MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Sv: MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Instämmer, och jag har problem, ska jag leva efter det blir det en tävling i mitten på februari och nästa i bästa fall kring påsk. Känns trist, mycket trist.

Det ligger någontiong i det men vad jag ser så är det just gräsrotsryttarna som skapar väldigt många av de tävlingstillfällen som finns, proffsen och halvproffsen har fullt upp med att tävla. Försvinner de gräsrotsryttarna som fortfarande orkar kommer tävlingarn i fortsättningen att få annordnas av proffs och bli ännu dyrare. Det går fort att riva ner en organisation med ideellt arbete men är väldigt svårt att bygga upp den igen och jag är rädd för att om det fortsätter så här så kommer vi att riva ner det system vi har ganska snabbt.

Det kan du säkert ha rätt i. Jag borde använt ordet "ryttare" istället men spann nog delvis vidare på att ridsport inte skulle vara en rikemanssport.

Instämmer, och jag har problem, ska jag leva efter det blir det en tävling i mitten på februari och nästa i bästa fall kring påsk. Känns trist, mycket trist.

Fast vadå trist? Hur mycket tävlingar har de i norrland? Det är ju "trist" för dem att pendla 10-20-30 mil till en helt vanlig tävlignsklass.

I ert fall (sthlm) så har ni istället skithöga avgifter och fulla klasser. Är det trist för er bara för att det finns tävlingstillfällen men dyra/fulla sådana? Hade det varit trist om det var fel klasser på tävlnigstillfällena också? Eller om ingen klubb i sthlm annordnat tävlingar under vintern?

Beror ju på, gynnar det på sikt de tävlande och tävlingsarrangemangen kan det vara befogat. Nu har jag ingen aning om hur det är i dessa två fall men det känns i lit för vältajmat med diskussionen om fulla tävlingar och hysteriskt svårt att hinna anmäla i tid för att jag riktigt ska tro att det är sådana skäl.

Men så länge gräsrotsryttarna inte inser att man måste hjälpa till att skapa tävlingstillfällen så får gräsrotsryttarna nöja sig med vad som finns?

Menar du att det är proffsen som ställer upp och hjälper till på tävlingarna??

Vem är det som står och sliter som funktionärer om inte just gräsrotsryttarna? Om inte ens dom kan få tillfälle att tävla för att det blir för dyrt kommer det inte bli några tävlingar alls.

Menar du att det är proffsen som ställer upp och hjälper till på tävlingarna??

Vem är det som står och sliter som funktionärer om inte just gräsrotsryttarna? Om inte ens dom kan få tillfälle att tävla för att det blir för dyrt kommer det inte bli några tävlingar alls.

Se mitt svar ovan. Jag borde skrivit ryttare i allmänhet men hade tankarna på att gräsrotsryttarna iom tidigare inlägg.

Jag tänkte lite på diskussionen ang fulla klasser i sthlm oxå. Edit: Vilket ju är denna tråden insåg jag nu :p

Senast ändrad:

*kl*

Jag är en vääääldigt mkt hobbyryttare... Jag tänker inte betala "konsertpriser" för att få en ritt på 5-6 minuter bedömd. (tävlar LB-LA i Sthlm och där är svårt att hinna med att anmäla sej, även om det "löste" sej i höstas då trots reserv på typ 45e plats så kom jag med)

Jag kommer heller inte i år hinna hjälpa till med att vara funktionär.

Så det är ju då vackert bara att inse att det kanske inte ens blir nån tävling för mej iår om de höjjer startavgifterna som det skrivs om här.

Och som hobbyryttare, om jag hade tid att hjälpa till som funktionär så skulle jag, men inte om det var för att jag själv inte ansåg mej ha råd att tävla = skulle den klubb jag rider för höjja startavgiften så mkt att jag själv väljer att inte rida då det kostar för mkt så skulle jag def inte åka dit och ställa upp gratis som funktionär !

Jag kan ju tycka att det där med att "hinna vara funktionär" är något man ska planera för i sin tidsbudget om man vill vara med och tävla. Jag tycker att det är ens skyldighet att bidra med något till det ideella systemet om man ska vara med och dra nytta av det.

Ja, vill man tävla får man också vackert hjälpa till att ordna tävlingar. Jag tror väldigt få funktionärer har ekande tomma kalendrar, utan det vanliga är ju att man pressar in funktionärsjobbet mellan heltidsjobb och familj, så är det för alla. Det var väl därför man införde regeln att en klubb måste ordna egna tävlingar för att få ge ut tävlingslicenser, just för att alla ska hjälpa till?

Jag kan ju tycka att det där med att "hinna vara funktionär" är något man ska planera för i sin tidsbudget om man vill vara med och tävla. Jag tycker att det är ens skyldighet att bidra med något till det ideella systemet om man ska vara med och dra nytta av det.

Jag jobbar varannan helg (HELA året) och de helger jag är ledig ska jag själv hinna tävla och träna. Och ja mina egna mål går före klubbens.

Den klubben jag troligtvis kommer tävla för i år har 2 dressyrtävlingar/år och som sagt den ena kommer jag kunna vara med på = tävlar själv ! Och den i höst har jag inte hunnit kolla på.. De har även hopptävlingar såklart och jag har hjälpt dem i flera år trots att jag själv inte ens tävlade (eller ens va medlem) för klubben.
Men så väljer jag även att byta klubb i år just för att denna klubb inte KRÄVER att man måste hjälpa till på tävlingar. Byter från en klubb där de kräver 16timmar för att man ska få tävla för dem. Hann med 6,5 timme under hela förra året.

Men som sagt bara de tävlingar jag åker på kostar ju 220-250 kr så det blir nog inte så många om de kommer höjja startavgifterna...

Jag antar att du har en ledig dag/vecka eftersom du jobbar helger och då kan jag som bonus upplysa om att väldigt mycket funktionärsarbete utförs långt innan själva tävlingsdagen. :idea:

Jag jobbar också varannan helg, tävlar själv och hinner ändå vika tid för funktionärsarbete.

Jag antar att du har en ledig dag/vecka eftersom du jobbar helger och då kan jag som bonus upplysa om att väldigt mycket funktionärsarbete utförs långt innan själva tävlingsdagen. :idea:

Jag jobbar också varannan helg, tävlar själv och hinner ändå vika tid för funktionärsarbete.

Det rejset körde jag med för 15 år sen. Då var jag tom tävlingsansvarig för den klubbens alla dressyrtävlingar samt hjälpte till på alla hopptävlingar tex med att lägga in alla starter i datorn osv.
Så tro mej jag HAR hjälpt till. Att jag nu tar och satsar enbart på mej själv får ni tycka är ego. Kommer INTE va funktionär i år iaf !

*kl*

Jag är en vääääldigt mkt hobbyryttare... Jag tänker inte betala "konsertpriser" för att få en ritt på 5-6 minuter bedömd. (tävlar LB-LA i Sthlm och där är svårt att hinna med att anmäla sej, även om det "löste" sej i höstas då trots reserv på typ 45e plats så kom jag med)

Jag kommer heller inte i år hinna hjälpa till med att vara funktionär.

Så det är ju då vackert bara att inse att det kanske inte ens blir nån tävling för mej iår om de höjjer startavgifterna som det skrivs om här.

Och som hobbyryttare, om jag hade tid att hjälpa till som funktionär så skulle jag, men inte om det var för att jag själv inte ansåg mej ha råd att tävla = skulle den klubb jag rider för höjja startavgiften så mkt att jag själv väljer att inte rida då det kostar för mkt så skulle jag def inte åka dit och ställa upp gratis som funktionär !

Lånar ditt citat men det är riktat generellt.

Det resonemanget är ju SÅ sjukt!

1. Om det är för dyrt så jag inte kan tävla - då VÄGRAR jag ställa upp :mad:
2. Om det är lagom dyrt så kan kan tävla - då KANSKE jag kan tänka mig att ställa upp (men oftast så hinner jag inte).

Nähä, vem F*N ska då arrangera tävlingarna undrar jag då????

Precis vad jag vill få fram. Få inser nog (vill nog inte inse) att de faktiskt nyttjar det ideella systemet när tävlar. Vilket nog i typ varje klubb innebär att man utnyttjar eldsjälar som körs slut.

Fast vadå trist? Hur mycket tävlingar har de i norrland? Det är ju "trist" för dem att pendla 10-20-30 mil till en helt vanlig tävlignsklass.

I ert fall (sthlm) så har ni istället skithöga avgifter och fulla klasser. Är det trist för er bara för att det finns tävlingstillfällen men dyra/fulla sådana? Hade det varit trist om det var fel klasser på tävlnigstillfällena också? Eller om ingen klubb i sthlm annordnat tävlingar under vintern?

Det är klart att alla dina exmpel ockspå drabbar dem som vill tävla och är trista på sitt sätt. De är dock mer naturliga, är det glest mellan hästar och tävlande blir det långt att åka och finns det litet intresse blir det få tävlingar. Tråkigt men väldigt svårt att göra någonting åt.
Det jag menar är trist är att man istället för att försöka samarbeta och göra det så bra som möjligt för alla inom ridsporten passar på att utnyttja situationen för att kortsiktigt tjäna pengar. Vi är alla med i samma förbund och målet borde vara så bra som möjligt för så många som möjligt och inte så mycket pengar som möjligt till några och skit i dem som inte har råd.

Det jag menar är trist är att man istället för att försöka samarbeta och göra det så bra som möjligt för alla inom ridsporten passar på att utnyttja situationen för att kortsiktigt tjäna pengar. Vi är alla med i samma förbund och målet borde vara så bra som möjligt för så många som möjligt och inte så mycket pengar som möjligt till några och skit i dem som inte har råd.

Då är jag med på din använding av "trist"!

Jag tycker dock inte det är trist att ni i sthlm har för få tävlingstillfällen. I norrland finns inga klubbar, i sthlm finns inga klubbar med anläggning (som jag fattade det ovan). Ni har dock fördelen att ni har ryttare.

och finns det litet intresse blir det få tävlingar.

Mja, det stämmer inte riktigt. Intresset för att just tävla är högt. Vi har alltid fulla klasser från LC till Msv C nivå. Från Msv B och uppåt kan det vara lite skralt men de lägre klasserna är sällan tomma. Det vi har problem med här uppe i norr är brist på funktionärer och brist på anläggningstider. Det finns ju endast ett fåtal anläggningar i norr som har möjlighet att anordna tävlingar och utöver tävlingar ska träningar osv också få plats i ridhusen.
Sen är det samma problem som alla andra har med att funktionärerna brister. De som hjälper till orkar inte hålla fler tävlingar än de redan gör.

Sen en tanke runt de som har problem med brist på tid och prioriterar sitt eget tävlande istället för funktionär. Det går ju att vara funktionär och tävla samtidigt. Jag har varit tävlingsledare på tävlingar där jag tävlat samtidigt och visst går det också.

OK, jag har ingen direkt koll men har tidigare sett folk klaga på inställda klasser pga för få anmälda. Men då är det ju ett problem mindre i alla fall. Funktionärsbrist och anläggningsbrist är tydligen de övergripande problemen. Visst finns det anläggningar här och många riktigt fina men de ska ju precis som du skriver räcka till många olika aktiviteter. Sen orkar ju inte klubbarna med anläggning ha tävlingar varje helg (funktionärsbrist) och ska man som anläggningslös klubb hyra in sig blir det ofta så dyrt att det är svårt att få tävlingen att gå runt.

Visst går det att vara funktionär även om man tävlar de år jag tävlade ridskolehäst var jag oftast funktionärsansvarig men då stod ju hästen på anläggningen och jag hade snälla hästskötare som kunde rycka in om det behövdes. Reser man till tävlingen och det inte finns möjlighet att stalla upp hästen (vilket det i princip aldrig finns här) är det svårare om än inte omöjligt.

Sen en tanke runt de som har problem med brist på tid och prioriterar sitt eget tävlande istället för funktionär. Det går ju att vara funktionär och tävla samtidigt. Jag har varit tävlingsledare på tävlingar där jag tävlat samtidigt och visst går det också.

Ett system en klubb här har är att (på ett ungefär, jag är inte involverad i den klubben) om man startar en tävling så ska man bidra med en funktionär på samma eller annan tävling. Det kan vara "vem som", bara att det är ryttarens ansvar att se till att klubben får hjälp vid ett tävlingstillfälle.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka