MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Sv: MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Fråga inte mig vad som kan göras!? Min klubb anordnar tävlingar flera ggr/år.

Fast jag tittade tex på granndistriktet Uppland, de hade i princip bara lagtävlingar inlagda i TDB (så har det varit förr också, även på ponny). Deras ryttare vill ju också tävla, alltså åker de till Sthlm.

Ja genom att tex Sthlm-distriktet öppnar upp tävlingar i första hand för ryttare inom deras eget distrikt säg iallafall 30 st och så får 10 ryttare från andra distrikt slåss om dessa platser. Då kanske ryttarna blir mer angenäma om att deras egna klubbar och distrikt anordnar tävlingar och även då hjälper till med detta.

Visst borde man kunna spärra så i TDB? (Det är inte mitt ansvarsområde).

Delvis knapplån..
Bra att de tar upp bekymret! Men vi tycks ha lite samma bekymmer i mitt distrikt även om det inte är riktigt lika illa som i Sthlm. Jag anmälde mig till säsongens första tävling i söndags morse och hamnade då som reserv, anmälningen öppnades kl. 18 på lördagen. Visserligen bör jag komma med ändå då det jag ligger som en av de första reserverna, men ändå. Dessutom är det i alla fall en person som på samma tävling har anmält sig och samma häst till tre klasser. Jag trodde att det åtminstone fanns en spärr i TDB för hur många klasser per häst och dag man kunde anmäla sig till - men uppenbarligen inte.

*kl*

På en av Strömsholms kvällstävlingar blev Msv C klassen full på 21 s och Msv B på 26 s, iofs endast 15 starter per klass. Just nu är det 48 resp. 40 reserver anmälda...
Så även i Västmanland blir klasserna snabbt fyllda (och det gäller även när det är max 40 startande per klass, men då blir de fyllda inom någon timme och inte på några sekunder).

Senast ändrad av en moderator:

Hur tänkte man när man anmälde till tre klasser??

Det sägs att det numera finns en spärr så att man inte kan anmäla till flera tävlingsplatser samma dag iaf.

Var tvungen att gå in och kika på TDB igen och ja samma person är anmäld till LA, MsvC samt MsvB på samma häst. Hur man tänker? Tja..antar man vid anmälningstidens slut beslutar och känner av vilken nivå som är mest lämplig och stryker sig från en klass. Så uppenbarligen finns det ingen spärr under den normala anmälningstiden. :crazy:

Fast för att vara startberättigad i MsvB måste man ju vara kvalad... Ja, man blir inte klok på hur folk tänker när de anmäler.

Hur tänkte man när man anmälde till tre klasser??

Det sägs att det numera finns en spärr så att man inte kan anmäla till flera tävlingsplatser samma dag iaf.

Jo det kan man på en annan häst! Sen kan man bara göra ett hästbyte så i princip blir det ingen skillnad.

Man skall enligt TR vara kvalad innan start, dvs har man möjligthet att kvala under samma dag. Det är typ sm som man måste vara kvalad innan anmälan görs.

Fast för att vara startberättigad i MsvB måste man ju vara kvalad... Ja, man blir inte klok på hur folk tänker när de anmäler.

Men är inte kvalperioden man har på sig till helgen före tävlingen? Då räknar kanske människan att kvala in innan dess. Sen tror jag inte att arrangörerna kollar kvalresultaten förrän startlistorna görs och då har ju den människan hunnit skriva in sina kval?

Jag hade för mig att det var en vecka innan?

Mom 285
Kvalifikation häst
Kvalifikation
• följer alltid ekipaget.
• gäller under en period av 24 månader
• skall vara genomförd före den ordinarie anmälningstidens utgång
• skall anges vid anmälan och kunna visas upp i sekretariatet före start.

Fast... Jag vet inte. De från min klubb på min nivå LB-LA åker inte till Sthlm för att tävla, jag och många andra håller oss inom Uppland. Det är nog vanligare lite högre upp i klasserna, att man åker längre bort. Det är så jag uppfattat det på min klubb i alla fall.

Jag har i alla fall hetsat min klubb att hålla i fler dressyrtävlingar, så inom Upplands distrikt kommer det tillkomma minst två tävlingar på LB-LA nivå denna vår.

Senast ändrad av en moderator:

Fast på regional nivå fanns det i princip bara lagtävlingar i Uppland, så klart vill de som rider MsvC/B i Uppland också ha tävlingstillfällen.

Ja, men det var det jag försökte få fram, var nog lite otydlig. Att vi som rider LB-LA inte åker till Sthlm, inte från min klubb i alla fall. Däremot i högre klasser (=MSVC/B) är det nog vanligare. Det är synd att det inte finns fler tävlingar, när intresset är så himla stort som det verkar vara nu!

Fast på regional nivå fanns det i princip bara lagtävlingar i Uppland, så klart vill de som rider MsvC/B i Uppland också ha tävlingstillfällen.

Vad är det för lagtävlingar du pratar om? Jag håller till i upplandsdistriktet och när jag söker på tdb på regionala tävlingar så får jag upp ett gäng Strömsholm tävlingar, Heby o Fagersta tex.... Vart är det lag? Är det div 2 som går på våren med Msv c?

Ang kvalreglerna så va de jag sa i såfall gällande förra året

Jag tyckte också att det verkade konstigt, jag tävlar ju i Uppsladistriktet i bland men en snabb koll visade att BaL helt klart har en poäng i att det är få vanligt tävlingar i Uppsala distriktet i år. På regional nivå är det totalt 16 tävlingar i tdb. 6 av dem är div II eller div I 2 är breederskval och 1 4-års championat. Även om det finns kringklasser på en del blir det inte många tillfällen för den som inte rider i lag.
På lokaltävlingssidan var det samma sak, 12 tävlingar, 6 av dem är div III och en DM för lektionshästar. Inte mycket annat där heller alltså.
Strömsholm, Heby och Fagersta hör inte till Upplandsdistriktet, utan till Västmanland.

Senast ändrad:

Heby tillhör Uppland sen nått år tillbaka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka