MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Sv: MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Så är det i min folkraceklubb. Antingen så jobbar man en tävling och startar en (då ska man minnas att det finns 1-2 tävlingar om året på hemmabanan, krävs ca 70-80 funktionärer) eller så startar man två och tar med sig funktionär till två.

Visst går det att vara funktionär även om man tävlar de år jag tävlade ridskolehäst var jag oftast funktionärsansvarig men då stod ju hästen på anläggningen och jag hade snälla hästskötare som kunde rycka in om det behövdes. Reser man till tävlingen och det inte finns möjlighet att stalla upp hästen (vilket det i princip aldrig finns här) är det svårare om än inte omöjligt.

Något som jag tycker de flesta klubbar borde prioritera är då just uppstallning till sina egna ryttar som tävlar på hemmaplan, just så att de ska kunna ställa upp som funktionärer. Här uppe är det i princip krav på att hemmaryttare hjälper till på tävlingar i sin gren. Det vanligaste här är att ryttarna får gratis uppstallning i spilta till sin häst.

Idag finns det ju tyvärr vissa regler som gör att arrangörer inte ställer upp med uppstallning för sina egna ryttare och det är ju jordbruksverkets regler för uppstallning under tävling.... Om arrangören nu väljer att följa dom reglerna så att säga...

Så är det i min folkraceklubb. Antingen så jobbar man en tävling och startar en (då ska man minnas att det finns 1-2 tävlingar om året på hemmabanan, krävs ca 70-80 funktionärer) eller så startar man två och tar med sig funktionär till två.

Se där! Jag tycker det är en utmärkt idé faktiskt och så jäkla svårt är det faktiskt inte att prioritera att vara funktionär en gång istället för att tävla.

Se där! Jag tycker det är en utmärkt idé faktiskt och så jäkla svårt är det faktiskt inte att prioritera att vara funktionär en gång istället för att tävla.

Det kan ju funka om det är grenar/klasser man ändå inte kan/vill starta men det är ju jäkligt surt om man ska avstå från att starta, på hemmaplan om någonstans vill man ju rida.

Det kan ju funka om det är grenar/klasser man ändå inte kan/vill starta men det är ju jäkligt surt om man ska avstå från att starta, på hemmaplan om någonstans vill man ju rida.

Men hur ofta har en klubb alltid de klasserna i den grenen man själv tävlar i på vartenda tävlingstillfälle på hela året?

Och som sagt, har man så lite möjlighet att fixa en annan person som är funktionär åt en, då kanske man faktiskt får ta och ställa upp en dag på hela året själv för det systemet som man nyttjar varenda tävlingstillfälle år efter år?

Idag finns det ju tyvärr vissa regler som gör att arrangörer inte ställer upp med uppstallning för sina egna ryttare och det är ju jordbruksverkets regler för uppstallning under tävling.... Om arrangören nu väljer att följa dom reglerna så att säga...

Nu förstår jag inte? Att boxarna ska saneras för tävlingsekipage, visst. Men att tävlingsryttare får låna boxar/spiltor som TS avsatt just för hemmatävlande ekipage bryter inte mot några regler och är fullt möjligt att göra.

Men hur ofta har en klubb alltid de klasserna i den grenen man själv tävlar i på vartenda tävlingstillfälle på hela året?

Och som sagt, har man så lite möjlighet att fixa en annan person som är funktionär åt en, då kanske man faktiskt får ta och ställa upp en dag på hela året själv för det systemet som man nyttjar varenda tävlingstillfälle år efter år?

Det var "och så jäkla svårt är det faktiskt inte att prioritera att vara funktionär en gång istället för att tävla" jag reagerade på. Jag tycker att är det någon tävling man verkligen vill rida så är det ju på hemmaplan. Men precis som du säger har ju de flesta klubbar har ju flera tävlingstillfällen som man kan hjälpa till på.

Håller med dig i övrigt. Dessutom är det ju oftast kul att vara funktionär!

Det var "och så jäkla svårt är det faktiskt inte att prioritera att vara funktionär en gång istället för att tävla" jag reagerade på. Jag tycker att är det någon tävling man verkligen vill rida så är det ju på hemmaplan. Men precis som du säger har ju de flesta klubbar har ju flera tävlingstillfällen som man kan hjälpa till på.

Håller med dig i övrigt. Dessutom är det ju oftast kul att vara funktionär!

Ja det är det ju oftast! :bump:

Jag har hört resonemanget att man bara kan hjälpa till när det är tävlingar "i sin gren" (för det andra grenarna är man ju inte intresserad av och då kan man absolut inte tänka sig att hjälpa till, gud vad tråkigt! ...) och så kontrar man med att "men då ska ju jag tävla!" ang klubbens tävlingstillfällen.

Jag kan erkänna att jag ser lite rött i sådana här resonemang ja, sorry :p

Nu förstår jag inte? Att boxarna ska saneras för tävlingsekipage, visst. Men att tävlingsryttare får låna boxar/spiltor som TS avsatt just för hemmatävlande ekipage bryter inte mot några regler och är fullt möjligt att göra.

Okey, trodde att boxarna ska saneras för vilket ekipage det än gäller men jag har säkert missuppfattat :)

*KL*

Inser att jag nog är rätt skadad. Anmälde till två tävlingar i går och tyckte att det det var ju inte SÅ stort tryck denna gången. Den ena blev full efter dryga 3 minuter och den andra efter 7-8 minuter.

Vad det gäller funktionärsproblematiken så förstår jag båda sidor. Man vill tävla på hemmatävlingar men man bör definitivt ställa upp som funktionär. Jag har uselt samvete för de två senaste åren, då jag valt att tävla och då inte hunnit vara funktionär. Vi har bara en tävling per är (lånar anläggning och är bara lite drygt 40 medlemmar) och det finns inga uppstallningsmöjligheter så det är svårt att kombinera. Får se hur det blir i år men klasserna är de jag vill rida så finns det inte många andra lämpliga tävlingar helgerna innan och efter så är risken stor att jag gör samma val. Nån klubb som behöver funktionär en halvdag eller så norr om Stockholm i vår eller sommar får gärna höra av sig, så kan jag få lite bättre samvete i alla fall. Jag skriver gärna och är räknekunnig men står helst inte i kafeteria eller på parkering ;), alla hästrelaterade arbetsuppgifter är kul och pratar göra jag större delen av dagarna så det kan jag också fixa.

*kl*
Idag kl 18 blev TDB överbelastat:crazy:

Några få lyckades få in sin anmälan prick 18, andra hamnade nog som jag, ute i cyberspace någonstans.

Undrar vad förbundet/distrikten tänker göra åt situationen??

Stockholmsdistriktet har väl tillsatt en arbetsgrupp/utredning? Åtminstone har jag för mig att mamma sa nåt om det. Jag lyssnade väl inte så noga misstänker jag... :o

Jodå, din mamma har rätt :)

Fast om det blir som nu i kväll drabbas ju inte bara Sthlms-ryttare (även om merparten som skulle anmäla sig var härifrån) utan även andra. Jag var ju inloggad, men precis kl 18 blev systemet överbelastat för att två attraktiva tävlingar släpptes på samtidigt.

*kl*
Och har någon tänkt rida Dyltabruk 19/5 så kan jag meddela att anmälan av någon anledning redan är öppen...

De har förmodligen valt att inte ha någon begränsning på antal starter och då öppnar anmälan direkt proppen är godkänd.

Ja, TDB är byggt så.
På tävlingar som är begränsade så är det tisdagen ett visst antal veckor innan sista ordinarie anmälan (kommer inte ihåg exakt hur många nu när det blev olika för olika grenar) som den öppnar och på obegränsade så öppnar den direkt. Så anmälan kan i princip öppna ett halvår innan tävlingen.

Fast om jag inte är alldeles blind så står det i den proppen att anmälan UTGÅR 1/5, dvs att den stänger då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka