bytt sadel :)
tränaren sa att han fått jättefina "filéer" längs ryggen och att hon önskade att hennes häst såg ut så ;)

cavaletti(gärna upphöjt)klättring,tömkörning,rid bland stock och sten i blåbärskogen ja vad man nu kan komma på det bygger jättebra muskler.oc framförallt en väl avpassad sadel.

kl
(jag har inte läst alla inlägg...)

Klassiska är att klättra, ut i skogen, tips är att göra det under promenad, så kan hästen bara koncentrara sig på sitt + du får träning också.

Skritt är gångarten som bygger mest, speciellt ryggen. Underskatta inte skrittjobb. Galopp är också bra i rygg syfte. Skitt-galopp-skritt övergångar är riktigt bra.

I trav är ryggen i ett statisktläge - svårare att bygga muskler.

Glöm inte att ta det lugnt också, vila är en viktig del i att bygga upp muskler.

Läste lite längre fram att man måste ha en bra sadel. Men kan man bygga upp hästens muskler barbacka när man är ute och klättrar.. Borde man göra, men va tvungen o fråga :angel:

Det kan man. Rider mycket barbacka just nu, mitt sto är nybetäckt så vi tar en massa lugna, mysiga skrittrundor i skogen och det har gett resultat. Fast våran skog är inte jämn någon stans så hon måste verkligen lyfta på hovarna hela tiden.

Inge fel med barbacka. Att det står en bra sadel är för att en sadel som inte ligger bra på hästen stör den så att den inte vill eller kan jobba. Felanpassade sadlar kan förstöra mycket... Att jag föredrar att gå promenad i skogen är mest för att jag är trött på att få alla grenar i huvudet när jag rider. De flesta klätterbackarna hos mig är bland massa träd på olika nivåer. Aj mitt huvud.... :p

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama