Mr Carrera xx

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akzent
  • Startdatum Startdatum
Sv: Mr Carrera xx

Tack för informationen!:bow:

fy vad fel det där kuinde blivit... hoppas inte jag ställt till ngt bara:o

Jasså, du har bestämt dig nu :laugh:. Själv blev jag tänd på både Mr Carrera xx och Lambo efter våra samtal så det kanske blir någon av dom eller båda på min också. Kan ju vara kul att lägga på med fullblod och även Lambo ser ju ut att kunna passa mitt sto men vem ska man ta först :confused:

Nu till min egentliga fråga. Rids Mr Carrera xx någonting på våra tävlingsbanor eller står han hemma och rullar sig i alla sina miljoner. Skulle vara kul att se om han gjort några resultat eftersom han verkade vara en sådan talang inom ridsporten.

Han har ingen tävlingslicens i alla fall, sa jag gissar att han mest star hemma och tittar pa miljonerna da. ;)

*kl*

hugger en knapp...

blir svenska halvblod godkända även om de tex. krubbiter, väver, boxwalker?

Eftersom den nya tråden låstes - så återupplivar jag en gammal och skickar om mitt inlägg + ett litet tillägg.

I ASVH:s databas BLUP.se finns 14 listade avkommor efter Mr Carrera xx.
Av dessa är 11 bruna, 1 gulbrun och två svarta (båda svarta har bruna föräldrar).

Mr Carreras far, Eighty Eight Keys, är homozygot brun och kan inte lämna svarta avkomma. Sonen Mr Carrera bör ha genuppsättningen EEAa eller EeAa.

Andra homozygot bruna fullblodshingstar är Goldmine, Homme d`Honneur och Underworld (FAI).

Alltså chans att få svart avkomma med Mr Carrera som far.

Goldmine, Homme d`Honneur och Underworld = ingen av dessa lämnar svarta eller fuxfärgade avkommor.

Färgen är inte allt, men det kan ju vara roligt att veta.

Vet inte men alla hingstar med något svart på kroppen är ju bärare av E kan ju faktiskt få svarta ungar och är stoet svart så ökar ju chansen till svart fölunge samma sak med att han fått en gul avkomma . Det torde ju komma från stoet för han själv bär väll inte på ett gulanlag ?

Så detta med färgerna gör väll inte Carrera till något speciellt ?

Mia

Nej, det gör honom inte speciell - jag konstaterar bara att han kan lämna svart avkomma, vilket hans två svarta avkommor visar. Mr Carrera är heterozygot brun.

De tre andra nämda hingstarna lämnar ej svart - oavsett vilket sto som används eftersom de är homozygot bruna (AA EE). De lämnar inte heller fuxar.

Men visst beror det också på stoet. Om Mr Carrera betäcker ett sto som är homozygot brun (AA EE), då omöjliggör det en svart avkomma och även en fux förståss.

Det finns ju också hingstar som är bruna och har dubbelt av aguti-genen (AA) och har samtidigt en gen för svart (E) och en för rött (e). Här kan det ändå inte bli svart avkomma efter dessa hingstar, eftersom att de har två AA (som begränsar den svarta färgens utbredning).

Dessa hingstar lämnar alltid ett A till avkomman. En FUX kan därför ha ett eller två dolda Aguti-anlag (A) "brun-anlag".

Jag vet en hingst som har lämnat över 100 avkommor och aldrig fått en svart avkomma, däremot flera fuxar. Gissar att han har genuppsättningen Ee AA. Och dubbelt Aguti utesluter svart - om jag har förstått det hela rätt.

Jag gör det gärna men inte får det tumma på den hingstkvaliteer jag vill ha , dock så vägs det in i mitt hingstval , dock är det inte det slut avgörande ....

Mia

Jag ;)

Jag tar gärna hingstar utan fuxanlag (om jag nu inte vet att stoet inte har nån rödgen) och undviker gärna skimlar, däremot gärna gula :angel:

Herregud, trodde det var viktigare att ha en häst med rätt exteriör, hög ridbarhet och framförallt trevligt temperament. Färgen är väl det sista man bryr sig om.. om ens överhuvudtaget.. :crazy:

Herregud, trodde det var viktigare att ha en häst med rätt exteriör, hög ridbarhet och framförallt trevligt temperament. Färgen är väl det sista man bryr sig om.. om ens överhuvudtaget.. :crazy:

Har man två likvärdiga hingstar att välja på som matchar stoet och dessa två har olika färg så väljer man utefter färgen! Gillar man bättre mörka hästar och den ena är fux så kommer färgaveln på köpet...

Behöver det ena utesluta det andra?
Nu avlar jag förvisso på en ovanlig färg som inte finns överdrivet många (bra) hingstar av alls. Men jag har ändå hittat en hingst som kompletterar mitt sto och verkar nedärva de egenskaper som jag ser som attraktivt hos avkomman.

Hingsten jag valt har dessutom gjort 70dagars prov med bättre resultat än en del av den svenska "icke- färgade" hingstarna...

Men det är verkar vara värre att man avlar på skäckar, svarta eller gula än att man medvetet avlar för att få eller inte få en fux eller en brun.

;)

Vem avlar för färgens skull? Inte jag!

Jag gör det gärna men inte får det tumma på den hingstkvaliteer jag vill ha , dock så vägs det in i mitt hingstval , dock är det inte det slut avgörande ....

Mia

Tror du ska läsa mitt inlägg igen .....

Men men anser du att jag tummar på kvaliten så må det vara upp till dig ;)
Då tror du och jag har lite olika avelsmål med våra hästar...

Mia

Tror du ska läsa mitt inlägg igen .....

Men men anser du att jag tummar på kvaliten så må det vara upp till dig ;)
Då tror du och jag har lite olika avelsmål med våra hästar...

Mia

Det lät som att du valde nästan enbart efter färgen, därav min chockerande min, hihi.. men nu förstår jag, att det inte betyder allt för dig. :)

Behöver det ena utesluta det andra?
Nu avlar jag förvisso på en ovanlig färg som inte finns överdrivet många (bra) hingstar av alls. Men jag har ändå hittat en hingst som kompletterar mitt sto och verkar nedärva de egenskaper som jag ser som attraktivt hos avkomman.

Hingsten jag valt har dessutom gjort 70dagars prov med bättre resultat än en del av den svenska "icke- färgade" hingstarna...

Men det är verkar vara värre att man avlar på skäckar, svarta eller gula än att man medvetet avlar för att få eller inte få en fux eller en brun.

;)

Ibland kan man bli rädd för det finns många där ute som bara avlar efter färg och skiter fullständigt i hingstens temperament, kapacitet, hållbarhet - ALLT, bara den har den rätta färgen.

De flesta sådana uppfödarna avlar kanske mest på korsningar men jag vet att det finns flera inom halvblodsaveln också som stirrar sig blinda på färgen.

hej!
åh va kul att du tänkt använda honom!
jag har jobbat i samma stall där han stod på täby. stall 8 hos pia och jocke brandt!
en underbar häst, med ett otroligt lynne! jätte fin kropp och extriör. och har ett kanon fint steg!
kan inte annat än att bli bra!! // louise

hej!
åh va kul att du tänkt använda honom!
jag har jobbat i samma stall där han stod på täby. stall 8 hos pia och jocke brandt!
en underbar häst, med ett otroligt lynne! jätte fin kropp och extriör. och har ett kanon fint steg!
kan inte annat än att bli bra!! // louise

Åh, kul och höra från någon som verkligen umgåtts med hingsten i fråga. Jag är rätt trött på att läsa "Jag har hört.." och "Det sägs att han är.." och så en massa skitsnack. Bättre att lyssna på någon som verkligen sett eller träffat hingsten på riktigt.

Vad kul att du har gott och säga om honom! Som sagt, han är en stark kandidat och han slåss mot Homme d´Honnuer och en till.. :D Vi får se, ska tänka och tänka nu.. :)

Ibland kan man bli rädd för det finns många där ute som bara avlar efter färg och skiter fullständigt i hingstens temperament, kapacitet, hållbarhet - ALLT, bara den har den rätta färgen.

De flesta sådana uppfödarna avlar kanske mest på korsningar men jag vet att det finns flera inom halvblodsaveln också som stirrar sig blinda på färgen.

Visst är det så, men det finns minst lika många som inte färg avlar som också har ston som man skulle kastrera istället för att avla på... :angel:

knapplån,

jag har planer på att betäcka mitt sto till våren. jag är novis på området, men den här mr carrera låter intressant. mitt sto har fullblodsfarfar och rejäla svenska halvblod på mödernet. tål att funderas på! :laugh:

Liknande trådar

S
  • Låst
Avel Jag skulle vilja veta lite mer om Mr Carrera xx, tycker att han verkar vara en riktigt bra fullblodshingst för halvblodsavel. Han verkar...
Svar
7
· Visningar
2 320
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 778
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit