Munkorg hos veterinären

Sv: Munkorg hos veterinären

Svarar Dorro också...

De träffar kanske 30 hundar om dagen som ska vaccineras, alltså borde de ha en så pass bra teknik att de inte ska behöva sätta munkorg på hunden... Jag har ALDRIG varit med om, trots olika veterinärer, att de vill ha munkorg för en spruta. Är det sen något allvarligare, så visst kan jag ta på munkorg.

Visst att det är en arbetsmiljöfråga för dem, men de ska också försöka skapa en så lugn miljö som möjligt runt djuren, att trä på munkorg för minsta lilla är inte lugnande för mina hundar.

JAG, ni behöver inte hålla med, blir väldigt misstänksam om de vill ha munkorg för ett rutinbesök.

//E

Har inte heller blivit ombedd att sätta på munkorg vid vanliga rutin besök, och vad jag vet så är väl inte det så vanligt att dom gör det. Den enda gången jag blev ombedd att sätta på munkorg var när jag skulle söva min förra hund. Och då var det efter dom gett honom sprutan med lugnande. Dom menade att hundar kan "sne tända" på lugnande, så det var mest för min skull som skulle sitta ensam med hunden en stund... Kan tillägga att det var en stor schäfer korsning...

Aldrig hört att veterinären vill ha munkorg på min tik när jag är där. Men visst skulle jag sätta på henne en om dom vill det!

Jag vet inte någon veterinär som skulle sätta på munkorg utan någon anledning. Frågan förutsatte att hunden visade tecken som gav anledning till misstanke om att den kan nafsa/hugga. Det finns hundar som man inte ens kan närma sig på undersökningsbordet utan att de hugger och de behöver munkorg för en enkel vaccination.

Varför syddes din hund ute i skogen utan smärtstillande?

Visst att det är en arbetsmiljöfråga för dem, men de ska också försöka skapa en så lugn miljö som möjligt runt djuren, att trä på munkorg för minsta lilla är inte lugnande för mina hundar.

JAG, ni behöver inte hålla med, blir väldigt misstänksam om de vill ha munkorg för ett rutinbesök.

Håller med. Jag gillar inte veterinärer som begär munkorg innan de ens träffat hunden. Upplever också som att många vet. är rädda för en del hundar. Vet inte om det är rasbetingat, men jag som schäferägare tycker i alla fall att man ofta möts av rädda vet. och det är ju inget som skapar trygghet och lugn hos mina hundar.

Vet några vet. som tom "betygsätter" sina patienter, så att de inför nästa besök vet om det är en lugn och snäll eller knäppis på ingång. Kanske är bra, jag vet inte. Men där har i alla fall mina hundar ett stort plus i sin journal.

GaurdianAngel skrev:
Håller med. Jag gillar inte veterinärer som begär munkorg innan de ens träffat hunden. Upplever också som att många vet. är rädda för en del hundar. Vet inte om det är rasbetingat, men jag som schäferägare tycker i alla fall att man ofta möts av rädda vet. och det är ju inget som skapar trygghet och lugn hos mina hundar.

Vet några vet. som tom "betygsätter" sina patienter, så att de inför nästa besök vet om det är en lugn och snäll eller knäppis på ingång. Kanske är bra, jag vet inte. Men där har i alla fall mina hundar ett stort plus i sin journal.

Jag hade aldrig munkorg innan han skada sig rejält trampa in glas i hasen så den satt kvar o när vetrinären skulle hälsa på han så trampa han till på deras bord som har en pelare i mitten så han fick så jävla ont och kan lova hon har blivit rejält biten om jag inte haft munkorg på han. så nu härdan efter så anmälar jag mig och de säger att det är min tur då hämtar jag Piru från bilen går in med munkorg får sin spruta eller vad det nu är, så är det bra sen. Han tar inte munkorgen som nåt negativt stoppar in huvet själv då jag alltid berömt han då vi haft den på, även kör skydd me munkorg så.
Så jag tror om man har en hund som tar till försvar vid smärtpåverkan så är det ingen dum idé , för så är min lärd iaf och arbete i skyddet så det tar han ju till där med givetvis.

OT
Är din hund LÄRD att vid smärtpåverkan gå i försvar....
Hur lär man en hund det.......
Mina hundar ska inte gå i försvar alls om jag inte säger till.

Jag har haft skyddstränad schäfer om du undrar förresten.

Luff skrev:
OT
Är din hund LÄRD att vid smärtpåverkan gå i försvar....
Hur lär man en hund det.......
Mina hundar ska inte gå i försvar alls om jag inte säger till.

Jag har haft skyddstränad schäfer om du undrar förresten.

ja det är väl världens lättaste ger man den smärta så backar den som ger han smärtan så får hunden vinna.

Stoppard skrev:
Varför syddes din hund ute i skogen utan smärtstillande?

Egentligen motsätter jag mig sånt, men hon var skadad vid jakt och vi hade en veterinär där. Han bedömde att hon skulle sys så snabbt som möjligt, han hade allt med sig utom smärtstillande... Alltså bestämde de att hon skulle sys på plats, dels för att hon blödde kraftigt, dels för att vi visste att vi skulle ha svårt att hitta en veterinär som kunde sy så fort...
Det var inga problem, i det läget insåg hon nog att det behövdes. Jag skulle dock inte vilja göra om det, men vet att olika veterinärer på jakt ofta blir tillfrågade men avböjer, detta läget var dock akut.

//E

Du menar att du utsätter din hund för smärta i träningssyfte för att få den gå i försvar.
Och jag som tyckte du verkade ha en bra dresseringsteknik efter vad jag kunnat läsa mig till.
Låter jäkligt lågt enligt vad jag kan förstå av din beskrivning - har jag missuppfattat?

Luff skrev:
Du menar att du utsätter din hund för smärta i träningssyfte för att få den gå i försvar.
Och jag som tyckte du verkade ha en bra dresseringsteknik efter vad jag kunnat läsa mig till.
Låter jäkligt lågt enligt vad jag kan förstå av din beskrivning - har jag missuppfattat?

förmodligen en missuppfattning
givetvis slår jag inte min hund aldrig i livet men låt mig förklara enkelt hur jag menar.
Om man vill hunden ska vara i ett försvar så lär man visa det också som genom o vara hot full mot hunden behöver inte vara fysisk smärta utan räcker med ett hot så ska hunden gå i försvar. Så lär man ju hunden o aldrig backa blir den hotad ska den alltid ta ett kliv fram inte bakåt det blir det aldrig vinster på utan då retar man hunden mer o sen belönar me bet när den kliver fram. Så som en väktarhund blir lärd o alltid kliva framåt för vad händer om hunden backar vid hot jo man kanske får en kofot i huvet om hunden fegar ur o det är inte acceptabelt utan hunden ska stå längst fram.

Så låt mig förklara hos vetten piru hade jätte ont o han var nervös hos vetrinären och var stirrig sen kommer vetrinären in och stänger dörren hälsar på mig inga problem sen sträcker hon fram handen o hunden blir glad o trampar till på deras bord som har en pelare i mitten med stor fot o trycker till sin öma has o blir då förbannad o hon rycker undan handen o blir rädd även me munkorg på han det är en stor vinst för han. Så hon skulle sträcka sig fram mot Piru o samtidigt får han ont o går o gång o hon ryggar o han får vinna på det så jag mena.

Sen som alla skydds hundar så förekommer det ju träning me belastning som stockslag som hunden ska tåla, men jag hatar när folk slår en hund som är låg för det är oschysst o hunden upplever det obehagligt, men en hund som är högt i drift tar ju all lätt smärtpåvekan posetivt så där ser jag inga fel i o belasta dom me stockslag, för det kommer o komma på tävling sen också.

Stoppard skrev:
Hur reagerar ni om veterinären ber er ta på er hund en munkorg under undersökningen?

När vi skulle lysa ögonen på vovven i höstas så satte de på honom en munkorg. Förstår att de inte vill äventyra något, men lite snopen? kände jag mig nog. Men å andra sidan så var detta hans första "riktiga" veterinärbesök. När han vaccineras så har han inte munkorg.

/Timsetim

Knapplån. Jag säger nästan aldrig till om munkorg, för sällan, oftast är det djurägaren som frågar efter munkorg. när det händer ngt är det nästan alltid djurägaren som blir biten.
När vet säger munkorg på så förstår jag inte varför det skall ifrågasättas, det är vet. som vet om hunden kommer att orsakas smärta vid undersökningen. De flesta djurägare har inte vettig koll på hur deras hundar reagerar i olika situationer, så det är inget att diskutera, säger vet munkorg på så är det det som gäller o inte en massa snack om hundrädda veterinärer. Det kostar för mkt att sjukskriva sig pga ett sönderbitet finger men det är inte djurägaren som betalar en skada på vet.
PL

bra sagt peter!

Jag har aldrig fått ett dåligt ord om min hund när jag kommer in från början med munkorg utan tvärt om så sa dom sist att det var skönt att du känner din hund så väl att du inte tvekar med munkorg på.

Jag ifrågasätter inte veterinärens kunskap. Jag ifrågasätter varför det ska munkorg på för ett rutinbesök när hunden inte ens visar rädsla eller oro? Har otaliga gånger varit hos vet. och har aldrig blivit ombedd att ta på munkorg för sprutor och annat "rutinmässigt".

Dock har jag varit hos vet. med en väns sargade hund efter hundslagsmål och det första jag bad veterinären om var en munkorg. Han hade ont, jag kände inte honom och veterinären kände inte honom...

Var senast hos doktorn i går med alla djuren, det enda de var tveksamma inför var katten...

//E

Jag har en kollega som fick handen manglad vid en incident. Hon var knappast hundrädd innan o är det knappast nu men jag lovar att hon är väldigt mkt försiktigare än oss andra, hennes varningar har inte riktigt gått fram till oss andra som tror vi är osårbara.
Du skulle sett dreverägaren som kramade om sin sederade hund (omöjlig utan sedering) mens jag skrev ur räkningen, tjejerna på apoteket höll på att skratta på sig när de fick se hans näsa. Han fick ta ut pc åt både sig o hunden.
PL

Jag tror dig, jag litar inte heller på alla hundar, väldigt få.

Eftersom jag gått till min veterinär länge och flera gånger tagit utdragna blodprov osv så hade jag blivit väldigt paff om de krävde munkorg för en vacc. Ger min Artuvetrin, det står tydligt i hennes journal, varför skulle hon då ha munkorg när ett proffs sticker?

Förstår arbetsmiljöfrågan, men varför använder de då sällan munkorg? Lathet?

//E

Vi tror väl alla att vi är odödliga o har koll på situationen o i 99,9 % av fallen stämmer det.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
669
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel