munkorg? överviktig häst.

Apollo 13

Trådstartare
Jag har precis köpt en häst med en välldig övervikt. Våra hästar är precis på väg ut på bete och jag har funderat endel över hur jag ska lösa det med henne för att inte riskera att hon får fång. Vi var inne på att göra en fålla i hagen men funderar på om det kanske inte är snällare att låta henne gå med munkorg och iaf få sällskap av de andra hästarna. Men jag undrar lite, om hon går med munkorg, hur mycket gräs kan man räkna med att de får i sig? Får de i sig så mycket att man inte behöver stödfodra med typ hö eller liknande?

Hur har ni gjort när ni haft hästar som är i riskzonen?

Sv: munkorg? överviktig häst.

När min tjockis gick med ett fullblod så fick min gå i en mindre hage på natten. Annars gick de tillsammans hela dagen. Dock är han ej känslig för fång utan blir bara tjock. Vidd fång har jag aldrig släppt dem på bete före midsommar, då gräset är svagare.

Jag är också intresserad av att veta detta. Har en c-ponny som jag inte vill ska bli för tjock. Mitt fullblod och 1-åriga halvblod går på kraftigt bete. Ponnyn har jag inte släppt ännu. Tycker det är lite synd om han ska behöva gå själv.

Har haft en ponny som hade stora problem med övervikt. Hon funkade jättebra med munkorg som hon fick ha hela sommaren. Hon behövde inte stödfodras utan klarade sig på det hon fick i sig genom munkorgen men det kan ju vara olika så man får helt enkelt hålla koll så att de inte går ner i vikt för fort eller för mycket. Hon tävlades aktivt och reds mycket och var i toppform hela sommaren.

okej, den här är ju smällfet och ska sättas igång med lååånga och måånga promenader. räcker det med munkorg då tro?

Hej
Min fånghäst går med munkorg hela dagen och är inne på natten. Då får han hö och mat, han får mat som vanligt utom middagsgivan av hö. Tänk på att det måste vara gräs i hagen om den ska ha munkorg annars får den inte i sig ngt alls.
Kram Suss

mm vi har fina beten med mycket gräs. men jag är orolig för henne, kan man ställa henne dygnet runt med munkorg? hon är välldigt tjock men har i övrigt inte visat några tecken på fång. jag har tyvärr inte riktigt möjligheten att ta in henne om natten heller tyvärr.

Min häst gick med greenguard hela förra sommaren. Eftersom det var en ganska regnig sommar så var tillväxten på betet god. I år har han haft den på sig när de kommit in på nytt bete och när det gottigaste är avbetat går han med den halva dagen. Han var något rund innan sommaren förra året och gick ner till en mer lagom storlek men att han inte fick i sig tillräckligt märkte jag inget av.

Bara för att hästen är fet så måste den ha mat. Därför ska du inte låta den gå dygnet runt med munkrog. Låt den ha den på dagen och sedan hö för natten.

jo jag förstår också att den måste få mat, men som sagt har jag inte möjlighet att ta in henne på natten. men att dom har de där på sig betyder ju inte att de inte får i sig någon mat alls. ja menar om hästen kan gå halva dygnet och klara sig med en sådan utan att magsyran kommer för att den är hungrig, så borde den väll klara det även på natten? eller är det så att den inte får tillräckligt med mat med den på sig så att den slipper magsyran?

kl.

för info så pratade jag med strömsholm, vet tyckte att efter våra förutsättningar så rekomenderade de munkorg som begränsar gräsintaget men inte en sådan som göra att de fastar. sedan att hon var under god uppsikt så att det varken blev för mycket eller för lite.

(klb sto 12 år, välldigt överviktig men inga symptom på att fång är på gång, ingen möjlighet till intag på natten)

kl.

för info så pratade jag med strömsholm, vet tyckte att efter våra förutsättningar så rekomenderade de munkorg som begränsar gräsintaget men inte en sådan som göra att de fastar. sedan att hon var under god uppsikt så att det varken blev för mycket eller för lite.

(klb sto 12 år, välldigt överviktig men inga symptom på att fång är på gång, ingen möjlighet till intag på natten)

Hej!

Sa de vilken modell de tyckte var lämpligast för att de inte skulle kunna fastna?

Jag funderar på en till min häst som nyss fått fång men som längre fram kanske kan gå med munkorg.

Ok, men man kan ju göra en liten hage i den större där hon får vara under natten. Jag hade inte valt att ha munkorg på dygnet runt.För hur det än är så mår en häst bra av att kunna äta ofta och lite. Att då hindra henne helt från detta (inte mycket de får i sig med munkorg) tror inte jag är bra kroppsligt. Visst hon behövde banta men man ska göra det på sikt och inte på kort tid.Det mår varken djur eller människor bra av. Har du något foto på henne så man kan få ett hum om hennes övervikt?
Grovfoder är a&o för en häst.

Min ena häst gick med greenguard hela sommaren förra året. Inte svalt han ihjäl inte utan höll sig lagom i hullet.
Är man bara noggrann och kollar hullet regelbundet så anser jag iaf att de kan gå med munkorg hela dygnet.
Man märker om hästen tappar vikt alldeles för fort men ingen av de hästar jag har sett beta med munkorg har svultit utan hållt sig bra under sommaren. Kallblodsraser kräver oftast inte lika mycket mat som ett fullblod eller så.

Hej!

Sa de vilken modell de tyckte var lämpligast för att de inte skulle kunna fastna?

Jag funderar på en till min häst som nyss fått fång men som längre fram kanske kan gå med munkorg.

tyvärr sa dom inget speciellt märke, men jag har köpt en Glob*s eftersom jag hört att en användare här på buke vart mycket nöjd med sin. den har som en liten "gummi skål" i botten som har ett hål, det hålet kan man göra större vid behov. den kostade btw inte så fasligt heller och var som en hel grimma.

Ok, men man kan ju göra en liten hage i den större där hon får vara under natten. Jag hade inte valt att ha munkorg på dygnet runt.För hur det än är så mår en häst bra av att kunna äta ofta och lite. Att då hindra henne helt från detta (inte mycket de får i sig med munkorg) tror inte jag är bra kroppsligt. Visst hon behövde banta men man ska göra det på sikt och inte på kort tid.Det mår varken djur eller människor bra av. Har du något foto på henne så man kan få ett hum om hennes övervikt?
Grovfoder är a&o för en häst.

jag är mycket väl medveten om precis allt du poängterar om viktminskning och grovfoder, därav jag startade denna tråden för att få svar på om en munkorg gjorde att hon eventuellt fick för mycket alternativt för lite gräs. jag köpte en från glob*s och som sagt har den ett litet hål i botten som jag kan göra större vid behöv. Funkar det inte måste jag ju givetvis lösa det hela på något sätt. Jag har dessutom läst på flera ställen att det inte heller är optimalt att ha en liten ruta/hage på natten eftersom att hon då kommer äta precis ALLT där i, så som mindre bra växter och sedan innehåller tillväxten så mycket ... *tappat ordet* att det inte heller är bra.

Jag får helt enkelt börja med att följa strömsholmsråd och sedan vaka över henne som en hök för att se att hon inte minskar för mycket i vikt, vi kommer måtta henne minst en gång i veckan för att se den verkliga minskningen. Tack för att du poängterar allt!:bow:

Hej!

tror föresten de pratade om någon som hette safeline? eller dom menade inte att just den var bäst utan grejen var den att den reducerade tillgången på gräs och tog inte bort den helt. (när dom pratar om munkorgar där så pratar dom ju om sådana då hästarna behöver fasta HELT)

här kommer fotona, hon har som sagt gått på fri tillgång :eek: silage och korn

20670688.jpg

20670696.jpg

20603770.jpg

nacke
20603768.jpg

vet inte om det syns så mycket?

Vet mycket väl vad kallblodsraser behöver då jag själv har...
Men att enbart gå på utseendet ang hull anser jag är tokfel. Man måste tillgodogöra en hästs behov i foder.Att snabb banta en häst är att ställa till oreda för kroppen.(Man får räkna med lång tid (månader) vid riktig fetma).Hon ska ju inte ta näring från musklerna precis.Utan bygga muskler och omvandla fett.Då måste musklerna få näring.
Till TS gör som du känner är bäst ,i detta fallet Strömsholms råd.

Menade att en liten hage för natten där det är nedbetat.Givetvis med ström på trådarna så att hon inte tar sig ut eller kan lägga sig på tråden för att beta utanför..;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 328
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 375
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka