MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Sv: MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Jag undrar verkligen hur mitt PS hamnade mitt i inlägget, det skulle narturligtvis stått som avslutning.

Joo jag kan iofs tänka mig att många försvinner, jag var nog rätt långt bak på Wallstanästävlingen också.

Fast hela TDB kan ju inte ändras bara för att ni uppe i stockholm har problem :confused:

Ska hela övriga sverige drabbas och inte kunna anmäla till mer än en tävling per dag då?

Typiskt 08- beteende :devil:

Fast att anmäla samma ekipage till mer än en tävling samma dag är väl inte vettigt någonstans? Eller?

Fast hela TDB kan ju inte ändras bara för att ni uppe i stockholm har problem :confused:

Ska hela övriga sverige drabbas och inte kunna anmäla till mer än en tävling per dag då?

Typiskt 08- beteende :devil:

Fast hur ofta rider du två tävlingar samma dag?

Fast hur ofta rider du två tävlingar samma dag?

Händer , dock inte på samma häst. Däremot är jag ganska ofta anmäld till flera tävlingar på samma helg på samma häst, kan finnas en massa olika orsaker till det. Rätt vanligt också att folk som har många hästar gör så. Dock är det inga större problem här i söder eftersom klasser sällan är fulla här.

Händer , dock inte på samma häst. Däremot är jag ganska ofta anmäld till flera tävlingar på samma helg på samma häst, kan finnas en massa olika orsaker till det. Rätt vanligt också att folk som har många hästar gör så. Dock är det inga större problem här i söder eftersom klasser sällan är fulla här.

Men varför gör man det om klassena inte är fulla? Är klasserna inte fulla kan man ju anmäla sent istället? Visst gör man det efter anmälningstidens slut får man ju betala extra men det blir ju även dyrt om man ska betala anmälningsavgifter till tävlingar man sen inte rider.

Samma helg samma häst har jag inte sett nån om har synpunkter på att man kan anmäla. Det var väl principen att man åtminstone ska ha teoretisk möjlighet ställa upp i allt man anmäler sig till jag var ute efter. Jag inser dock att det blir svårt att konstruera en sån regel som har effekt samtidigt som man inte hindrar dem med många hästar att få ihop sitt tävlande. Möjligen om man begränsar möjligheten till hästbyte men det är ju också en inskränkning som kan drabba en del.

Ja men alltså anmälningstiden går ju ut mkt tidigare än datumet dom drar pengarna därför anmäler man så.

Som sagt problemet är för Ert distrikt att lösa, tror inte det förekommer på något annat ställe i hela landet faktiskt.

Problemet finns även i delar av de distrikt som gränsar till Stockholms distriktet och med tanke på att nästan 20% av förbundets medlemmar tillhör Stockholms distriktet så är det väl i alla fall ca 25% av förbundets medlemmar som drabbas så riktigt så marginellt som det kan låta är det ju inte, men visst vi är ju inte i majoritet. Men jag håller absolut med om att det inte är det stora problemet, det stora problemet är att det ordnas för få tävlingar och jag vill gärna diskutera hur man gör för att peppa och/eller tvinga klubbar och tävlingsryttare att dra sitt strå till stacken när det gäller det.

Jag bor i en av de befolkningsglesaste kommunerna i södra Sverige, ändå händer det med jämna mellanrum att klasser blir fulla som jag anmäler till (när jag tävlade 2010 och 2011). Så även om problemet säkert är störst i stockholm så finns det även i övriga Sverige.

Jag kan inte heller fatta varför man anmäler till mer än en tävling/häst/dag.

Egentligen handlar det ju inte bara om Sthlm utan även Södermanland och Uppland, de distrikten lockar ju samma ryttare. Det var ju en artikel i Ridsport förra året, där var det ju någon på distriktet som inte tyckte att problemet var så stort om jag inte minns helt fel...

Ja, utbudet är väldigt dåligt även när det gäller ponnydressyr. Ni som tävlar häst kan ju allafall välja lite friare ;) Trots att jag bor relativt centralt, strax utanför Stockholm så får man åka strax under 20 mil enkel resa för en vanlig regional dressyrtävling. Med fler tävlingar skulle ju självklart stressen och hetsen kring de få tävlingar som finns. Eftersom att det finns ett överflöd av hopptävlingar borde det inte vara så stor omställning för klubbarna att byta ut dessa mot dressyr.

Även om jag i stort håller med dig så måste jag invända mot att det idag skulle finnas ett överflöd av hopptävlingar - även där har det minskat markant och med tanke på att det finns fler som tävlar hoppning än dressyr så tror jag att det fördelningsmässigt inte är så stor skillnad tyvärr.

Barnkullarna som rider ponny nu/är på väg upp är mindre än tidigare. I år har det inte varit speciellt mycket bortlottningar på ponnydressyrtävlingar, vare sig runt Sthlm eller nationellt. Det är inte alls samma tryck som för något år sedan. Jag förstår att klubbarna inte vill anordna regionala ponnydressyrtävlingar om de inte får tillräckligt många startande.

Jag syftar då främst på ponnyhoppning runt LC - LB nivå. Kollade lite snabbt nu, ponnyhopptävlingar inom 160 km fågelväg så får jag ett resultat på 8 sidor, dressyr 4. Tittar man på dessa tävlingar är det långt ifrån lika högt tryck på dem som dressyrtävlingar. Där får alla (i de flesta fall allafall) plats, i dressyren är det väldigt begränsat. Senaste tävlingen jag anmälde mig till LA:P1 på Täby fylldes på fem minuter, så det var många som hängde på låset, än om det var ännu fler på hästsidan.

Nä, bortlottning existerar som tur är inte längre. De tre tävligarna som öppnat anmälningarna hittills har fulla klasser med reserver, allafall de regionala starterna, LA:P1 och Lagtävlansprogrammet för ponnyalsv.

Nej, det förstår jag självklart, men eftersom att klasserna fort blir fulla så verkar intresset finnas.

Egentligen handlar det ju inte bara om Sthlm utan även Södermanland och Uppland, de distrikten lockar ju samma ryttare. Det var ju en artikel i Ridsport förra året, där var det ju någon på distriktet som inte tyckte att problemet var så stort om jag inte minns helt fel...

Det var väl det jag skrev eller i alla fall att det gällde delar av de distrikten?

Trist att distriktet inte tycker att det är ett problem, hur ska vi övertyga dem om det och få dem att inse att klubbarna behöver hjälp och stöd?

Eftersom att det finns ett överflöd av hopptävlingar borde det inte vara så stor omställning för klubbarna att byta ut dessa mot dressyr.

Det är stor skillnad ekonomiskt att ordna en ponnyhoppning jämfört med en ponnydressyrtävling.
Säg att en dressyrstart kostar 200:- per ekipage * 80 starter = 16.000 kr. En hoppstart kostar 150 kr start * 150 starter = 22.500 kr. Lägg till (minst) dubbelt så många föräldrar, syskon och kompisar som ska fika i cafeterian. Lokala Ponnydressyrtävlingar finns det en hel del av under 2012, dock är det som vanligt vissa helger som det är två tävlingar för att sedan bli 2-3 tävlingsfria helger vilket är lite synd. Kan inte avsaknaden av regionala ponnydressyrtävlingar ha att göra med vad klubben har för ekipage också? Jag sitter själv i tävlingssektionen för min klubb och vi vill hellre ordna tävlingar som klubbens ryttare kan vara med på än tävlingar "det finns brist på".

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka