Mr Carrera xx

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akzent
  • Startdatum Startdatum
Sv: Mr Carrera xx

Varför betäcker en sådan hingst inte enbart fullblodsston i galoppaveln? Pengarna där är ju "bättre" och en hingst som sprungit in över 2 miljoner borde ju vara poppis inom galoppaveln.

Homosassa xx som var född 1982 sprang på sin tid in 1 517 200 kr. Han var också godkänd i både halvblods- och angloavel.

Fullblodshingstar med goda gångarter och löpmeriter är bara positivt. I Mr Carreras fall nämner ASVH detta med: … genom många säsonger med imponerande löpmeriter har bevisat sin goda hållbarhet.

Hållbarhet och goda gångarter är önskvärt även hos halvblod och anglo. Jag är jätteglad att Angloföreningen har denna hingst i sin förteckning över godkända avelshingstar.

Så kan man ju se det, men vi ska förmodligen vara väldigt tacksamma att det inte är så.

Vi behöver starka, hållbara individer i vår avel - och har dom dessutom bra gångarter upptill det så är det väl superbra;)

Det blir man inte på halvblodshästar heller :rofl:

Någon gammal kunnig greve sa för läääänge sedan:

Det finns inget noblare sätt att ruinera sig på än hästavel...

Tyvärr lika sant i dagsläget:D

nä sant, men du får nog bra mycket mer för ett "vanligt" halvblod som ett "vanligt" fullblod på åringsauktionen...
där kan man ju få en häst för pantburkar i vissa fall :cool:

Jag är inte lika säker på den saken som du...

Min åsikt är att det föds allt för många hästar inom de flesta raser just nu.

Och tyvärr - används det allt för många DÅLIGA föräldradjur.

DÄRFÖR tycker jag det är oerhört skoj när det faktiskt godkänns BRA hingstar, särskilt om det är av annan "ras" för att tillföra rasen som sådna positiva egenskaper - vilket jag fortfarande är övertygad om att Mr Carrera** kan göra (för att återgå till trådens ämne) - hoppas bara att han får BRA ston!!!

Jag hade gärna använt honom till vårt ena sto,om han stått på semin...

Jag hade gärna använt honom till vårt ena sto,om han stått på semin...

Men hur funkar det där? I fullblodsaveln är ju endast naturlig betäckning tillåten, men när de blir godkända för andra raser så måste väl semin vara ok? Eller får hingstägaren bestämma det?

J*a åkande om man vill ha fullblodspappa till hästen.

Ja det är bara endast fullblod-fullblod som MÅSTE vara naturlig betäckning, ska det korsas är d ok med semin.
Det är något gammalt som fortfarande släpar efter i fullblodsaveln, kan ju hoppas att det plockas bort snart..

Antar att det är för att svenskfödda hingstar inte används i särskilt stor utsträckning i dagens galoppavel. Den naturliga betäckningen begränsar ju ännu mer så det är nog på sikt mer lönsamt att ha honom i halv- än fullblodsaveln.

Står han inte på semin?

Det gjorde han förra säsongen så vitt jag vet.
Om han inte gör det blir det tråkigt för jag hade honom som kandidat till mitt sto men jag kan inte köra henne så långt:(

Tittar man på deras hemsida står han både på AI och TAI i år så det borde han väl göra i fortsättningen också.

Det var intressant att du tycker att det föds för många hästar, kan du utveckla det resonemanget? Finns det ett överskott av hästar nu? Hoppas det är ok för TS att jag kapar lite av tråden.

Mer Carerra verkar i avel via AI och TAI anges på ägarens webbsida.
Visserligen avser texten säsongen 2008.

Du får hålla koll längre fram om det blir någon förändring. Vi får hoppas att 2008 bara byts ut till 2009 i texten.

Se härstamning:
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10163395

Det är jag som lagt in honom på sidan du länkar till;)

Planerar att använda honom 2010, nästa års hingstval är redan klart, men går inte det så tar jag honom nästa år:)

Det hoppas jag verkligen att han gör, så vitt jag är informerad gick han bara på naturligt första säsongen.

Han är den ende av dagens fullblodshingstar som är godkända för halvblodsavel som jag kan tänka mig använda, det skulle vara kul att få möjligheten!

Det hoppas jag verkligen att han gör, så vitt jag är informerad gick han bara på naturligt första säsongen.

Han är den ende av dagens fullblodshingstar som är godkända för halvblodsavel som jag kan tänka mig använda, det skulle vara kul att få möjligheten!

Lite OT men betäckte du inte om Cezzan i år?

Nyfiken! :o

Det blev inte så av olika anledningar, men nästa år blir det Lambourghini igen och därefter Mr Carrera. Har för mig att han är godkänd till 2011 så jag hoppas att han är kvar i avel då!

Står han inte på semin?

Det gjorde han förra säsongen så vitt jag vet.
Om han inte gör det blir det tråkigt för jag hade honom som kandidat till mitt sto men jag kan inte köra henne så långt:(

Nu sa jag kanske för mkt... hörde bara att skicken inte var de bästa... och "drog förhastade" slutsatser . ber om ursäkt.:o

Han kan stå på TAI fortfarande....

Nu sa jag kanske för mkt... hörde bara att skicken inte var de bästa... och "drog förhastade" slutsatser . ber om ursäkt.:o

Han kan stå på TAI fortfarande....

Han står på AI och TAI och skicken har det inte varit nåt problem med alls varken förra året eller i år. Det var 2006 (hans första år) som det var problem att samla på honom. Jag tror att det bara var 3 ston som han betäckte det året pga att han inte ville lämna nån sperma, men nu går det som smort.

Liknande trådar

S
  • Låst
Avel Jag skulle vilja veta lite mer om Mr Carrera xx, tycker att han verkar vara en riktigt bra fullblodshingst för halvblodsavel. Han verkar...
Svar
7
· Visningar
2 320
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 778
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31