Multipel skleros

Gud vad den här väntan på en kallelse är lång, de sa två till tre veckor - idag är det tre veckor sedan den gick iväg. Hade väl inte räknat med annat i semestertider egentligen, men det känns ändå tungt. Det har varit långa veckor, domningarna/känselbortfallen/känslan av att vara blytung har typ gått kroppen runt vilket har gjort att jag i stort sett varit helt isolerad där jag bor eftersom att jag inte har körkort, brukar gå och cykla men det har jag i perioder inte kunnat göra. Snälla släktingar har skjutsat mig så jag kunnat simma emellanåt och rida någon enstaka gång. Men det känns hemskt att behöva förlita sig på andra på det viset. Nu är det snäppet bättre, och efter ett besök hos en sjukgymnast i fredags som tejpade fötterna på mig så har det fungerat bättre - hon sa även att så länge jag inte har ont så är det bra att röra sig så mkt som möjligt, så jag har promenerat och varit lite mer aktiv med de orden i öronen. Stressen av allt skolarbete som jag borde göra äter dock upp mig, jag måste försöka sluta ha dåligt samvete över att det inte gått nu.

@EmmaBovary visst är det bra att röra på sig så mycket man orkar men ta inte ut dig allt för mycket på engång utan försök att dela upp det på flera korta tillfällen.

Hoppas att du går tid snart. Ring och skynda på det hela och säg att du kan ta en återbudstid om du har möjlighet att få skjuts med kort varsel.

@EmmaBovary visst är det bra att röra på sig så mycket man orkar men ta inte ut dig allt för mycket på engång utan försök att dela upp det på flera korta tillfällen.

Hoppas att du går tid snart. Ring och skynda på det hela och säg att du kan ta en återbudstid om du har möjlighet att få skjuts med kort varsel.

Tack för rådet, visste inte att man kunde sätta upp sig på en lista för återbudstider. Ringde idag, ingen tid satt än men det blir förmodligen först i månadsskiftet. Satte upp mig på listan för återbudstider, om det rörde sig om några dagars varsel, samma dag går ju inte när det är 30 mil bort. Bad även om lugnande och frågade lite mer om vad som skulle röntgas, visste huvud och nacke, men inte att det även rörde sig om ryggen.

Tack för rådet, visste inte att man kunde sätta upp sig på en lista för återbudstider. Ringde idag, ingen tid satt än men det blir förmodligen först i månadsskiftet. Satte upp mig på listan för återbudstider, om det rörde sig om några dagars varsel, samma dag går ju inte när det är 30 mil bort. Bad även om lugnande och frågade lite mer om vad som skulle röntgas, visste huvud och nacke, men inte att det även rörde sig om ryggen.

Bra att dom röntgar allt!

Vid MS kan det sitta förändringar i hjärna, nacke och bröstrygg så det är bra att plåta det redan nu för att se ev förändringar redan nu.

Det ger dom även större chans att kunna utesluta MS på dig när dom röntgar det.

Hoppas att du mår bra trots ovissheten och kom ihåg att du får fråga mig om det är något du funderar över. Svara även på PM om det är något som du vill diskutera privat.

Vad bra att du bad om lugnande! MR huvud + rygg brukar ta drygt en timme, så då är det skönt att vara ordentligt avslappnad.
Jag gör regelbundna kontroller av hjärnan och tycker att mr är väldigt trevligt så det där är väldigt olika. Sist var jag lite besviken när de rullade ut mig. Det var så skönt att ligga där och lyssna på knackandet :D vet att även @Zewz tycker att det är avslappnande. Jag tror att det är viktigt att ge fler sidor av det.

Självklart ska ta ha lugnande om hon känner oro dock :) ville bara ge fler vinklar.

Jag gör regelbundna kontroller av hjärnan och tycker att mr är väldigt trevligt så det där är väldigt olika. Sist var jag lite besviken när de rullade ut mig. Det var så skönt att ligga där och lyssna på knackandet :D vet att även @Zewz tycker att det är avslappnande. Jag tror att det är viktigt att ge fler sidor av det.

Självklart ska ta ha lugnande om hon känner oro dock :) ville bara ge fler vinklar.

Självklart upplevs det olika av alla! Jag blir också "besviken" ibland när undersökningen redan är klar, men det beror på att jag har tagit Stesolid inför och därför kan slappna av ordentligt ;) Jag tycker att det är ett bra val av TS att få lite lugnande inför MR, om hon är osäker på hur hon kommer att reagera. Det skadar henne inte och ökar sannolikheten för en avslappnad upplevelse :)

Självklart upplevs det olika av alla! Jag blir också "besviken" ibland när undersökningen redan är klar, men det beror på att jag har tagit Stesolid inför och därför kan slappna av ordentligt ;) Jag tycker att det är ett bra val av TS att få lite lugnande inför MR, om hon är osäker på hur hon kommer att reagera. Det skadar henne inte och ökar sannolikheten för en avslappnad upplevelse :)
Absolut men jag var skitnervös första gången i kameran då jag läst om så många som upplevt det som skrämmande och obehagligt. Helt i onödan visade det sig. Sista gången höll jag på att somna av ljudet trots att jag inte hade droger i kroppen.

Men som sagt, är ts nervös är det nog vettigt med lugnande åtminstone första gången. Jag valde bort det pga amning (utan kontrast första gången). Det enda jag vill säga är som sagt att det inte bara finns skräckexempel på Mr :) väntan på svar är nog jobbigare, upplevde jag i alla fall de två första gångerna där jag anade vad som var fel. Nu när jag vet vad det är bekymrar jag mig inte så mycket.

Haha, jaa, sist höll jag på att somna! Det har handlat om rygg och bäcken för mig, så det har också tagit en liten stund.
Men alla är olika. Jag har ofta däremot behövt lugnande hos tandläkaren :angel: och där kan ju en del också slappna av, har jag hört :confused:

Haha, jaa, sist höll jag på att somna! Det har handlat om rygg och bäcken för mig, så det har också tagit en liten stund.
Men alla är olika. Jag har ofta däremot behövt lugnande hos tandläkaren :angel: och där kan ju en del också slappna av, har jag hört :confused:
Klarade du dig inte utan sist ändå? :P

Ja, såklart alla är olika. Det hindrade inte skräcken när man läste läbbiga historier om hur läskig den där "mördarmaskinen" är :D jag kan vara knäpp i huvudet men maskinen är min polare. Fri från småbarn en liten stund och tillåter (tvingar till(?)) avslappning så man får tid att andas och fundera på livet :love:

Absolut men jag var skitnervös första gången i kameran då jag läst om så många som upplevt det som skrämmande och obehagligt. Helt i onödan visade det sig. Sista gången höll jag på att somna av ljudet trots att jag inte hade droger i kroppen.

Men som sagt, är ts nervös är det nog vettigt med lugnande åtminstone första gången. Jag valde bort det pga amning (utan kontrast första gången). Det enda jag vill säga är som sagt att det inte bara finns skräckexempel på Mr :) väntan på svar är nog jobbigare, upplevde jag i alla fall de två första gångerna där jag anade vad som var fel. Nu när jag vet vad det är bekymrar jag mig inte så mycket.

Det är bra att få höra positiva erfarenheter, så tack för det! Och jag vet som sagt inte hur jag kommer reagera när jag väl ligger där, kanske kommer jag också kunna slappna av trots allt, men jag är nervös och vill inte chansa :)

Jag är en av de där konstiga som tycker att det kan kännas lite mysigt att bli ompysslad i tandläkarstolen ;)

Klarade du dig inte utan sist ändå? :P

Ja, såklart alla är olika. Det hindrade inte skräcken när man läste läbbiga historier om hur läskig den där "mördarmaskinen" är :D jag kan vara knäpp i huvudet men maskinen är min polare. Fri från småbarn en liten stund och tillåter (tvingar till(?)) avslappning så man får tid att andas och fundera på livet :love:

Jo, jag var så himla duktig sist! Gick dit för att laga, ammade fortfarande så fick klara mig nykter :D Svettades dock som en gris under ett maraton. Tanden var dock så kass så efter en massa smärtsam borrning drog de ändå ut skiten :banghead: Utdragningen dock helt smärtfritt så i fortsättningen drar jag ut alla tänder som trilskas :up:

Jo, jag var så himla duktig sist! Gick dit för att laga, ammade fortfarande så fick klara mig nykter :D Svettades dock som en gris under ett maraton. Tanden var dock så kass så efter en massa smärtsam borrning drog de ändå ut skiten :banghead: Utdragningen dock helt smärtfritt så i fortsättningen drar jag ut alla tänder som trilskas :up:

Kanske bör lägga till att jag bara tycker att det känns trivsamt enbart när det rör sig om undersökning eller en enkel lagning, när det kommer att dra ut tänder är jag inget större fan :P Även om det var helt okej att operera bort en visdomstand, men då fick jag fint lugnande som gjorde det till en lustig upplevelse!

Är det någon av er som har problem med domningar/känselbortfall/motoriken i händerna? Eller borde jag oroa mig lite extra? Det kanske är sagt redan, men är tankspridd.

Hur mådde ni i väntan på MR?

Är det någon av er som har problem med domningar/känselbortfall/motoriken i händerna? Eller borde jag oroa mig lite extra? Det kanske är sagt redan, men är tankspridd.

Hur mådde ni i väntan på MR?

Jag har haft det men efter regelbundna besök hos en duktig kiro så har det försvunnit.

Innan du besöker någon sådan ska du dock ha gjort en MR. Min krävde att allt var "grönt" först innan han behandlade mig.

Dubbelkollade med neurologen med så att det var ok från deras sida.

Jag han aldrig fundera innan min första MR, fick göra en akut MR pga halvsidig förlamning.

Kan göra en bitter uppdatering om att jag fortfarande inte fått någon kallelse, på måndag blir det två månader och en veckan sedan de sa "två till tre veckor". Hade en telefontid med min läkare på vårdcentralen idag, dels för att få ett intyg jag kan skicka till CSN om att jag varit dålig i sommar och därför missade ett omtentamenstillfälle men även för att föra en dialog, man blir ju knäpp av att gå och vänta. Så jag ville tala om alla symtomen jag haft, förhöra mig om vem som kommer få resultaten från MR (om jag behöver åka iväg till något sjukhus, eller till stället jag ska till i GBG igen, det behövde jag inte) om hur lång tid det kan ta att få göra ryggmärgsprov efteråt (om det nu behöver göras...) och jag ville börja gråta när hon sa att det nog kommer kunna ta tre månader... hoppas verkligen inte att jag kommer hinna bli sämre igen, för det finns ju inget de kan göra när de inte vet vad det är :cry: läkaren skickade iaf iväg en remiss provtagning redan nu.

Om du blir sämre så ska du helt enkelt åka till akuten och berätta allt.

Jag känner mig kluven inför det, och har svårt att tro att de kommer prioritera något som läkarna jag talat med inte tyckte att det var akut när det var värre? Kommer det inte ses som att man medvetet vill snabba på processen om man söker sig till akuten för tex. ett ryggmärgsprov när det redan finns en remiss?

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 374
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 915
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar