Mr Carrera xx

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akzent
  • Startdatum Startdatum
Sv: Mr Carrera xx

Vad är färgavel? För mig är det att undermåliga avelsdjur används i avel pga av sin färg exempelvis svarta, dubbelgula, tigrerade, flaxfuxar mede mera. Låga poäng på premiering/avelsvärdering - men de används i hopp om att avkomman ska få färgen.

Att jag skrev att Mr Carrera kan lämna svarta - är ett faktum och var bara tänkt som information. Att HDH, Underworld och Goldmine är homozygot bruna och alltid lämnar bruna avkommor (eller med brun grundfärg) är också bara information - inte färgavel anser jag om man använder någon av dessa hingstar.

Har man ett gulbrunt sto och väljer brun hingst men inte skimmel till denna - tycker jag inte heller att det är frågan om renodlad färgavel, utan att man inte vill riskera att avkomman om den blir gulbrun också har ärvt skimmelgenen.

kl Förstår inte varför det ska vara så fult att också vilja ha en viss färg på sina hästar egentligen.
Visst en bra häst har ingen färg men vad utesluter att ngn vill ha färg också?

Med ett långsiktigt avelsmål så tycker jag absolut man kan välja in färg också om man har den möjlighet dvs att man hittar en hingst som passar ens sto.

Nu har jag rensat MASSOR i tråden.
Var vänliga och låt den handla om sitt ämne och inget onödigt tjafs!

Liknande trådar

S
  • Låst
Avel Jag skulle vilja veta lite mer om Mr Carrera xx, tycker att han verkar vara en riktigt bra fullblodshingst för halvblodsavel. Han verkar...
Svar
7
· Visningar
2 320
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 778
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31