Munkorg hos veterinären

Sv: Munkorg hos veterinären

Tippan skrev:
Men så kom smarta matte på att lägga en godisbit en bit upp. Så då hypnotiserade hon godisbiten och jag kunde snabbt klippa alla klor utan att hon märkte det *ha ha*

:D Jag har prövat och det fungerar inte på en känguruapa med vingar (=italiensk vinthund). Italienare kan hoppa HÖGT och disciplin och tålamod är väl kanske inte deras främsta egenskap :angel: .

Men tålamod den har min kära hund. Ibland så mycket så att jag tror att hon är lite korkad... Igår så lekte den andra hunde hej vilt med en sådan där leksak som tappar ut godis då och då. Hon bara tittade sen gick hon och lade sig med en suck. Helt... ska jag säga lugn eller trög? Skulle hon leka med den så skulle den andra hunden gallskälla och oj nu pratar jag bara mitt och kom helt bort från tråden...

Vi måste ge vår hund lugnande hos veterinären för att klippa klorna... :smirk: Men som tur är sliter hon rätt bra på de själv när hon är ute i stallet och så, så det är sällan vi över huvud taget behöver klippa de :)

Philosophia skrev:
Brukar ni ta för vana att vänja hunden att ha munkorg? Dvs, oavsett hur snäll och väluppfostrad hunden än är. Jag tänker på att vänja hunden utifall det skulle uppstå en situation där det kan vara nödvändigt att sätta munkorg på hunden (t.ex. om hunden har blivit allvarligt skadad).

Jag vänjer inte dem direkt vid munkorg, men de finner sig i det mesta jag hittar på. Har hänt att jag har dragit en hårsnodd runt snoken på terriern när hon har haft dåliga dagar och det är typ kloklippning.

Eftersom jag hade veterinärdrömmar som liten så har alla våra hundar blivit pillade med mycket, de är vana vid både det ena och det andra.
Som aktiva jakthundar har de klippkort hos veterinär och de vänjer sig. Skulle jag sätta på dem munkorg hade de funnit sig i det också, det är jag säker på.
Den yngsta har jag munkorg till efter som hon skulle börja få gå i hela huset när vi inte var hemma (typ dokumentförstörare). Dock lärde hon sig då öppna fönster, så den är inte använd så flitigt....

//E

lady_vip skrev:
Jag hade sagt nej tack och gått. Mina hundar ska klara det och handlar det om en undersökning så som sagt nej tack. Då antar jag att det är en hundrädd veterinär och det vill inte jag ha.
//E

Jag hade gjort likadant fast tvärtom om jag var veterinär. Sagt varsågod, där är dörren om du inte respekterat min önskan att ha munkorg på hunden då jag skall utsätta den för diverse närgångna och eventuellt smärtsamma undersökningar/behandlingar. Hur skall veterinären kunna veta att just din hund är "behandlingssäker" och att just du har sådan koll på din hund? Varför riskera att bli biten då man gör sitt jobb? Det handlar inte om hundrädsla. Det handlar om säkerhetstänkande.

Tycker inte alls att det är fel att ha munkorg på hunden hos veterinären. Det är veterinärens och ägarens säkerhet som det gäller och då ska man vara försiktig. Alla djur kan bete sig helt annorlunda hos veterinären även om de är snälla hemma. Hundar säger till om det gör ont även om de har munkorg och detta är bra, men de ska inte behöva bita för att veterinären ska förstå att det gör ont.

Dorro skrev:
Jag hade gjort likadant fast tvärtom om jag var veterinär. Sagt varsågod, där är dörren om du inte respekterat min önskan att ha munkorg på hunden då jag skall utsätta den för diverse närgångna och eventuellt smärtsamma undersökningar/behandlingar. Hur skall veterinären kunna veta att just din hund är "behandlingssäker" och att just du har sådan koll på din hund? Varför riskera att bli biten då man gör sitt jobb? Det handlar inte om hundrädsla. Det handlar om säkerhetstänkande.

För en spruta?? Som sagt, jag ger min ena hund sprutor i hemmet tillochmed.

Sen är det en annan sak om hunden är skadad, men för ett rutinbesök där hundarna inte visar rädsla eller ilska utan ligger lugnt på golvet (vilket alltid mina hundar gör) så hade jag sagt nejtack.

//E

Jag har munkorg på min hund i väntrummet men tar av den när vi har kommit in i undersökningsrummet. Han älskar att gå till veterinären och ha en massa folk som klämmer på han så han njuter bara. Skulle det hända något annat så är han väldigt tydlig i sina signaler så jag hade märkt om en munkorg skulle behövas.

Den enda gången vetten har satt munkorg på honom var när han skulle sövas och det var enligt rutiner. Så gör de på alla hundar. Ber de mig att sätta på munkorg i övriga fall så skulle jag nog ifrågasätta om det inte var uppenbart. Men jag skulle aldrig vägra munkorg om veterinären hade en anledning.

Har däremot alltid grimma på honom vid veterinären. Lättare att hålla ordning på stor och flamsig hund då. Mindre risk att han kan slå runt med huvudet och knocka vetten då.

*knapp*

Ber vet. om en munkorg så accepterar jag och tar på det då jag vet att hans vet. inte ber om det utan att ha en anledning.

Ni som inte vill sätta på era hundar munkorgar är ni så säkra på att de inte skulle bitas att ni skulle avliva dem om de gjorde det?

Stoppard skrev:
Ni som inte vill sätta på era hundar munkorgar är ni så säkra på att de inte skulle bitas att ni skulle avliva dem om de gjorde det?

Absolut inte!

Två av mina hundar älskar allt o alla och har iof inte varit med om något otäckt hos vet (än,o ja hoppas vi slipper!!) så dom är det inga problem med, men märker jag att det skulle behövas eller att vet vill det så är det ok för mig.

min tredje hund har haft mycket problem med sina öron och har fått vara mycket hos veterinären och uppskattar inte alls vet,där brukar ja nästan säga till vet innan dom rör henne med ngt större (än en spruta)att sätta på korgen för deras egen skull. Dom ska ju oxå få jobba så säkert som det är möjligt inom sitt yrke.

Så för mig är det ok om det behövs.

Varför skulle jag avliva dem..? Och varför ska jag sätta munkorg på en hund vid en rutinspruta och en vanlig kontroll??

Då antar jag att vet. är hundrädd och jag vill inte ha en hundrädd veterinär...Sen om de är allvarligt skadade eller visar aggressivitet är en helt annan sak, men det har aldrig hänt.

//E

Jag förutsätter att det finns en anledning till att veterinären vill att hunden ska ha munkkorg på, t.ex. att hunden morrar eller är väldigt smärtpåverkad/rädd/uppstressad.
Avlivningsfrågan är att driva saken till sin spets, men om du är 100% säker på att din hund inte skulle bita anser du då inte att det är något fel på din hund om den gör det. (Och nu menar jag inte i situationer då veterinären hoppar på din hund eller anfaller dig)

FEL! Är du medveten om hur stora risker en veterinär är med om dagligen, om dom skulle låta bli att använda munkorg?

Även om du tycker att din hund är världens snällaste så kan ändå allting hända.

Att en veterinär vill ha munkorg på en hund den inte känner är 100 % rätt, man skall väl tänka på sig egen säkerhet?

Hundrädd? För att man tänker på sin egen säkerhet? :smirk:

Som sagt, det är en annan sak om situationen kräver munkorg; skadad, stressad, chockad hund osv. Men om jag ska ta en rutinspruta eller de ska kolla hunden i munnen som visar noll tecken på obehag eller stress och de vill att jag ska ha munkorg...?? Då går jag faktiskt hellre därifrån för då litar jag inte på att de vet vad de gör...

//E

Men MIN veterinär känner mina hundar, det är därför jag går dit. Jag känner mina hundar och vet hur de reagerar vid smärta (jag som har jakthundar har nog skadade hundar oftare än de flesta "svenssonhundar").

Tror snarare att de hade blivit misstänksamma om jag hade trätt på munkorg för en liten grej...

Och, jag vet att iaf min ena hund ÄR världens snällaste, jag har fått det bevisat 1000 gånger, när vi är med skulle hon aldrig ens lyfta på läppen. Hon kan skrika och åma sig, men hon biter inte. Henne har vi sytt ihop i skogen utan bedövning, och hon gillade inte det, men hon var inte bitsk eller aggressiv.

Och jag har stött på hur många veterinärer som helst som är både hund, katt och hästrädda. Iaf mina hundar känner det direkt och blir väldigt misstänksamma.

//E

Stoppard skrev:
Hur reagerar ni om veterinären ber er ta på er hund en munkorg under undersökningen?

Det är en arbetsmiljöfråga för dem, fast personligen skulle jag nog vara mer rädd för katter ;)
Men jag skulle tycka det var helt okej, de känner inte hunden, hunden känner inte dem, vissa undersökningar kräver att hunden både blir trängd och känner smärta.
Säjer inte att tjockisen skulle bita, skulle tillochmed bli extremt förvånad och se ut så här :eek: om hon skulle blotta en endaste tand -men det vet ju inte de.

men de handlar ju fortfarande om veterinärens säkerhet.

De kvittar ju om din hund är så snäll som du påstår det finns ändå en risk att bli biten och varför skall en veterinär ta en sådan risk i onödan för?

Förstår inte själva poängen med att envisas med att påstå

"min hund är världens snällaste därför är de onödigt med munkorg"

Va är de som är så jobbigt egentligen?`

som sagt man är inte hund rädd bara för att man tänker på sin egen säkerhet. Man vore ju korkad om man inte gjorde det.

lady_vip skrev:
Men MIN veterinär känner mina hundar, det är därför jag går dit.

...

Och jag har stött på hur många veterinärer som helst som är både hund, katt och hästrädda. Iaf mina hundar känner det direkt och blir väldigt misstänksamma.

//E

Så om du gick till en veterinär som inte känner dig och dina ohyggligt snälla och smärttåliga hundar och denna skulle be dig sätta på en munkorg, skulle du då:

1: Ge dig in i en lika lång och onödig förklaring som här, om hur otroligt lydiga och snälla dina hundar är. Att dom inte alls tänker bitas utan bara skrika och åma sig... Men om veterinären är rädd kankse hundarna blir misstänksamma så det är bäst för veterinären att den inte är det....

2: Acceptera veterinärens vilja och sätta på en munkorg

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
669
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel