Munkpeppar? Hjälp!

Sv: Munkpeppar? Hjälp!

När vi ändå är inne på ämnet, har ni varit med om fall som slutat betäcka för att stona sagt ifrån på skarpen eller så?
Fick höra att min varit på väg upp men fick en spark av stoet (tydligen ett sto som har historik av att "locka" grabbarna och sen ryta ifrån, han har inte varit på någon annan av de tre) och har sen dess inte setts försöka på något igen, beter sig lite hingstigt men så står han ju själv med tre ston varav två var brunstiga när de släpptes ihop.

Finns det hopp att det var en engångsföreteelse? Han har bara gått med ett sto tidigare som han aldrig försökte sig på utan detta var som sagt den enda. Vad är era erfarenheter? :confused:

Senast ändrad:

Köpte munkpeppar igår som jag ska testa ge honom, men idag kom grannen och sa att dom har munkört. Kan man ge det istället ? Dom har hur mycket som helst och ser det som ogräs så få ta hur mycket jag vill. Lite irriterande om det nu funkar då munkpepparn va inte billig :p så någon som vet om själva växten hjälper. Tror att det är lättare att han äter gröna blad än pepparkorn :D

*kl*

munkpeppar tinktur (flytande form)
finns hos T & A, lätt att få i hästarna också..

Urkella, vet inte nu om de är samma sak de din granne hade.. men munkpeppar i tinktur 165kr för en månad tycker jag inte är så farligt dyrt med tanke på annat foder etc.

nej självklart är det inte dyrt så, men om nu växterna hjälper som är gratis så blir det dyrt fasst det inte är dyrt, förstår du hur jag menar ?

Så ingen som vet om man kan ge örtern istället för fröna som pepparn är ?

googla på örten så hittar du s'äkert info om den..

Jag har skickat ett pm till dig :) Visst är det väl attans med ston som "rumpar upp sig"?! Alltid valacken som får hela skulden hur det än har gått till känns det som... :crazy:

Jag har skickat ett pm till dig :) Visst är det väl attans med ston som "rumpar upp sig"?! Alltid valacken som får hela skulden hur det än har gått till känns det som... :crazy:

Att endast valacken får skulden känner jag igen - Kastrerade sambon's travhingst som 3-åring i november -07! För några veckor sedan såldes hans stall/hagkompis och in flyttar en häst från ett av gårdens andra stall - En häst som skulle vara en valack, men det var ett sto.

Nu med facit i hand önskar vi att de aldrig släpptes ihop över huvudtaget - Då jag & sambon kom på honom med att betäcka stoet! Tydligen hade det hänt flera gånger enligt stoägaren, men ingen sa något till oss, då kunde vi ha delat på dem tidigare.

Efter dessa "upplevelser" är valacken mer hingstig än han var innan kastrering - Och det är väldigt trist, då han är okoncentrerad på träningen, men det börjar bli bättre nu när de har gått separerade i nio dagar.

Allt var så klart valackens fel - Hur det kan vara det begriper jag inte! Hans beteènde är ju lika naturligt som stoets brunst, han följer ju bara sina instinkter. //Linda

Min valack blev knäpp av munkpeppar.
Är iofs normalt sett rätt skarp i huvudet och rätt mkt humör, när han fick munkpeppar blev han aggressiv och riktigt hotfull.

Usch, vad otäckt att han blev aggressiv.

Jag har samma problem, en vallack som kliver på ett sto som sticker upp rumpan i näsan på han och det känns som om min vallack får skulden. Jag är den ende som beställt munkpeppar, stoägarna struntar i det?? :confused: Man kan ju undra varför? Tack och lov har stoet slutat brunsta och han har slutat kliva upp, men munkpeppar är beställd och ska delas ut till min herre så fort den kommer även om han slutat bry sej om damen för tillfället. Det blir väl samma visa igen om hon brunstar? Fy för brunstiga ston som vill komma till :devil:

Tillverkaren av ''min'' munkpeppar sa att den ska bara ges till ston för att mildra deras brunst och helst inte ges till valacker över huvud taget.
Och nej, det var ingen rolig upplevelse, han blev verkligen läskig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte ett sto den 17e Maj. Igår märkte jag att hon börjat brunsta, för tredje gången sen jag fick hem henne. Från samma dag hon...
Svar
4
· Visningar
1 258
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 385
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar