MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Sv: MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Ja men alltså anmälningstiden går ju ut mkt tidigare än datumet dom drar pengarna därför anmäler man så.

Som sagt problemet är för Ert distrikt att lösa, tror inte det förekommer på något annat ställe i hela landet faktiskt.

Anmälningstiden brukar gå ut en vecka eller lite drygt innan tävlingen och till dess tycker jag nog att man bör kunna bestämma sig vilken tävling man vill rida. Att anmäla till fler tävlingar än man tänker ställa upp i ställer ju inte bara till med problem när klasserna är full utan gör det ju svårt för arrangörerna att planera tider och annat. Förhoppningsvis är ni ganksa få som gör så och då är det ju inte något jätteproblem men å andra sidan är det ju inte heller så många som drabbas av en regeländring heller.

Jo,jag förstår att det är en ekonomisk fråga, utöver dessa kostnader så kostar ju även domare, vilket gör inkomsten ännu mindre.

Det jag syftade på med min mening som du citerat är att allt arbete bakom, funktionärer och liknande bör rimligtvis vara detsamma på dressyr- och hopptävlingar

Jo, visst, LC och LB kan i princip alla rida, så dessa klasser finns det nästan ett överflöd av. Samma klubb kanske inte behöver anordna tre lokala dressyrtävlingar på LC och LB nivå, utan byta ut en eller två till högre program, eventuellt regionalt. Det är inte de klasserna jag saknar, utan de på LA nivå och högre.

Fast de flesta klubbar vill ju ordna tävlingar som passar deras tävlingsryttare. Du får säga till din klubb att de ordnar tävlingar som passar dig eller så får du välja klubb eftter vad du är intresserad av. Det finns ju flera klubbar som inriktar sig på ponnydressyrryttare.

*kl*

Vilka krav ställer era klubbar på er som tävlingsryttare i Sthlm?

Om det nu är för få tävlingar pga för litet funktionärintresse och tävlingsryttarna inte verkar inse att om de inte hjälper till att arrangera så blir det inte bättre - är det inte dags att ställa lite krav på tävlingsryttarna då?

Jag har aldrig fattat hur j*vla svårt det är att inse att ridsportens tävlingar är ideellt arrangerade och att om ingen ställer upp så blir det ingen tävling. Punkt slut. Men de flesta verkar skita i det och gnäller istället?

Jag tävlar ju inte ens;)

Men den klubben vi är med i nu har egentligen inga krav på sina medlemmar att vara funktionärer, dock har vi inga större problem med att fylla alla funktionärsposter. Men för att få tillgång till medlemsfömåner så måste man funktionera 1/2 dag.

Egentligen handlar det kanske inte så mkt om funktionärer utan att man måste ha en anläggning att ha sina tävlingar på. Vissa klubbar har ingen anläggning utan måste hyra in sig någon annanstans (extra kostnad vid tävling). Ska sådana klubbar ha tävlingar så väljer dom ju gärna någon annan gren än dressyr för att kunna tjäna pengar på sin tävling.

Coolt! Jag känner bara till en klubb som inte har en anläggning (nybildad dessutom). Är bara van vid att en anläggning har en klubb sas (eller är privat). Då förstår jag problemet mer. Men ändock verkar ni ju ha massvis med tävlingsryttare, rider alla dessa på privata anläggningar?

Jag vet inte riktigt hur vanligt det är men det finns en del klubbar utan egenanläggning och min är en av dem. Vi har tidigare varit en rätt stor klubb med egen anläggning (före min tid iofs) men blev avmed den och har numer ganska få medlöemmar. Vi ordnar en tävling per år och hyr då in oss på någon anläggning vilket både är dyrt och mer arbetssamt än att ordna tävling om man kan göra det "hemma". Det är ju dessuomt större risk att man är totalt upptagen just den dag årets enda tävling ordnas vilket är trist. Just för sådana klubbar och dess medlemmar tror jag att distriktet skulle kunna göra en hel del när det gäller att underlägga samarbeten mellan klubbar, hjälpa till att hitta anläggningar och kanske starta en funktionärspool. Jag vill gärna vara funktionär mer än jag är men inte SÅ mycket att jag själv kontaktar andra klubbar och erbjuder mina tjänster.

Då förstår jag bättre :)

Jag vill gärna vara funktionär mer än jag är men inte SÅ mycket att jag själv kontaktar andra klubbar och erbjuder mina tjänster.

Varför inte? Så tänkte jag göra iår. Jag vill inte vara med i någon klubb detta mellanår men tänkte istället vara funktionär på klubbar/tävlingar som jag tycker är intressanta. Man kan välja det som passar en själv bäst och har inga som helst krav från något håll, perfekt ju :D :banana:

Jo visst vore det bra. Men det är bara att konstatera att jag inte letar upp tävlingar och sen kontaktar klubbarna och erbjuder mina tjänster. Däremot har jag ställt upp när en mindre klubb kontaktade min gamla klubb när de behövde skrivare på en allsvenskan omgång. Det är med sådana kontakter jag tror att distrikten kunde hjälpa till. En databas där man kan anmäla sig som funktionär och klubbarna kan leta folk, eller tvärt om där klubbarna kan lägga in tävlingar och vad de behöver hjälp med. Tror att det skulle öka sannolikheten betydligt i alla fall.

Jag brukar anmäla mig som frivillig skrivare vid nationella tävlingar på min förra klubb. Skitkul och lärorikt ju!

Var problemet samma när klasserna hette LA:5 och 6 ? Eller har problemet uppkommit nu när det krävs kval till MsvB? Eller är det för att folk vill säga att dom rider Msv? Det är ju inte Msv ändå menar jag alltså (C).

Jag tror inte att trycket var lika stort tidigare ("vi" har ju inte ridit stor häst i så många år). Trycket på MsvC kom när kvalen till MsvB kom skulle jag vilja säga.

Var problemet samma när klasserna hette LA:5 och 6 ? Eller har problemet uppkommit nu när det krävs kval till MsvB? Eller är det för att folk vill säga att dom rider Msv? Det är ju inte Msv ändå menar jag alltså (C).

I sthlm var tycket enormt under på La:5 under typ 03 och framåt... det va otroligt mkt bortlottningar. Hur svårt som helst att planera sina starter. Nu vet man åtminstonde om man kommit med på en gång!

*kl*
Nu har dom vaknat på Sthlmsdistriket, detta ligger på deras hemsida idag:

Förslag till åtgärder med fulla klasser i TDB
2012-01-30 11:16

Arbetsgrupp TDB

Stockholmsdistriktet har i samråd med Sv RF tillsatt en arbetsgrupp under ledning av Stockholmsdistriktets ordförande, Jörgen Jarleman, för att ta fram förslag till åtgärder. Syftet är i första hand att ta fram förslag till åtgärder för att minska risken med att klasser blir fulla nästan omedelbart i samband med att de öppnar för anmälan.

Vi tar gärna emot förslag till åtgärder på detta eller därmed sammanhängande problem. Maila gärna till mailadressen som finns på distriktes hemsida för den som behöver.

Så de som bor i Stockholm kan göra sig hörda om de vill:)

toppen!
va glad jag blir att de åtminstånde är villiga tt disskutera problemet!
eftersom sthlmdistriktet inte bara haft problem med msv c utan även msv b och msv a.

å andrasidan så är just vårens brist på msv a ett återkommande problem och jag är glad att inte behöva stressa som jag kan tänka mig att många YR-ryttare gör för att hinna kvala SM.
Förra året låg ju SM så tidigt dessutom....

Det är ju lika stressigt för juniorer som kan tänkas vilja kvala... Förr hade ju juniorer (vet inte om det gällde YR) företräde till SM-kvalande klasser, det finns ju inte i TR längre. Dessutom är det väl i princip omöjligr iom TDB. Då får man i så fall ha klasser enbart öppna för JR/YR.

KL

Detta är verkligen ett problem.. Regional dressyr, Uppland, 61 startande anmälda och 68 reserver i nuläget. :p

Uppland, Sthlm och Södermanland konkurrerar ju om samma ryttare. Jämför man antal tävlingar så tror jag att Sthlm arrangerar fler än de andra distrikten, kanske även fler distrikt borde anordna fler tävlingar?

*kl*
Nu har dom vaknat på Sthlmsdistriket, detta ligger på deras hemsida idag:

Så de som bor i Stockholm kan göra sig hörda om de vill:)

Fast hur ska dom lösa det problemet? Problemet är väl inte egentligen att klasserna blir fulla för fort i TDB utan att det är för få tävlingar? Även om dom hittar på något i TDB så får ju inte fler starta än maxantalet ändå?

Uppland, Sthlm och Södermanland konkurrerar ju om samma ryttare. Jämför man antal tävlingar så tror jag att Sthlm arrangerar fler än de andra distrikten, kanske även fler distrikt borde anordna fler tävlingar?

Ja genom att tex Sthlm-distriktet öppnar upp tävlingar i första hand för ryttare inom deras eget distrikt säg iallafall 30 st och så får 10 ryttare från andra distrikt slåss om dessa platser. Då kanske ryttarna blir mer angenäma om att deras egna klubbar och distrikt anordnar tävlingar och även då hjälper till med detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka