Jag fick diagnosen 2012. Har hittills haft två skov (som jag märkt av).
Under gymnasietiden fick jag känselnedsättning/"sockerdricka" i högra halvan av kroppen, gick tillbaka av sig själv efter ca en vecka. Läkarna hittade då inte vad felet var, men såhär i efterhand har jag förstått att detta troligtvis var skov nr 1.
Vid skov nr 2 fick jag en ordentlig synnedsättning på ena ögat. For på läkarbesök på ögonmottagningen på morgonen och kom hem på kvällen, efter många många timmar i olika väntrum, provtagningsrum och undersökningsrum, med en ganska säker MS-diagnos. MR gjordes dagen därpå och jag fick diagnosen bekräftad. Hade vid det tillfället 13 olika inflammationer i hjärnan (och det var bara den minsta av dem, på synnerven, som jag kände av
). Synen återgick till det normala efter 1-2 veckor.
Ett par dagar efter MR sattes jag in på behandling med Mabthera (ges intravenöst via dropp) och nu 4 år senare har jag inga symtom eller alls några besvär av min MS. Påminns oftast bara om att jag faktiskt har det när kallelse till MR eller behandling dimper ner i brevlådan (en gång /år)
Ang. MR-undersökning: Det är
astråkigt och för ett jäkla oväsen, har man tur kan man få lyssna på musik i hörlurar. Jag brukar somna i tunneln
Kan tänka mig att det är otäckt om man har klaustrofobi, annars är det mest bara väldigt väldigt tråkigt...