Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst går det att vara funktionär även om man tävlar de år jag tävlade ridskolehäst var jag oftast funktionärsansvarig men då stod ju hästen på anläggningen och jag hade snälla hästskötare som kunde rycka in om det behövdes. Reser man till tävlingen och det inte finns möjlighet att stalla upp hästen (vilket det i princip aldrig finns här) är det svårare om än inte omöjligt.
Så är det i min folkraceklubb. Antingen så jobbar man en tävling och startar en (då ska man minnas att det finns 1-2 tävlingar om året på hemmabanan, krävs ca 70-80 funktionärer) eller så startar man två och tar med sig funktionär till två.
Se där! Jag tycker det är en utmärkt idé faktiskt och så jäkla svårt är det faktiskt inte att prioritera att vara funktionär en gång istället för att tävla.
Det kan ju funka om det är grenar/klasser man ändå inte kan/vill starta men det är ju jäkligt surt om man ska avstå från att starta, på hemmaplan om någonstans vill man ju rida.
Idag finns det ju tyvärr vissa regler som gör att arrangörer inte ställer upp med uppstallning för sina egna ryttare och det är ju jordbruksverkets regler för uppstallning under tävling.... Om arrangören nu väljer att följa dom reglerna så att säga...
Men hur ofta har en klubb alltid de klasserna i den grenen man själv tävlar i på vartenda tävlingstillfälle på hela året?
Och som sagt, har man så lite möjlighet att fixa en annan person som är funktionär åt en, då kanske man faktiskt får ta och ställa upp en dag på hela året själv för det systemet som man nyttjar varenda tävlingstillfälle år efter år?
Det var "och så jäkla svårt är det faktiskt inte att prioritera att vara funktionär en gång istället för att tävla" jag reagerade på. Jag tycker att är det någon tävling man verkligen vill rida så är det ju på hemmaplan. Men precis som du säger har ju de flesta klubbar har ju flera tävlingstillfällen som man kan hjälpa till på.
Håller med dig i övrigt. Dessutom är det ju oftast kul att vara funktionär!
Nu förstår jag inte? Att boxarna ska saneras för tävlingsekipage, visst. Men att tävlingsryttare får låna boxar/spiltor som TS avsatt just för hemmatävlande ekipage bryter inte mot några regler och är fullt möjligt att göra.