Munkpeppar? Hjälp!

T

Trollungen

Jag behöver råd och tips! Igår kväll upptäckte jag att min valack "betäckte" ett av de brunstande stona på betet. Jag skämdes som en hund och vill få honom att sluta med detta genast! Han är även "vaktande" och går i en egen liten flock med detta sto och ett till. Det finns tyvärr ingen riktig möjlighet för mig att låta honom gå på ett annat bete med bara valacker så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till! Har googlat lite och kommit fram till att många testar Munkpeppar med gott resultat men hur får man i hästkraken det? (han går ju på bete så det är inget alternativ att lägga i krubban, betet är "fett" så han behöver ej stödfodras) Och var köper man det annat än på nätet? RIngde nyss och kollade med granngården men de har det inte... Jag vill ju helst ha det redan igår :crazy: Kom med alla tips ni har snälla!

Sv: Munkpeppar? Hjälp!

Jag rekommenderar starkt att du tar bort honom från stona innan det sker en olycka, både din häst och de andra kan bli allvarligt skadade.
Ang munkpepparn så får det väl vara värt att han får äta tex lite betfor för att du ska få i honom det?

Tack för ditt svar! Som jag skrev har jag tyvärr ingen tillgång till annat bete :crazy: Betfor tänkte jag på som ett alternativ, en liten "klutt" kan väl knappast göra från eller till tycker jag...

Men till huvudfrågan, var köper jag munkpeppar och hur doserar jag det? Du får gärna pma mig! :)

Kan ni inte bara dela av en bit så länge? Hellre det än en massa skador... Hade det varit mina ston som blev "utsatta" hade jag sett till att separera dem illa kvickt!

Tyvärr kan jar inte hjälpa dig med inköpsställen, men det kommer det säkert någon annan och gör! :p

Jag hade samma problem med min lipizzanervalack. Köpte hem munkpeppar men det hjälpte ingenting. Dessutom fick jag öka dosen betfor varje dag för att han öht skulle äta det.
Nu har det gått tre år och han är ff hingstig men betäcker inte.

Jag ser ingen annan råd än att du måste dela på betet, det kommer inte att funka faktiskt.

Har hört att man även kan ge jobbiga ston Munk peppar?! Ska ha nån lugnande effekt. Nån som testat?

Ja, jag har provat munkpeppar på mitt fd gammelsto. Det funkade fin fint på henne. på kompisens sto funkade det inte alls. Det beror helt på individen om saker och ting fungerar eller inte.

Vad menas med, ingen RIKTIG möjlighet att låta honom gå på annat bete ? Kan den eller kan den inte gå på annat bete ? Säger som många, dela betet om du inte kan flytta hästen.

Jag har pratat med hon som äger betet nu och vi kommer att dela av det och låta min kåtbock :angel: gå på ena sidan med två andra valacker. En stor sten som föll från mitt bröst vill jag lova!!!

Har även hittat en återförsäljare som säljer både munkpeppar och "stroppy gelding". Någon som har erfarenhet av stroppy gelding? Även om betet delas nu vill jag ju gärna ha bort problemet (till nästa år om inte annat)...

Tyvärr brukar de fortsätta betäcka om de väl börjat så du får nog planera hagarna med enbart valacker i fortsättningen.

I vårt stall är vi mycket noga med att ha ston och valacker för sig utom i speciella fall där man VET att valacken inte betäcker.

Har en sån valack, han blev kastrerad som 5 åring så det lär inte försvinna, han får helt enkelt inte gå med ston.Har inte testat några örter eller andra medel & känner inte att jag vill proppa i hästen sånt heller.

Nu är betet avdelat och min häst är kolugn och bara betar på sin sida men stoet däremot är helt tokigt på sin! Springer och visar upp sig och skvätter vid staketet :crazy: Ska börja ge min valack stroppy gelding i morgon försäkerhetsskull (köper det då) men vad gör man åt stoet? Hon visar ju inte intresse för någon annan valack än min. (finns ett antal kvar på rätt sida staketet) Hon ska tydligen betäckas i framtiden och ska aldrig ha brunstat så som hon gör nu tidigare... Kan stroppy mare/munkpeppar påverka framtida brunster tro?

Just nu känns det som om min lille pålle har blivit förförd och inte vetat bättre! Haha ;) (obs! se skämtet i den meningen, jag ser fortfarande allvarligt på att han betäckt henne och jag tar på mig min del av ansvaret)

har samma problem som dig, har en valack som blev kastrarad vid nyår, Innan brydde han sig inte men när stona bokstavligen kör upp arslet i nyllet på honom så fort han rör sig har han tappat fattningen. ska köpa munkpeppar och testa, ska försöka få stallägaren att ge det till stoet han går med då hon är hel blåst när hon brunstar. Men var hittade du det där "stroppy gelding" ? Han är ensam valack i stallet så hagbyte går inte, om ca en månad blir det bättre för då kommer det ett dräktigt äldre sto som han ka gå med.

Munkpeppar finns att köpa på TBs djurfoder i haninge.
jag började använda det på min men sen kom värmen och då behövdes det inte. rekomenderar att du börjar med lite lite i typ betfor och sedan ökar dosen, det smakar ungefär som tandkräm och har en stark smak och hästarna måste vänja sig vid smaken.

dela av betet är min rekomendation.

Kan stroppy mare/munkpeppar påverka framtida brunster tro?

Det här undrar jag också. Ett av våra ston har varit GALET brunstig i år, och lät knappt valackerna äta när hon höll på som värst. Nu har jag sett en valack på bete "ta fram grejerna" vid ett tillfälle när de släpptes ihop, men ingen har sett honom klättra. Vill ju inte att det ska hända heller med tanke på att hon ska avlas på igen om några år. Vill inte riskera några infektioner som kan göra henne steril då hon har bra stam och vi redan har ev köpare till fölen. Kan munkpeppar på något sätt påverka brunsten på lång sikt? Vill inte riskera nåt och har därför inte vågat ge tidigare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte ett sto den 17e Maj. Igår märkte jag att hon börjat brunsta, för tredje gången sen jag fick hem henne. Från samma dag hon...
Svar
4
· Visningar
1 258
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 385
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar