Munkorg hos veterinären

Sv: Munkorg hos veterinären

Inget konstigt med det. Tvärtom. Jag vet ju att hunden är OK att hanteras, av mig. Men det är ju en annan sak om vet hanterar hunden. Klämmer och känner samt ev kommer åt något ömt eller skadat. Dessutom brukar ju inte hundar gå så ofta till vet så det är ju en ovan och ev sresssande situation.

Så munkorg - helt OK.

Om det skulle hända så är det munkorg på.

Mulles_matte skrev:
Jag har inga som helst problem med att sätta på min hund munkorg om dom ber om det. Är det en manlig vet så brukar jag sätta på den redan innan vi kommer in, med tanke på vad Mulle tycker om män.

En enkel fråga bara, inget illa menat. :)

Ber Du inte om en kvinnlig vet. om Du vet att han har problem med män? För att underlätta för hunden menar jag. Behöver kanske inte spä på hans rädsla/osäkerhet (?) för män. En liten tanke bara. :)

GaurdianAngel skrev:
En enkel fråga bara, inget illa menat. :)

Ber Du inte om en kvinnlig vet. om Du vet att han har problem med män? För att underlätta för hunden menar jag. Behöver kanske inte spä på hans rädsla/osäkerhet (?) för män. En liten tanke bara. :)

jodå, men den kliniken jag brukar gå till har bara två veterinärer och den kvinnliga är inte alltid där.
Nu är han ju iofs stammis p g a alla öroninflammationer och skit, så mulle känner ju igen just den veterinären, så det skulle säkert gå utan munkorg med just honom, men dom vill ta det säkra före det osäkra och det kan jag förstå.

Senast ändrad:

escodobe skrev:
Sån var min tik, som hade klippkort hos vetrinären.
Tillslut stack hon fram tassen av sig själv när vetrinären började göra i ordning sprutan.

Precis, min labbe har varit där så ofta så jag kan inte ens nämna gångerna... Och varje gång har det varit jaktskador typ pinne genom tassen, avdragen klo osv. Som sagt, vi har en gång sytt henne utan bedövning (i skogen) så jag vet att hon skulle aldrig bli en aggressiv hund vid smärta.

Loka är döfjollig med sprutorna, kryper helst ur skinnet, men hon biter inte för det... Och terriern är det tåligaste som finns, men OM de ska klippa klorna kan de få ha munkorg på henne :angel:

//E

lady_vip skrev:
Precis, min labbe har varit där så ofta så jag kan inte ens nämna gångerna... Och varje gång har det varit jaktskador typ pinne genom tassen, avdragen klo osv. Som sagt, vi har en gång sytt henne utan bedövning (i skogen) så jag vet att hon skulle aldrig bli en aggressiv hund vid smärta.

Loka är döfjollig med sprutorna, kryper helst ur skinnet, men hon biter inte för det... Och terriern är det tåligaste som finns, men OM de ska klippa klorna kan de få ha munkorg på henne :angel:

//E
DEt är samma här. Min vovve hatar att klippa klorna. Man får vara 2 pers. som håller+ tratt ( hon är för liten och ettrig för munkorg):crazy: UNdrar varför hon reagerar så......:confused:
Att klipppa de hemma är inte att tänka på, synd, det hade varit smidigare.

Jag kan göra det själv utan problem, men andra är tveksamt.

Var hos en ny trimmare sist som tydligen alltid klipper klorna på hundarna efter trimmandet. Mixie hann inte ens börja morra innan hon var klar med alla tassarna, så de kom båda undan med ena förskräckelsen :)

//E

smidigt! En annan får åka rätt ofta eftersom hennes klor på sporrarna växer som ogräs:mad: Frågade lite försynt om det inte gick att operera bort dem, men det var visst svårt.

Det är inga större problem med att operera bort sporren på en hund, görs rätt ofta på en del raser pga skaderisk om de har "sladdriga" sporrar. Däremot är det ju en amputering av en kroppsdel och onödig om det inte riskerar att orsaka hunden lidande. Att operera bort sporrarna för att slippa klippa dem tycker jag är = att operera bort klorna på en katt för att de inte ska klösa på möblerna.

Tänk om jag tycker att det är onödigt lidande för henne att klippa sporrarna då? Hon blir otroligt stressad och rädd varje gång och det blir rätt ofta man måste göra det.

Jag har aldrig behövt ha på det, men skulle veterinären be om det så skulle jag självklart göra det. man förstår ju att de vill tänka på sin egen säkerhet.

Klipper du inte klorna själv?????????????
Ska ge dej ett tips,lägg inte ner hunden,(kan tas som en dominanshandling,från hunden)Låt den stå på alla 4a ,lyft en tass i taget,klipp.Klipp inte så mycket men oftare..Då kanske din hund litar på att det inte gör ont.:banana: Har aldrig varit hos vet för att klippa klor..Därimot sytt hund i huvudet när han gått genom glasruta i tjänsten.Ingen munkorg eller annat...:smirk:

Pazon skrev:
Klipper du inte klorna själv?????????????
Ska ge dej ett tips,lägg inte ner hunden,(kan tas som en dominanshandling,från hunden)Låt den stå på alla 4a ,lyft en tass i taget,klipp.Klipp inte så mycket men oftare..Då kanske din hund litar på att det inte gör ont.:banana: Har aldrig varit hos vet för att klippa klor..Därimot sytt hund i huvudet när han gått genom glasruta i tjänsten.Ingen munkorg eller annat...:smirk:
:eek: åh är det så man gör. *slår min för panna*
Jah trodde man skulle köra tassarna genom ett sågverk.

De har aldrig frågat även om jag sagt att hon är livrädd för veterinärer, dock tillägger jag att hon aldrig bitit någon än...Minns att de hade det en gång på ultuna, men då hade hon ont. Självklart skulle jag inte säga nej.

Stoppard skrev:
Hur reagerar ni om veterinären ber er ta på er hund en munkorg under undersökningen?

det är fullt förståeligt om man vill ta på hunden en munkorg.

Det är inte värt att bli biten med tanke på hur många patienter som strömmar in varje dag man måste tänka ¨på sin egen säkerhet, ser man en hund som verkar opålitlig så på med munkorg direkt.

Jag har röntgat Nova två gånger. En gång höfterna, då sövdes hon. En gång magen då hade hon munkorg.

Jag blev lite stöt, ja man tar ju det lätt personligt när det är vovvarna, när de sa till mig att de skulle använda det.
Då förklarade personalen att hundarna oftast är lugnare med den på.
Och det är jag väldigt benägen om att hålla med om! Mycket bättre än när hon var sövd.
Det är alltid lite knixigt att röntga så stora hundar, och som sövd fick vi ta om flera gånger. Med munkorg räckte en.
Sedan har det säkert lite att göra med ändamålet för plåtarna, men ändå.

Positivt överraskad av munkorgens effekt!

Jag skulle säkert ifrågasätta det och sedan vänligt försäka förklara att min hund blivit utsatt för värre saker hos vetten än denna spruta och då har han ej stått med munkorg.
Eller så skulle jag snällt sätta på honom den och kanske välja annan vet nästa gång.
Beror helt på hur han regaerar på munkorgen,. Bryr han sig inte så visst kan han alltid få ha den på om vetten vill.

Svår fråga då man inte varit i den situationen.

Jag har munkorg hemma som jag använder när jag klipper klorna på min tik. Inte för att hon bits när man gör det men för att hon krumbuktar sig så utan den.

Jag tar också alltid med mig munkorgen när vi går till veterinären, ifall det skulle vara något. Ett tag tyckte hon att det var jobbigt med sprutor och började sprattla när hon skulle vaccineras och ja, då gör det ju ont förstås. Med munkorgen blir hon lugn och då gör inte vaccinationen ont. Numera behövs iofs inte munkorgen i det syftet längre.

En svårt skadad hund som har ont tycker jag är en självklarhet att man tar munkorg på, under förutsättning att den inte har problem med andningen.

Jag skulle med andra ord inte bli sur om veterinären bad mig sätta på hunden munkorg, om den inte har svårt och andas dvs.

LiPP skrev:
Beror helt på hur han regaerar på munkorgen,. Bryr han sig inte så visst kan han alltid få ha den på om vetten vill.

Inte särskilt riktat till dig, LiPP utan jag använder mest ditt citat för att ställa en fråga:

Brukar ni ta för vana att vänja hunden att ha munkorg? Dvs, oavsett hur snäll och väluppfostrad hunden än är. Jag tänker på att vänja hunden utifall det skulle uppstå en situation där det kan vara nödvändigt att sätta munkorg på hunden (t.ex. om hunden har blivit allvarligt skadad).

Jag har inte tänkt på det själv tidigare. Men eftersom en del hundar tycker att det är jobbigt med munkorg kanske det kan vara värt att vänja dem om olyckan är framme och man måste sätta på munkorg för att överhuvudtaget kunna hantera den.

Själv körde jag med ultimata Labradormetoden för att få bort krumbuktandet :D Det ena hundar står still av ren lydnad och hon tycker INTE att det är skoj. Ser ut som att hon ska dö (uppfödaren som haft henne tills hon var ½ år, så det där kunde hon när jag fick henne) Så den yngre förmågan höll på att krumbukta sig. Men så kom smarta matte på att lägga en godisbit en bit upp. Så då hypnotiserade hon godisbiten och jag kunde snabbt klippa alla klor utan att hon märkte det *ha ha* Nu lägger jag inte fram någon godisbit något mer, men hon står helt still och viftar på svansen och när jag är klar så tittar hon uppfodrande på mig *åsså godisen matte, glöm inte det*

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
669
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar