MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Sv: MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Fast klubbar/föreningar ska, om jag förstått rätt, inte vara direkt vinstdrivande. Klubben/Föreningen ska ju jobba för sina medlemmar, inte betala en anläggnings traktor...

Jag håller med Tulip, jag tycker 400 kronor är mycket pengar.

Fast vi kanske ska ha stora tävlingar liknande de som finns i USA och Spanien för att få plats med alla som vill tävla. Man kanske ska ha proffs som sköter tävlingar så slipper man jaga ihjäl sig för att försöka hitta funktionärer i klubbarna?

Jag vet inte vad ni bor för i kommuner men i de ridklubbar jag varit medlem i här varje krona varit välkommen. Har det inte varit till en ny ridskoleponny, en ny skrivare till sekreteriatet så har det varit en årlig fest för funktionärer.

Nu vet jag att varken Tulips eller min klubb är ridskoleanknutna. Pengarna som går in i "min" klubb ska ju tillbaka till medlemmarna på något sätt.

Ok... Min uppfattning var att ridklubbar överlag har svårt att få det att gå runt. Så är det här omkring i alla fall. Självklart ska pengarna tillbaka till medlemmarna.

Fast en tävling ska kunna motivera sina höga startavgifter , antingen med superunderlag och arrangemang och med högre prispengar, inte bara för det finns för få tävlingar i området och utnyttja detta genom tänket att "folk betalar ändå". Var kommer det isåfall sluta.. 500, 600 per start? Ska ridsporten leva upp till den folksport som den nu utges att vara iom Jerringpriset och diskussionerna runt det kan det inte bli så nu ännu mer att bara dom rika kan tävla. Det kommer isåfall bli en fråga som förbundet måste ta tag i .

En anledning till att det riskerar att bli ännu mer ont om funktionärer om anmälningsavgifterna är höga är att det blir färre "vanliga ryttare" som anser att det är värt pengarna att tävla. Tävlar man inte och inte står på en anläggning med klubb finns det inte många skäl att vara med i en klubb och är man inte det lär man inte heller ställa upp som funktionär.

Ridsporten består av oss som utövar den och vi bör samarbeta istället för att till varje pris försöka sko oss på varandra och bara se till att tjäna så mycket pengar som möjligt på kort sikt.

Storstadsklubbarna har ju lättare att få fulla startfält även i de dressyr, jag vet ju att det finns andra klubbar som anordnar tävlingar som blir en ren förlustaffär. (Heder till dessa klubbar!)

Systemet att anmäla tycker jag är helt underbart
Tyvärr saknas det en tävling till så att alla kan komma med och tävla
Det måste vara en klubb med 2 ridhus från januari till mars
Jag tycker utvecklingen har gått framåt att fler och fler vill tävla året om

Jag håller med om att anmälningssystemet är bättre än hur det var förr och att det är roligt att många vill vara med och tävla. Dock är det tråkigt att det finns för få tävlingar under hela säsongen, för det är itne bara under den tiden det krävs dubbla ridhus som det är hårt tryck på tävlingarna, även i somras blev MsvC klasserna fulla på kring 3 minuter och har man inte möjlighet att styra sina tider själv så att man kan sitta vid datorn just kl 18.00blir det ju rätt hopplöst. Ännu tråkigare är det med de tendenser vi sett nu med rejäla höjningar av anmälningsavgifter och tävlingar som bara de insatta vet när de öppnar anmälan.

Det som oroar mig är risken att den "vanliga" hobbyryttaren blir mer och mer sällsynt på tävlingar och det tycker jag skulle vara oerhört tråkigt. Sportmässigt kanske det inte spelar någon roll, men om gräsrötterna försvinne kommer tävlingsverksamheten snart att vara proffsdriven och för proffs och den utvecklingen lockar inte mig.

Fast det är ju precis så jag tänker. Går klubben med vinst så investeras ju de pengarna i anläggningen och eller medlemmarna. Då vinner ju alla på det. En klubb som går med vinst på sina tävlingar har ju (antar jag) en bättre anläggning än en som inte gör det.

Jag håller med om att ridsporten ska vara en folksport men jag tycker att kommunerna ska börja att betala lika mycket föreningsbidrag och betala lika mycket på anläggningarna som de gör till andra föreningar. Men ditt resonemang är så typiskt hästfolk och det är positivt! Mentaliteten att: "får vi inte samma behandling som andra löser vi det själva ändå".

Fast minskar antalet tävlingsryttare sänks ju priserna igen? Innan folk slutar tävla.

Det bästa sättet att förhindra dyra anmälningsavgifter är ju att låta bli att anmäla sig till de tävlingarna.

Ja, en av mina "hemmaklubbar" är en sådan. Fy fan vad vi slet för att få det att gå runt. Men 6 mil bort ligger en klubb som är en av de största arrangörerna i sverige på dressyrtävlingar. De har alltid fullt och får lotta bort.

Fast minskar antalet tävlingsryttare sänks ju priserna igen? Innan folk slutar tävla.

Det bästa sättet att förhindra dyra anmälningsavgifter är ju att låta bli att anmäla sig till de tävlingarna.

Ja det men är det det vi vill, vill vi inte ha många tävlanden och många som är engagerade i vår sport? Risken som jag ser det är dessutom att antalet tävlande i vissa distrikt fortfarande kommatr att var stort, och bestå av dem som tävlar väldigt mycket, har hästeriet mer eller mindre som yrke och som av dessa skäl inte har tid att engagera sig som funktionärer och likannde. Jag är helt enkelt rädd att förlora gräsrotsryttarna (dit jag definitivt räknar mig själv) och det tycker jag skulle vara oerhört tråkigt.

Visst kan man låta bli att anmäla sig. Jag funderar verkligen väldigt mycket på hur jag ska göra dessa två tävlingar, men då blir det ju inte många starter och det är också tråkigt.

Fast det är ju precis så jag tänker. Går klubben med vinst så investeras ju de pengarna i anläggningen och eller medlemmarna. Då vinner ju alla på det. En klubb som går med vinst på sina tävlingar har ju (antar jag) en bättre anläggning än en som inte gör det.

Jag håller med om att ridsporten ska vara en folksport men jag tycker att kommunerna ska börja att betala lika mycket föreningsbidrag och betala lika mycket på anläggningarna som de gör till andra föreningar. Men ditt resonemang är så typiskt hästfolk och det är positivt! Mentaliteten att: "får vi inte samma behandling som andra löser vi det själva ändå".

Jag är inne på din linje.

Vem ska betala anläggningens traktor om inte klubben själv liksom? (klubbar med ridskola har jag ingen erfarenhet av)

Jag resonerar likadant när det gäller höga startavgifter i fälttävlan.

Jag tycker inte det är okej att klubbarna går massor med vinst genom att ha betydligt dyrare avgifter än marknaden i övrigt men normala tävlingar ska fasen gå runt! Annars ska klubben aktivt välja att "låta" en tävling gå med förlust pga vissa omständigheter (mästerskap, höga dressyrklasser har det mest varit hos oss tror jag).

Startavgifterna hos oss grundar sig på att det ska gå precis plus åtm, och det kan vara ett jäkla meck utan att avgifterna "känns" för höga.

Ägnar man sig åt en dyr sport får man betala, punkt slut. Annars kan man väl byta till hoppning (?). Jag håller med om att föreningslivet bör gynnas mer från "högre ort" men att klubbarna ska gå back för att ryttarna vill tävla, då har man ju missat hela poängen?

Ja det men är det det vi vill, vill vi inte ha många tävlanden och många som är engagerade i vår sport? Risken som jag ser det är dessutom att antalet tävlande i vissa distrikt fortfarande kommatr att var stort, och bestå av dem som tävlar väldigt mycket, har hästeriet mer eller mindre som yrke och som av dessa skäl inte har tid att engagera sig som funktionärer och likannde. Jag är helt enkelt rädd att förlora gräsrotsryttarna (dit jag definitivt räknar mig själv) och det tycker jag skulle vara oerhört tråkigt.Visst kan man låta bli att anmäla sig. Jag funderar verkligen väldigt mycket på hur jag ska göra dessa två tävlingar, men då blir det ju inte många starter och det är också tråkigt.

Men så länge gräsrotsryttarna inte inser att man måste hjälpa till att skapa tävlingstillfällen så får gräsrotsryttarna nöja sig med vad som finns?

Självklart ska tävlingarna gå runt och klart att klubbarna ska kunna tjäna en del också, det är ingen här som har ifrågasatt. Det jag och några till reagerar över är att det helt plötsligt förekommer anmälningsavgifter som är 100-150 kr högre än i höstas och de dubbla mot många andra ställen i landet. Jag tror itne att just de klubbarna helt plötsligt har fått så mycket högre omkostnader och om det är så skulle jag gärna vilja vet vad det i så fall är.

Det tror inte jag heller och jag tycker inte heller det känns helt ok. Men då får man ju göra sitt val och låta bli att gynna något man inte står för. Om det är så viktigt att ridning inte blir en rikemanssport borde man rimligtvis inte välja att anmäla sig till de klasserna (pratar generellt, inte om just dig nu alltså :)) som gynnar utveckling ditåt.

Men så länge gräsrotsryttarna inte inser att man måste hjälpa till att skapa tävlingstillfällen så får gräsrotsryttarna nöja sig med vad som finns?

Det ligger någontiong i det men vad jag ser så är det just gräsrotsryttarna som skapar väldigt många av de tävlingstillfällen som finns, proffsen och halvproffsen har fullt upp med att tävla. Försvinner de gräsrotsryttarna som fortfarande orkar kommer tävlingarn i fortsättningen att få annordnas av proffs och bli ännu dyrare. Det går fort att riva ner en organisation med ideellt arbete men är väldigt svårt att bygga upp den igen och jag är rädd för att om det fortsätter så här så kommer vi att riva ner det system vi har ganska snabbt.

Å andra sidan. Kanske har klubben med kraftigt höjda avgifter planer på större investeringar i sin anläggning som de vill slippa ta för höga lån på/vet att de inte får tillräckligt med bidrag för? Är det fortfarande fel att höja avgiften så mycket då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka