Muskla ryggen

Sv: Muskla ryggen

Jag tror att jag tydligt skrev att böjd hals inte alls är samma sak som jobba hästen korrekt...
Nej. Ganska få människor kan rygga en häst korrekt. Tyvärr är det vanligare med dragande i tygeln och en häst som lägger vikten på bogarna än korrekta ryggningar - vilket är ganska svårt. Däremot tror jag att de flersta kan få en häst att backa. Inte samma sak.

Vidare anser jag att långt ifrån alla westernhästar går i en korrekt låg form. Finns de som jobbar jättebra, finnas de som ser ut att stå på öronen när som helst. Kvalitén på ridningen varierar även bland westernryttarna.
Jag anser fortfarande att det är åt helsicke för stor del av hästarna -oavsett diciplin - som går på boganra.

Nej, ganska få ridskolehästar håller många år. Många funkar i några år. Många är halta titt som tätt. Några tisk med förslitningar.

Att låta dem sträcka ut huvud och hals framåt-nedåt är jag positiv till, gör så själv när hästen talar om att han vill stretcha. Men att kunna placera näsan där och bibehålla takt, tempo och ryggverksamhet är inte så lätt som du vill ha det att låta.

Du frågar hur många som stretchar sin häst. Jag frågar hur många som stretchar sin häst KORREKT. Stor skillnad. Och åter igen, aldelles för många som gör fel flr att jag ska rekommendera det. Hellre ostretchad än felstretchad.

Tyvärr. Jag önskar att fler tog hjälp av tränare för att lära sig rida sin häst korrekt. Av massör för att lära sig stretcha sin häst korrekt osv. Tänk så mycket vi hade kunnat bespara våra djur om det blev rätt från början!

Att klättra är bra, och att se till att hästen verkligen jobbar med ryggen när man rider, longerar m.m En tränare kan vara bra att ha. :)

Fast alla hästar klarar inte av att balansera sig och höja ryggen med nosen i backen. Brukar vara en viss nivå som är optimal men lägre än den så *poff* antingen försvinner ryggen eller så blir kusen framtung. Möjligt att det kan förbättras ju bättre balans hästen får så den kan gå bra trots att man försvårar för den.
Det är bra att stretcha, men efter en viss gräns måste som sagt de flesta hästar felkompensera för att klara av att gå så. Bättre/lättare att stretcha från stillastående än vid ridning om man försöker töja ordentligt.

Håller med Polly Mulle om att det är svårare än man tror att rygga rätt. Visst, hästarna kanske inte går sönder av det, men det är ju tråkigt om man även där går åt fel håll i inlärningen - får hästen att belasta bogarna mer och spänna rygglinjen eller kanske t o m slita på bakknäna pga halvtaskig teknik. I uppförsbacke ställer rätt höga krav.
Om man däremot börjar mycket mer försiktigt med att endast kräva balanserad sakta skritt med bibehållen sökning, utökar med halvhalter, därefter halter och igångsättningar i nedförsbackar för att efter en hel del träning i det lägga till ryggning ett par steg och väldigt successivt utöka, DET tycker jag är en grymt bra metod.

Tror också att det är svårt att veta om man stretchar rätt. Jag har lärt mig av massör, men gör det sällan.

Däremot låter jag alltid min få sträcka ut i en längre, lägre form i traven i slutet på ridturen. Dessutom skrittar jag av den ordentligt på långa tyglar innan jag hoppar. Det är ju också en form av "stretching"!

Tack! Känner mig förbannat grinig och gnällig ibland men blir trött när folk tror att det är övningen i sig och inte HUR man gör den som är viktig.

Tror också att det är svårt att veta om man stretchar rätt. Jag har lärt mig av massör, men gör det sällan.

Däremot låter jag alltid min få sträcka ut i en längre, lägre form i traven i slutet på ridturen. Dessutom skrittar jag av den ordentligt på långa tyglar innan jag hoppar. Det är ju också en form av "stretching"!

Ooops "hoppar av" menar jag förstås...

Jag håller med dig men förstår Polly_Mulle. Kanske kan en bra sak vara att man efter att ha beskrivit en övning också lägga till vad man ska tänka på för att inte missbruka den?

Jag hade nog kunnat vara dum nog att börja backa min häst gång på gång i uppförsbacke. :D För mig är det ju svårt att avgöra hur ansträngande det är för en häst.

Utgå från att alla är korkade. :D Bättre att inte ge något råd alls än att utesluta viktiga småsaker som man måste vara medveten om. Tycker jag. :) Era två svar tillsammans har dock givit mig ganska mycket information som jag kommer att ha nytta av i min träning.

För att hästen ska jobba "med ryggen" ska du muskla bakben och maskmuskler. Börja med att klättra mkt! Alltså, klättra tills hästen blir rejält trött! Och klättra nerför samma backe du klättrat uppför, men rid så hästen väldigt samlat. I och med att det är brant nerför har hästen inget annat val än att sätta sig på vinklade haser, annars drattar den på näsan! Brukar kunna bli lite protester i början här, det är jobbigt!! :) Och enligt mig är det inget dåligt med att ta på hästen en snodd mellan frambenen här! Jag tycker det är superviktigt att hästen verkligen söker sig neråt i en rund form, annars ger klättringen bara halv effekt!

Tömköra är ju också super. Börja träna på galoppfattningar från skritt. Här gäller det ju att hästen är väldigt på rösthjälperna! När du får hästen att göra fattningarna direkt från skritt stadigt i form har du världens superövning för bakben och rygg som ger oerhörd effekt!

Och såklart cavalettis och studshoppning. :) Även här, snodd på tycker jag är helt okej!

Snodd är väl ändå en av dom sämsta hjälptyglarna. Den drar ju hästen i munnen hela tiden, bättre då att använda sig av en graman som man kan reglera.

Annars tycker jag att du har fått bra tips. Klättra och gå ut i terrängen är väldigt nyttig.
Övergångar och halvhalter hjälper oxå till att peta in bakbenen.

Precis, men förhoppningsvis stretchar man då ganska lagom. Om en häst har gått avspänt och dynamiskt tror jag inte det finns såvärst mycket behov av det, men oftast finns det ju någon liten spänning om inte annat som behöver lättas på och då tycker jag lite lagom "sträcka ut"-form är kanon. Eller helt enkelt skritta av ordentligt i skritt på lång tygel.

Tack! Känner mig förbannat grinig och gnällig ibland men blir trött när folk tror att det är övningen i sig och inte HUR man gör den som är viktig.

Ja det finns ju stora variationer på kvalitet inom det mesta i ridväg! :angel:
Som att jag inte kallar en travares tvärande åt sidan som de kan utan att ens vara "inridna" för skrittpiruett! :p
Försöker acceptera att alla kanske inte har lika höga krav på avspändhet och att kusen jobbar igenom kroppen, men någon gräns måste man ju få ha!

KL

Att göra halt i motlut brukar få hästen att samla ihop sig lite (har visserligen sett hästar som blev som dragspel av det, men för oss har det funkat bra.). Trava mycket långsamt upp för en backe är jobbigt, likaså skritta i frisk tempo (man kan nästan se hur magmusklerna jobbar!). Förutsättning givetvis att man inte ständigt bankar på hästen i skritten eller våldhåller i traven för att hålla tempot, utan kör lugnt och stilla. Som någon skrev, spänningar ger inga muskler bara smärta.
Vad mer kan jag erbjuda?
Körning med vagn/rockard/pinneharv/vad man nu har till hands är bra träning för hela kroppen, och om man har en pinneharv kan man ju passa på att göra lite nytta och sladda ridbanan :p

För att hästen ska jobba "med ryggen" ska du muskla bakben och maskmuskler. Börja med att klättra mkt! Alltså, klättra tills hästen blir rejält trött! Och klättra nerför samma backe du klättrat uppför, men rid så hästen väldigt samlat.

Detta håller jag inte med om.

Det är viktigt att anpassa träningen efter hästens kondition och styrka. En häst som är dåligt musklad i ryggen skulle jag inte klättra tills den blir trött.

Detta håller jag inte med om.

Det är viktigt att anpassa träningen efter hästens kondition och styrka. En häst som är dåligt musklad i ryggen skulle jag inte klättra tills den blir trött.

En häst som är dåligt musklad blir ju trött efter bara ett par ggr.. Så då har man ju tröttat ut den utan att alls göra mkt. En vältränad häst måste man kanske ta 6-7 svängar med för att bibehålla ngn slags utveckling. Det gäller ju att spänna bågen. Och vi får väl anta att alla med egen häst har ngn slags uppfattning om vad deras häst pallar?

Snodd är väl ändå en av dom sämsta hjälptyglarna. Den drar ju hästen i munnen hela tiden, bättre då att använda sig av en graman som man kan reglera.

Jag sätter hellre på en snodd om inte ryttaren är rutinerad. Själv använder jag enbart graman de ggr jag vill ha hjälp av en hjälptygel. Men jag skulle inte rekomendera den till alla.
Många hästar blir dessutom hjälpta av en snodd om dom blivit rädda att ta stöd på bettet, då dom kan "seg-dra" och testa lite på snodden. Sen blir det lättare för ryttaren att få hästen att ta kontakt istället för att man ska behöva börja med att dra till sig kontakt som det kan bli för en del..

Jag läste i Ridsport att om hästen fortfarande är anfådd när man ridit ner för backen och ska upp igen, så är den för trött för att göra det en gång till.

Jag klättrar i en pulkabacke och gör det kasnke 10ggr/klättringspass.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama