Multipel skleros

Jag håller just nu på att utredas för att utesluta MS. Det jag funderar över är om min arbetsgivare behöver få veta om jag får diagnosen? Som det känns nu vill jag isåfall inte att "alla" ska veta. Hur faller det sig om jag på grund av eventuell diagnos behöver vara hemma mer än en vecka och behöver ett sjukintyg? Kan man be läkaren att inte nämna något om MS då?

Jag håller just nu på att utredas för att utesluta MS. Det jag funderar över är om min arbetsgivare behöver få veta om jag får diagnosen? Som det känns nu vill jag isåfall inte att "alla" ska veta. Hur faller det sig om jag på grund av eventuell diagnos behöver vara hemma mer än en vecka och behöver ett sjukintyg? Kan man be läkaren att inte nämna något om MS då?
Nej, din arbetsgivare behöver inte veta om din diagnos. Själv tycker jag att det underlättar att vara öppen, men jag vet flera personer som tycker precis tvärt om.

När du blir sjukskriven får du två intyg. Ett till FK, om det behövs, och där framgår diagnos och hur den påverkar ditt jobb. Så får du en arbetsgivarkopia där bara datum för din sjukskrivning framgår, där står inte diagnos eller något annat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 374
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 915
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar